Wyjątkowe zdjęcie NASA. Będziemy podróżować z prędkością dźwięku
NASA zrobiła niezwykłe zdjęcie fal uderzeniowych nowoczesnego samolotu naddźwiękowego XB-1. W planach jest produkcja samolotów pasażerskich, które przemieszczać się będą z prędkością dźwięku. Czy to oznacza, że z Warszawy do Nowego Jorku dolecimy w 5 godzin?
NASA i Boom Supersonic przedstawiły wyjątkowe zdjęcie na którym widać samolot XB-1, które powstało podczas jego lotu testowego nad pustynią Mojave. Zdjęcie zostało wykonane 10 lutego, gdy samolot trzykrotnie przekroczył barierę dźwięku. To wielkie osiągnięcie, bowiem odrzutowiec ten jest pierwszym cywilnym obiektem, który tego dokonał.
Pierwszy cywilny samolot, który pokonał barierę dźwięku
Zdjęcie wykonano przy użyciu techniki Schlieren, która pozwala zobaczyć, jak światło zakrzywia się wokół różnic ciśnienia powietrza podczas lotu naddźwiękowego. Technika ta wykorzystywana jest głównie w inżynierii lotniczej, a opracowana została w 1864 r. przez niemieckiego fizyka Augusta Toeplera.
Wykonanie tej fotografii nie należało do najłatwiejszych i wymagało idealnych warunków. Podczas lotu testowego, pilot Tristan 'Geppetto' Brandenburg dokonał pokazu swoich możliwości co umożliwiło uchwycenie tego momentu. NASA uwieczniło tę wyjątkową chwilę za pomocą swoich teleskopów naziemnych zaopatrzonych w specjalne filtry, które wykrywają zniekształcenia powietrza.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Loty naddźwiękowe szybciej niż myślisz
Plany są ambitne, bowiem firma planuje stworzenie samolotu, który swobodnie przekracza barierę dźwięku, ale nie powoduje tak jak dotychczas hałasu. Boom Supersonic chce skonstruować sprzęt, który będzie przemierzał niebo z niesamowitą prędkością, ale nie będzie przeszkadzał ludziom. Jeśli udałoby się rozwiązać problem z zanieczyszczeniem dźwiękowym czekałaby nas prawdziwa rewolucja. Jeśli wszystko poszłoby zgodnie z planem loty międzykontynentalne skróciłyby się o połowę. W ten sposób do Nowego Jorku z Warszawy moglibyśmy dotrzeć w około 4,5 godziny, a z Singapuru do Auckland w 5 godzin.
Potwierdziliśmy, że XB-1 nie wywołał słyszalnego huku dźwiękowego
Firma zakończyła fazę testów i teraz chce wykorzystać zebrane dane, aby zbudować nowoczesny naddźwiękowy samolot pasażerski Overture. Wstępnie zaplanowano produkcję 66 takich samolotów rocznie, a zobowiązała się do tego fabryka w Greensboro w Karolinie Północnej. Zamówienia złożyły już największe amerykańskie linie takie jak United Airlines, American Airlines oraz japoński przewoźnik Japan Airlines.
Justyna Waliszewska, dziennikarka Wirtualnej Polski