Zmodernizowane radary NUR-21MK. Sprzęt trafił do polskich żołnierzy

Zmodernizowane radary NUR‑21MK. Sprzęt trafił do polskich żołnierzy

Stacja radiolokacyjna NUR-21MK
Stacja radiolokacyjna NUR-21MK
Źródło zdjęć: © ©PIT-RADWAR S.A.
Karolina Modzelewska
29.12.2022 12:09

Siły Zbrojne RP otrzymały zmodernizowane w PIT-RADWAR S.A. stacje radiolokacyjne NUR-21MK oraz Grupowy Zestaw Części Zamiennych. Te radary średniego zasięgu pomogą w monitorowaniu nieba nad Polską. Będą m.in. wykrywały i śledziły pojawiające się obiekty. Wyjaśniamy, czym są stacje NUR-21MK i jakie mają możliwości.

Modernizacja została przeprowadzona przez PIT-RADWAR S.A. na mocy umowy podpisanej 2 sierpnia 2019 r. z Agencją Uzbrojenia. Łączna wartość całego kontraktu, który obejmował dostawę sześciu zmodernizowanych stacji radiolokacyjnych NUR-21MK, Grupowego Zestawu Części Zamiennych (GZCzZ), trzech Kontenerów Magazynowo Technicznych Części Zamiennych (KMTCz) oraz szkolenie dla obsługi stacji wyniosła 116,2 mln zł brutto.

Zmodernizowane radary NUR-21MK dla polskiej armii

NUR-21MK to samobieżna stacja radiolokacyjna używana przez oddziały przeciwlotnicze. Ten radar średniego zasięgu działa w paśmie S i umożliwia wykrywanie, śledzenie oraz identyfikację nisko lecących obiektów powietrznych np. samolotów czy śmigłowców. Ma możliwość jednoczesnego śledzenia około 100 celów, które znajdują się w odległości do 100 km. W rozpoznawaniu obiektów NUR-21MK pomaga zamontowany w stacji system identyfikacji "swój - obcy).

Cały system bazuje na opancerzonym podwoziu gąsienicowym SPG-1, które zapewnia mu dużą mobilność nawet w trudnym terenie. Jego długość to 7,8 m, szerokość 3,35 m, a wysokość ze złożonym radarem 3,2 m. Masa stacji to ponad 34 tony. Jednostka może poruszać się z prędkością wynoszącą około 60 km/h (po utwardzanych drogach), a jej zasięg szacuje się na 600-700 km.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jak wyjaśnia PIT-RADWAR S.A., stacją radiolokacyjną NUR-21MK można sterować "z głównego stanowiska operatora umieszczonego w kabinie operacyjnej (przedziale technicznym) lub ze stanowiska pomocniczego w kabinie pojazdu, które może pełnić rolę stanowiska zewnętrznego". Gromadzone dane można w szybki sposób przesyłać drogą radiową lub drogą przewodową (w przypadku pracy stacjonarnej). Warto również zaznaczyć, że radar może działać autonomicznie, lub jako część systemu OPL (obrony przeciwlotniczej).

Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (11)