Najważniejsze trendy w interfejsie mobilnym na rok 2022
Postaramy się przybliżyć kilka trendów, których nie powinno się przeoczyć, sprawiając, że projekty będą aktualne i ciekawe.
Z artykułu dowiesz się:
- O trendach, które będą najbardziej popularne w 2022 roku.
- Co to jest Metaverse
- Style i metodologie, których powinno się uczyć
- Jak stworzyć atrakcyjny, nowoczesny, wyrazisty i czysty wygląd.
- Co i jak z uwierzytelnianiem biometrycznym
Metaverse
Metaverse to stosunkowo nowy termin, który ostatnio jest często dyskutowany.
Ma być nową, trójwymiarową wersją internetu, którą chce stworzyć m.in. firma Marka Zuckerberga. Pozwalać będzie na tworzenie własnych wirtualnych światów oraz gier VR, w których gracze poruszają się w formie awatarów.
To sieć połączonych ze sobą wirtualnych przestrzeni, które możemy eksplorować z ludźmi będącymi online. Będziemy tam mogli spędzać czas ze znajomymi, grając, bawiąc się, robiąc zakupy, pracując.
Użytkownicy gogli wirtualnej rzeczywistości Oculus Quest 2 mogą już pobrać aplikację Horizon Worlds.
Wystarczy zainstalować oprogramowanie i zestaw do rzeczywistości wirtualnej w technologii Metaverse.VR
Niestety obecnie Horizon Worlds dostępne jest tylko w USA i w Kanadzie. Nie wiadomo jeszcze, kiedy trafi do Europy, a tym samym do Polski.
Ten postęp technologiczny stał się jednym z najnowszych trendów w branży UX i wkrótce nim pozostanie na dłużej. Aby stworzyć ekosystem "metawersum", firma Meta (wcześniej pod nazwą Facebook) wydała aplikację do pracy zdalnej w wirtualnej rzeczywistości. Pod koniec 2021 roku stało się to wielkim wydarzeniem i tak będzie się ten wątek rozwijał w 2022 roku.
Obecnie, powinniśmy przygotowywać nasze marki i naszych klientów na czasy, gdy Metaverse stanie się codziennością. Wówczas każdy będzie szukał tam swojej okazji by zaistnieć. Jeżeli zrobimy to odpowiednio szybko i dobrze, to już wygraliśmy.
3D i animacja
Większość projektantów używa tylko szczypty 3D w aplikacjach mobilnych. Zwłaszcza jeśli chodzi o tematy nowoczesne lub futurystyczne, takie jak architektura czy zakupy.
Do niedawna projektanci zwykle unikali korzystania z animacji, ponieważ opóźniały czas ładowania stron internetowych lub aplikacji. Z kolei wprowadzenie sieci 5G i coraz wydajniejsze urządzenia pozwalają zaszaleć. Użytkownicy, dzięki rozwojowi technologii mogą szybciej przeglądać treści, a aplikacje będą działać płynniej, zwłaszcza animacje 3D nie powinny stanowić tu problemu.
O animacji pisałem nieco szerzej również tutaj:
Optymistyczny ilustrowany projekt
Wzory, kolory, a czasem nawet nietypowe akcenty mogą być świetną zabawą. Niezależnie od tego, czy to portfolio, witryny dla firm, czy portale informacyjne, twórcy uwzględniają zmianę projektowania UX/UI za pomocą jasnych i optymistycznych motywów, które mają jedną wspólną cechę: dodają trochę więcej radości życiu ludzi.
Twarze, elegancka typografia i intrygujące czcionki oraz kolor, który emanuje dobrymi uczuciami, wprowadzają radość i pozytywność.
W 2022 będziemy rozwijać koncepty, które są łagodne i pozbawione ciężkich krojów. Będziemy mocniej wykorzystywać styl ilustracyjny, często znany jako grafika wektorowa, gdzie obrazy tworzone są za pomocą projektu graficznego, a następnie łączone liniami lub krzywymi, tworząc charakterystyczny i ułożony odbiór.
