Niemieckie Eurofightery będą bronić Łotwy. Mają to, czego brakuje Raptorom

Niemieckie Eurofightery będą bronić Łotwy. Mają to, czego brakuje Raptorom29.02.2024 16:19
Niemieckie myśliwce Eurofighter. Zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © X | @Team_Luftwaffe

Pięć niemieckich Eurofighterów wylądowało 26 lutego w bazie Lielvārde na Łotwie, skąd z pomocą belgijskich F-16 i francuskich Mirage 2000-5 będą strzec przestrzeni powietrznej państw bałtyckich w ramach misji Baltic Air Policing. Przedstawiamy osiągi tego europejskiego myśliwca.

Co ciekawe, aktualna zmiana w ramach misji Baltic Air Policing nie operuje z estońskiego lotniska Ämari ze względu na prace remontowe tylko z łotewskiego Lielvārde. Niemieckie Eurofightery wraz z belgijskimi F-16 czy francuskimi Mirage 2000-5 będą odpowiadać na dość liczne w ostatnich latach naruszenia przestrzeni powietrznej przez rosyjskie lotnictwo.

Eurofighter Typhoon — strażnik europejskiego nieba

Eurofighter Typhoon, potężna maszyna będąca wynikiem międzynarodowej współpracy, której początki sięgają lat 70. XX wieku. Proces tworzenia tego myśliwca nie był łatwy — Francja, jedna z głównych zaangażowanych stron, odeszła z projektu w wyniku sporu o koncepcję maszyny, skupiając się na stworzeniu własnego samolotu wielozadaniowego Rafale. Mimo to pierwszy Eurofighter Typhoon wzbił się w powietrze w 1994 roku.

Co ciekawe, w 1998 roku kraje uczestniczące w programie podjęły decyzję o produkcji Eurofightera w trzech etapach, nazywanych transzami. Każda z nich miała wprowadzać nowe możliwości dla tej maszyny. Pierwsza transza (T1) skupiała się na stworzeniu samolotów przeznaczonych do zdobywania przewagi powietrznej. Natomiast maszyny z ostatniej, trzeciej transzy (T3), są już pełnoprawnymi konstrukcjami wielozadaniowymi.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Myśliwce Eurofighter Typhoon wykorzystują dość rzadko stosowany rodzaj skrzydła w układzie delta z usterzeniem kaczki. Ten mimo pewnych problemów pozwolił na stworzenie maszyny odznaczającej się doskonałą manewrowością, zarówno przy niskich, jak i naddźwiękowych prędkościach. Dzięki parze nowoczesnych silników Eurojet EJ200, o mocy 90 kN każdy, Eurofighter jest w stanie osiągnąć maksymalną prędkość 2 Ma, a także utrzymać lot z prędkością naddźwiękową bez użycia dopalaczy (1,2 Ma).

Warto zauważyć, że konstrukcja Eurofightera jest nowoczesna i innowacyjna — większość jego płatowca składa się z kompozytów (82 proc.), co korzystnie wpływa na jego sygnaturę radiolokacyjną. Ponadto piloci Eurofightera mają do dyspozycji wielofunkcyjne ekrany (Head down display systems - MHDD) lub dane są wyświetlane bezpośrednio przed ich oczami na hełmowym wyświetlaczu (Helmet mounted symbology system - HMSS).

Pozwala to na bardzo efektywne wykorzystanie bogatego arsenału uzbrojenia przenoszonego na 13 pylonach o łącznym udźwigu ponad 9 ton. Dostępne opcje obejmują m.in. najpopularniejsze w lotnictwie NATO pociski powietrze-powietrze średniego zasięgu z rodziny AIM-120 AMRAAM, najnowocześniejsze MBDA Meteor, pociski IRIS-T, bomby kierowane z rodziny Paveway lub JDAM/ER. Ponadto z Eurofighterem są integrowane pociski TAURUS KEPD 350 o zasięgu ponad 500 km.

Z kolei do naprowadzania wspomnianej broni na wykryte cele służy w najnowszej wersji Eurofightera potężny radar CAPTOR-E o zasięgu 200 km dla celów z RCS 1m2, a także pasywny system IRST PIRATE (Passive Infra-Red Airborne Track Equipment).

IRST PIRATE — unikatowe rozwiązanie, którego brakuje w F-22 Raptor

System IRST PIRATE to system umożliwiający wykrycie oraz śledzenie celu wyłącznie na podstawie jego sygnatury termicznej, co umożliwia zwalczanie nawet samolotów wykonanych w technologii stealth. Działa on na podstawie detektorów podczerwieni pracujących w pasmach 3-5 um oraz 8-11 um, co w sprzyjających warunkach (brak chmur lub mgły) pozwala na wykrycie celów na dystansie nawet 100 km.

Ponadto ten system w przeciwieństwie do radaru działa całkowicie pasywnie, ponieważ nie emituje fal radiolokacyjnych, które mogą zostać wychwycone przez systemy samoobrony celu. Te w zależności od stopnia zaawansowania mogą informować pilota samolotu przeciwnika, że jest obserwowany/namierzany lub nawet określić przybliżoną pozycję emitera fal radiolokacyjnych.

Przemysław Juraszek, dziennikarz Wirtualnej Polski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.