Wojskowy śmigłowiec NH90 latał na oleju jadalnym

W lutym Safran Helicopter Engines, TotalEnergies, Airbus Helicopters, francuska agencja uzbrojenia (Direction Générale de l'Armement – DGA) poinformowały o pierwszym locie testowym NH90, podczas którego jeden z dwóch silników RTM322 pracował na Paliwie Zrównoważonego Transportu Lotniczego (SAF). Zostało ono wyprodukowane przez TotalEnergies ze zużytego oleju kuchennego przy zastosowaniu technologii HEFA (Hydroprocessed Esters and Fatty Acids) i ma czterokrotnie mniejszy ślad węglowy niż paliwa kopalne. W związku z tym spełnia wymóg Unii Europejskiej dotyczący redukcji emisji o 65 proc.

Śmigłowiec NH90 opracowano w dwóch wersjach: transportowej TTH (Tactical Transport Helicpoter) i morskiej NFH (NATO Frigate Helicpoter)Śmigłowiec NH90 opracowano w dwóch wersjach: transportowej TTH (Tactical Transport Helicpoter) i morskiej NFH (NATO Frigate Helicpoter)
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | French Direction Générale de l’Armement

Ten lot testowy odbył się 3 lutego 2023 r. w centrum ekspertyz i testów DGA Essais en vol w Istres w regionie Prowansja-Alpy-Lazurowe Wybrzeże. NH90 to pierwszy śmigłowiec wojskowy, który latał z tak wysoką zawartością SAF i bez żadnych modyfikacji silnika. Paliwo spełnia cel branży lotniczej, którym jest przyspieszenie dekarbonizacji bez wprowadzania jakichkolwiek modyfikacji w samolocie, silniku czy infrastrukturze logistycznej (tzw. paliwo typu drop-in). Zasadniczy test poprzedzono próbami laboratoryjnymi w grudniu 2022 r. Wówczas w zakładzie Safran Helicopter Engines w Bordes z powodzeniem wykorzystano SAF w jednostce napędowej RTM322.

– Jest to ważny krok w naszym planie wprowadzenia Paliwa Zrównoważonego Transportu Lotniczego na dużą skalę, który rozpocznie proces dekarbonizacji w siłach zbrojnych w celu stopniowego zmniejszenia wykorzystania paliw kopalnych – powiedział Christian Caneilles, szef programu Heavy Helicopter Engines w Safran Helicopter Engines.

Branża cywilna znacznie wyprzedza rozwiązania wojskowe w zakresie wykorzystania biopaliw
Branża cywilna znacznie wyprzedza rozwiązania wojskowe w zakresie wykorzystania biopaliw © Licencjodawca | ATR Aircraft

SAF to jedna z inicjatyw Safran Helicopter Engines, której celem jest redukcja emisji dwutlenku węgla w eksploatowanych silnikach. Te produkowane przez francuskie przedsiębiorstwo posiadają certyfikat pozwalający na połowiczną pracę na SAF. W perspektywie będą wykonywać operację ze 100 proc. wykorzystaniem paliwa tego rodzaju. Po osiągnięciu tego poziomu, nastąpi potencjalna redukcja emisji CO2 o 80 proc. Warto jednak zauważyć, że NH90 to nie jedyny śmigłowiec wojskowy zaangażowany w próby z biopaliwami. Airbus Helicopters używa SAF do napędzania silników turbowałowych w śmigłowcach H225 Caracal i H145, a w przyszłości chce osiągnąć pułap 100 proc.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kluczowe bitwy i dalszy bieg wojny. Eksperci nie mają złudzeń

W kwestii wykorzystania ekologicznego paliwa lotniczego pod koniec ubiegłego roku Francuzi otrzymali prztyczek w nos...od Brytyjczyków. 16 listopada 2022 r. z bazy lotnictwa wojskowego Royal Air Force Brize Norton posłano w powietrze latającą cysternę A330-203 Multi Role Tanker Transport (Voyager KC.Mk 2/Mk.3), której dwa silniki zasilane były w 100 proc. biopaliwem. Był to pierwszy w historii lot wojskowego statku powietrznego na paliwie tego rodzaju, o którego dostawy zadbała spółka Air BP. HEFA-SPK (Hydroprocessed Esters i Fatty Acids Synthetic Paraffinic Kerosine) to mieszanka estrów przetworzonych i kwasu tłuszczowego z syntetyczną parafiną. Uzyskiwane z zużytych olejów i tłuszczów spożywczych zasilało dwa silniki turbowentylatorowe Rolls-Royce Trent 772B.

RAF argumentuje, że samoloty w pełni zasilane za pomocą SAF będą dysponować większą niezależnością operacyjną. Same maszyny to jednak nie wszystko, a niezmiernie ważna będzie przygotowanie infrastruktury lotniskowej. Brytyjskie ministerstwo obrony podjęło się realizacji strategii zrównoważonego rozwoju w siłach zbrojnych. Do 2040 r. ma zostać zrealizowana strategia Net Zero, a do 2025 r. ma powstać pierwsza baza lotnicza obsługująca paliwa zrównoważone.

