5 kluczowych trendów UX i UI na rok 2022

Co wpłynie na trendy UX i UI w 2022 roku? Cóż, w końcu może to być rok, w którym wrócimy do "normalności", ale prawdopodobnie nadal będzie to nieco inna normalność.

Projektowanie grafiki
Projektowanie grafiki
Źródło zdjęć: © Unsplash.com
Jarosław Żulpo

30.12.2021 | aktual.: 24.02.2022 15:42

Z artykułu dowiesz się:

  • Jak kształtują się biznesowe trendy UX w przestrzeni biurowej
  • Jak uzyskać pełną responsywność na różnych ekranach
  • Co z czcionkami
  • Jak stosować gesty i czym jest Scrollytelling

Covid-19 na zawsze zmienił sposób, w jaki pracujemy w świecie cyfrowym. Kiedy jesteśmy zamknięci w naszych domach, nadal spotykamy się i tworzymy online.

Spotkania Zoom/Teams są teraz normą, a prowadzenie biznesu w wirtualnym i jednocześnie rzeczywistym świecie stało się bardziej powszechne i wyrafinowane. To po prostu standard.

Coraz więcej z nas korzysta z usług cyfrowych, ale jak z nich korzystamy i z czego będziemy korzystać w nadchodzącym roku? 

Przyjrzymy się bliżej trendom UX/UI na rok 2022; tendencjom, które naszym zdaniem będą kształtować sposób, w jaki będziemy pracować i tworzyć w przyszłym roku. 

Na horyzoncie pojawiają się wielkie pytania. Jak VR wpłynie na nasz sposób interakcji? Jakie czcionki będą kształtować nasze marki i strony internetowe? W jaki sposób animacja przeniesie nasze strony i media społecznościowe na nowy poziom? Czekamy na 2022 rok z ekscytacją i oczekiwaniem, a to tylko namiastka tego, czego oczekujemy.

Zgodnie z obietnicą tytułu, poniżej 5 kluczowych trendów UX i UI na rok 2022 

1. Biznesowe trendy UX: przestrzenie biurowe

Metaverse
Metaverse© Oculus.com

COVID-19 zmusił firmy do przyjęcia praktyk pracy zdalnej, które tak naprawdę nigdy nie istniały przed pandemią. Powstało środowisko, w którym inteligentne technologie, takie jak VR i AR, zostały posunięte do przodu, aby zastąpić rzeczywiste wydarzenia, takie jak np. spotkania czy szkolenia. 

Przykładowo, Facebook (obecnie Meta) szybko dostrzegł potencjał VR i AR oraz to, jak można je wykorzystać dzięki Metaverse, czyli wirtualnym świecie, w którym użytkownicy są połączeni ze sobą w  środowisku cyfrowym za pomocą urządzeń VR. 

W centrum tego wirtualnego świata znajdują się gogle Oculus VR firmy Facebook oraz Horizon Workrooms, czyli aplikacja, która pozwala np. pracownikom noszącym Oculus wejść do wirtualnych biur i odbywać spotkania. Obecnie w wersji "beta", ale w 2022 będziemy mogli doświadczyć sposobu tego kontaktu online i oczywiście takiego sposobu pracy. 

 2. Projekty na dużych i pełnych ekranach

Projekty na dużych i pełnych ekranach
Projekty na dużych i pełnych ekranach© material.io

Układ i responsywność elementów na ekranie są teraz wbudowane w system projektowania. Kiedy wielkie firmy, takie jak Google aktualizują swoje systemy i oprogramowanie, należy to zauważyć. Będzie miało to wpływ na to, co programiści i projektanci będą tworzyć w najbliższej przyszłości. 

System projektowania "Google Material", który został stworzony, aby pomóc programistom w tworzeniu wysokiej jakości cyfrowych doświadczeń dla Androida i internetu, ostatnio rozszerzył możliwości, wspierając przygotowanie aplikacji dla wszystkich rozmiarów ekranów. Układ i responsywność komponentów są teraz wbudowane w wytyczne wraz ze zaktualizowaną dokumentacją projektową, która mówi, jak dostosować aplikacje do dużych ekranów w 2022 roku.

Użytkownicy Figma mogą pobrać zaktualizowany zestaw Material Baseline Design Kit ze strony www.figma.com/@materialdesign

3. Animowane logo

Meta, dawniej Facebook, w tym roku wszyscy mówili o swoim nowym
Meta, dawniej Facebook, w tym roku wszyscy mówili o swoim nowym © Meta

Jak na nowo opracować swoje logo na 2022 rok? 

