Trwa ładowanie...
holderName

Żyła diamentów odkryta przez naukowców. Skarbiec głęboko pod powierzchnią ziemi

Według najnowszych badań naukowców z MIT i innych uniwersytetów, Ziemia może kryć ponad biliard ton diamentów pod powierzchnią. Ale nie ma pośpiechu, są prawdopodobnie jakieś 150 km pod powierzchnią. Kilkanaście razy głębiej, niż kiedykolwiek człowiek dotarł.
Pod Ziemią znajduje się ogromne złoże diamentów
Pod Ziemią znajduje się ogromne złoże diamentów (Shutterstock.com)
holderName

Nowe odkrycie raczej nie spowoduje "gorączki złota". Diamenty znajdują się w górnym płaszczu ziemskim i zajmują od 1 do 2 procent jego całej objętości. Leżą rozproszone w skałach od 90 do 150 mil pod ziemią. "To pokazuje, że diament nie jest rzadko spotykanym minerałem, ale w skali geologicznej jest bardzo powszechny" - mówi Ulrich Faul, naukowiec z MIT.

Faul i jego zespół doszli do takiego wniosku, poprzez anomalię zauważoną w danych sejsmicznych. Przez lata agencje takie jak United States Geological Survey (USGS) rejestrowały aktywność sejsmiczną Ziemi. Monitorowano fale dźwiękowe rozchodzące się wewnątrz planety powodowane przez trzęsienia ziemi, tsunami, eksplozje czy inne wstrząsy.

Korzystając z danych sejsmicznych można zebrać obraz wnętrza Ziemi. Fale dźwiękowe rozchodzą się z różną prędkością po Ziemi, w zależności od wielu czynników. Naukowcy wykorzystują tę zależność, do oszacowania ilości i rodzajów skał tworzących litosferę, skorupę ziemi oraz górną część płaszcza ziemskiego.

holderName

Przy użyciu tych danych służących do mapowania wnętrza Ziemi, naukowcy nie byli w stanie ustalić jednej dziwnej rzeczy. Fale dźwiękowe mają tendencję do znacznego przyśpieszenia, podczas przejścia do niższych partii płaszcza ziemskiego. Tym razem pojawił się problem.