Ogólnie rzecz biorąc, coraz więcej przedsiębiorstw i podmiotów zajmuje się opracowaniem technologii latania na biopaliwach. W październiku 2022 roku spółka Airbus Defence and Space z lotniska przyzakładowego w hiszpańskiej Sewilli oblatała lekki samolot transportowy C295, zasilanego w 29 proc. paliwem zrównoważonym. W lipcu 2021 r. w Niemczech A400M-180 Atlas latał na 50-procentowej mieszance. Podejście francuskich przedsiębiorstw determinowane jest przez strategię klimatyczną tamtejszego rządu i sił zbrojnych. Francuskie ministerstwo sił zbrojnych chce wprowadzić jej założenia niemal we wszystkich rodzajach wojska.

Paryż stoi na stanowisku, że opracowanie napędów hybrydowych dla floty pojazdów załogowych i bezzałogowych Armee de terre jest niezbędne, gdyż świat paliw kopalnych w ciągu najbliższych dziesięcioleci pójdzie w zapomnienie. Podobnie sprawa wygląda z paliwem lotniczym. Z pewnością dostęp do surowców energetycznych będzie przedmiotem zwiększonej konkurencji międzynarodowej. W napęd hybrydowy Francuzi zamierzają wyposażyć wielozadaniowe transportery opancerzone VBMR Griffon (do tej pory powstał demonstrator technologii) i kołowe bojowe wozy piechoty VBCI.

Lot próbny Voyagera z RAF Brize Norton napędzanego w całości za pomocą Sustainable Aviation Fuel określono jako ważny kamień milowy w dążeniu do operacyjnej niezależności brytyjskiego lotnictwa wojskowego
Lot próbny Voyagera z RAF Brize Norton napędzanego w całości za pomocą Sustainable Aviation Fuel określono jako ważny kamień milowy w dążeniu do operacyjnej niezależności brytyjskiego lotnictwa wojskowego © Licencjodawca | RAF

Wracając jednak do lotnictwa, należy stwierdzi, że branża cywilna wydaje się być nieco dalej w postępach nad wykorzystaniem SAF. 21 czerwca 2022 r. przedsiębiorstwo ATR Aircraft wspólnie z szwedzkimi liniami lotniczymi Braathens Regional Airlines i firmą Neste zdecydowały się na przeprowadzenie pierwszego w historii lotu testowego komercyjnego samolotu, który był zasilany w 100% przez SAF. Producent paliwa Neste MY Sustainable Aviation Fuel™ zapewnia, że zmniejsza ono emisję gazów cieplarnianych nawet o 80 proc. w porównaniu z kopalnym paliwem lotniczym.

W pierwszej połowie 2022 r. z wykorzystaniem samolotu ATR-72-600 prowadzono szereg udanych lotów z wykorzystaniem paliwa zrównoważonego w jednym silniku. Lot wykonany przy zasilaniu SAF w całości też okazał się sukcesem i ma pomóc w szybszej certyfikacji samolotów do lotów wyłącznie na paliwach zrównoważonych. Historyczny lot testowy odbył się w Szwecji, ale przed uczestnikami programu jeszcze długa droga do jego zakończenia. Termin wyznaczono na 2025 r.

Andrzej Pawłowski, dziennikarz konflikty.pl

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
F-35A Husarz będą uzbrojone. Polska dostanie broń, jaką mają nieliczni
F-35A Husarz będą uzbrojone. Polska dostanie broń, jaką mają nieliczni
Polska stawia na kosmos. Rekordowa składka do ESA
Polska stawia na kosmos. Rekordowa składka do ESA
Pierwszy taki śmigłowiec. Właśnie trafia do służby w polskiej armii
Pierwszy taki śmigłowiec. Właśnie trafia do służby w polskiej armii
Prawda wyszła na jaw. To dlatego Tomahawki nie trafiły do Ukrainy
Prawda wyszła na jaw. To dlatego Tomahawki nie trafiły do Ukrainy
Europejski łazik Rosalind Franklin poleci na Marsa. Koniec pecha?
Europejski łazik Rosalind Franklin poleci na Marsa. Koniec pecha?
Ukraińcy pokazali nagranie. Tak strzela Rosomak z Polski
Ukraińcy pokazali nagranie. Tak strzela Rosomak z Polski
Naukowcy zajrzeli do wnętrza czerwonego olbrzyma. Znaleźli tam gwiazdę
Naukowcy zajrzeli do wnętrza czerwonego olbrzyma. Znaleźli tam gwiazdę
Wyładowania elektryczne na Marsie. Nigdy wcześniej ich nie słyszeliśmy
Wyładowania elektryczne na Marsie. Nigdy wcześniej ich nie słyszeliśmy
Lepsze niż F-16? Strącają niemal wszystkie rosyjskie cele
Lepsze niż F-16? Strącają niemal wszystkie rosyjskie cele
Okręty podwodne dla Polski zbudują Szwedzi. Rozstrzygnięcie w programie Orka
Okręty podwodne dla Polski zbudują Szwedzi. Rozstrzygnięcie w programie Orka
Polskie satelity nie lecą w kosmos. Przełożony start misji Transporter-15
Polskie satelity nie lecą w kosmos. Przełożony start misji Transporter-15
Swarovski na wojnie w Ukrainie. Korzystają z niego rosyjscy snajperzy
Swarovski na wojnie w Ukrainie. Korzystają z niego rosyjscy snajperzy
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