O animowanym logo wspominałem w artykule Trendy w projektowaniu UI/UX w 2022 r. Musisz nadrobić zaległości, do którego zapraszam. 

Prostym rozwiązaniem jest przejście od statycznego logo do animacji. Projekty statyczne nie mają takiego samego wpływu, jak projekty animowane - nie "krzyczą" w ten sam sposób.

Logo jest znakiem towarowym, które warto "ożywić" na potrzeby cyfrowe, które może skuteczniej przyciągnąć uwagę. Dlaczego nie dorzucić animowanej wersji nazwy swojej marki, aby jeszcze bardziej podnieść stawkę. Facebook właśnie to zrobił dzięki nowemu animowanemu logo 3D Meta i trudno go zignorować. To sprytny sposób na podniesienie świadomości marki i zwrócenie uwagi użytkowników.

Więcej o animowanym logo znajdziesz tutaj:

4. Duży tekst, nowe czcionki, gesty

Dobór czcionki pozostanie równie ważny w 2022 r
Dobór czcionki pozostanie równie ważny w 2022 r© Envato

Duży tekst jest niezły, i 2022 r. sprawi, że pozostanie w czołówce typografii. Natomiast inne subtelne niuanse, takie jak kursywa i podkreślenia, zagoszczą na dobre, aby dodać prostego stylu. 

Co będzie z czcionkami? Wygląda na to, że rok 2022 przyniesie bardziej otwartą, uczciwą i wyluzowaną osobowość krojom pisma, oczywiście czytelność nadal będzie miała najwyższy priorytet. 

Szeryfy o wysokim kontraście połączą tradycyjne i współczesne, dziwaczne czcionki w stylu "vintage", wprowadzą przyjazną atmosferę, a proste i stylowe pisma dodadzą artystycznego i luksusowego charakteru. Silne i proste "sansy" będą świetnymi nagłówkami. To oznacza, że obecne nagłówki będą prezentowane w inny sposób, ale jako projektant treści, bądź w tym wszystkim mądry, nadal muszą być czytelne.

5. Niekonwencjonalne projekty - Scrollytelling

Scrollytelling
Scrollytelling© SPRYLAB | Purple DS

Nieustanna walka o uwagę i zaangażowanie użytkownika nie jest niczym nowym, ale Covid-19 i zwiększona konsumpcja treści jeszcze bardziej uwydatniło tę walkę. Przy większej niż kiedykolwiek liczbie oczu wpatrujących się w ekrany i ogromną konkurencję, naprawdę wyjątkowy design jest ważniejszy niż kiedykolwiek. 

Klasyczne i konwencjonalne szablony używane przez miliony witryn są standardem i nie pozwalają na to, aby wyróżnić witrynę z tłumu. 

Wprowadzenie niekonwencjonalnego układu czy formatu może to odmienić.

Chcąc przyciągnąć uwagę użytkownika, należy się pożegnać z tradycyjnym przewijaniem jednej strony. Połącz wszystkie obecne funkcje na jednej treści tj.:

- przewijanie w poziomie i w pionie,

- przesuwanie, aby przeglądać,

- "kliknij i przytrzymaj"

Po prostu eksperymentuj z ulubionymi przez użytkowników gestami, aby stworzyć indywidualny i dostosowany do potrzeb czytelnika format. 

Wykorzystaj też trend Scrollytellingu, o którym pisałem szerzej tutaj:

Nie przegap:

O autorze

Ponad 15-letnie doświadczenie w zarządzaniu projektami informatycznymi. Współtworzył produkty, kierowane zarówno na rynek polski jak i globalny w modelu SaaS (Software as a Service).

Posiada wieloletnie doświadczenie w tworzeniu i wdrażaniu narzędzi wspierających zarządzanie przedsiębiorstwem tj. CRM, ERP oraz rozwiązań IoT (głównie mobilne rozwiązania oparte na lokalizacji i technologii zbliżeniowej).

Realizował wiele projektów digitalowych m.in dla TVN, 4Fun Media, Polsat, TVP, Eurozet, Agora, Infor, Wolterskluwer czy Stroer (system zarządzania procesem obsługi powierzchni reklamowych w całym kraju).

Od ponad 4 lat związany z Wirtualną Polską, gdzie odpowiada m.in. za procesy projektowe rozwijając produkty mediowe i reklamowe.

Komentarze (0)