Obecnie grafika wektorowa jest wykorzystywana w coraz większej liczbie projektów cyfrowych. Nie tylko wygląda elegancko, ale także nadaje projektowi UX wyraźny urok.
Glassmorfizm
Jest to trend, który nadal będzie rozwijany i coraz częściej używany w 2022 r.
Glassmorfizm rozwinął się w dominującym obecnie wyglądzie pełnego szkła, wykorzystując przezroczystość, szron i błyszczące podświetlenia. Projektanci dużo eksperymentują z tym wyglądem w Dribble, który pojawiać się będzie w znacznie większej liczbie projektów.
Stylizowane dane
Abstrakcyjne dane nie są godne zaufania, zatem jeśli użytkownik na pierwszy rzut oka tak je oceni, wówczas tracimy jego uwagę.
Liczą się oczywiście fakty, jeśli jednak jest dużo informacji do zaprezentowania, należy zadbać o to, by były nie tylko łatwe do zrozumienia, ale jednocześnie intuicyjne, wspierające wyciąganie wniosków, angażujące.
Wizualizacja danych pomaga w interaktywnym przekazywaniu odpowiedniego komunikatu. Ma również wyraźną korelację z opowiadaniem historii. Dzięki uproszczeniu danych poprzez wizualizacje, oferujemy odbiorcom poczucie dobrze przygotowanych informacji.
Argumenty są dość oczywiste, bowiem istnieje coś, co nazywa się "kacem COVID", gdzie w długiej perspektywie ludzie są zbyt bardzo zmartwieni i wyczerpani, by szczegółowo analizować złożone fakty i liczby. W dzisiejszym świecie ogromnego zapotrzebowania na dane, jeśli nie są one prezentowane w sposób czytelny, są po prostu porozrzucane przez odbiorców.
O trendzie w prezentowaniu danych pisałem nieco szerzej również tutaj:
Uwierzytelnianie biometryczne
Uwierzytelnianie biometryczne sprawi, że gadżety będą niezawodne i staną się głównym trendem w zakresie UI i UX nie tylko w 2022 roku, ale pozostaną z nami znacznie dłużej.
To jedno z rozwiązań, które może przyjąć postawę bezpieczeństwa zarówno dla przedsiębiorstw, jak i użytkowników końcowych, skutkując znaczną poprawą User Experience.
Skany tęczówki oka, rozpoznawanie twarzy, rozpoznawanie głosu, a nawet identyfikacja układu żył to jedne z wielu nowatorskich technik biometrycznych dostępnych obecnie na rynku.
Jeśli Twoja firma wymaga hasła do weryfikacji, następnym krokiem są skany tęczówki oka.
Wniosek
Kiedy mówimy o trendach w projektowaniu interfejsów, nadchodzący rok już miał spektakularny wybuch. W nadchodzącym 2022 będziemy z nimi eksperymentować, wplatając je w nasze projektowe strategie. Zastanów się zatem, czy możesz włączyć te aspekty do trwających projektów, czy też należy stworzyć jednak coś zupełnie nowego.
Nie przegap:
O autorze
Ponad 15-letnie doświadczenie w zarządzaniu projektami informatycznymi. Współtworzył produkty, kierowane zarówno na rynek polski jak i globalny w modelu SaaS (Software as a Service).
Posiada wieloletnie doświadczenie w tworzeniu i wdrażaniu narzędzi wspierających zarządzanie przedsiębiorstwem tj. CRM, ERP oraz rozwiązań IoT (głównie mobilne rozwiązania oparte na lokalizacji i technologii zbliżeniowej).
Realizował wiele projektów digitalowych m.in dla TVN, 4Fun Media, Polsat, TVP, Eurozet, Agora, Infor, Wolterskluwer czy Stroer (system zarządzania procesem obsługi powierzchni reklamowych w całym kraju).
Od ponad 4 lat związany z Wirtualną Polską, gdzie odpowiada m.in. za procesy projektowe rozwijając produkty mediowe i reklamowe.