Biznesmen oddał Ukraińcom swój śmigłowiec. To zdemilitaryzowany MBB Bo 105
Ukraiński biznesmen, Oleksandr Gromyko przekazał Siłom Zbrojnym Ukrainy swój śmigłowiec MBB Bo 105. Z postu opublikowanego przez niego na Facebooku wynika, że jest to dawny śmigłowiec wojskowy zdemilitaryzowany w Stanach Zjednoczonych.
21.06.2022 | aktual.: 21.06.2022 11:18
Prywatny śmigłowiec dla Sił Zbrojnych Ukrainy
Biznesmen przekazał również, że maszyna została zdemilitaryzowana w Stanach Zjednoczonych. Do portu w ukraińskiej Odessie trafiła w kontenerze, gdzie Służba Bezpieczeństwa Ukrainy (SBU) wszczęła wobec niej dochodzenie. Dotyczyło ono nielegalnego importu helikoptera wojskowego, ale po okołu 3 miesiącach analiz oraz zbierania dokumentów Gromyko wykazał, że maszyna ma cywilny charakter.
Śmigłowiec MBB Bo 105 (Bölkow Bo 105) to lekka, dwusilnikowa maszyna wielozadaniowa, która została opracowana w latach 70. w niemieckim koncernie Messerschmitt-Bölkow-Blohm GmbH. Śmigłowiec posiada metalowo-kompozytową konstrukcję oraz podwozie płozowe. W zależności od wersji na jego pokładzie zmieści się łącznie pięć osób lub sześć osób (w tym jeden lub dwóch pilotów). W MBB Bo 105 długość kadłuba wynosi 8,8 m, a jego szerokość to 2,5 m.
Maszyna ma wysokość 3 m, a średnica jej wirnika wynosi blisko 10 m. Warto tutaj podkreślić, że Bo 105 jako pierwszy śmigłowiec na świecie został wyposażony w sztywny wirnik główny. Śmigłowiec napędzany jest dwoma silnikami turbowałowymi Allison 250-C 20B. Może osiągnąć maksymalną prędkość 242 km/h, a jego prędkość przelotowa to 205 km/h. Pułap praktyczny, na jakim może lecieć maszyna to 3050 m, a zasięg wynosi około 555 km.
Istnieje kilka wersji MBB Bo 105, w tym wersje wojskowe Bo 105M (VBH) i Bo 105P (PAH-1). Drugi ze wspomnianych modeli był używany jako śmigłowiec przeciwpancerny uzbrojony w sześć kierowanych pocisków rakietowych Euromissile HOT, a jego pierwszymi nabywcami były Siły Zbrojne Niemiec. Ten model można również uzbroić w osiem pocisków BGM-71 TOW. MBB Bo 105 nie jest dostosowany do europejskich norm bezpieczeństwa JAR OPS 3, dlatego jego użycie, zarówno w celach komercyjnych, jak i ratowniczych było dozwolone w Unii Europejskiej tylko do 2009 roku.
Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski