Biznesmen oddał Ukraińcom swój śmigłowiec. To zdemilitaryzowany MBB Bo 105

Biznesmen oddał Ukraińcom swój śmigłowiec. To zdemilitaryzowany MBB Bo 105

Biznesmen przekazał swój śmigłowiec Siłom Zbrojnym Ukrainy
Biznesmen przekazał swój śmigłowiec Siłom Zbrojnym Ukrainy
Źródło zdjęć: © Facebook | Oleksandr Gromyko
Karolina Modzelewska
21.06.2022 10:57, aktualizacja: 21.06.2022 11:18

Ukraiński biznesmen, Oleksandr Gromyko przekazał Siłom Zbrojnym Ukrainy swój śmigłowiec MBB Bo 105. Z postu opublikowanego przez niego na Facebooku wynika, że jest to dawny śmigłowiec wojskowy zdemilitaryzowany w Stanach Zjednoczonych.

Ten śmigłowiec MBB Bo 105, który przekazałem Siłom Zbrojnym, kupiłem kilka lat temu i był wcześniej wojskowy (w internecie jest dużo zdjęć z zamontowaną bronią) i ze względu na niesamowitą zwrotność był przeznaczony do rozpoznania i ewakuacja rannych - napisał Oleksandr Gromyko na Facebooku.

Prywatny śmigłowiec dla Sił Zbrojnych Ukrainy

Biznesmen przekazał również, że maszyna została zdemilitaryzowana w Stanach Zjednoczonych. Do portu w ukraińskiej Odessie trafiła w kontenerze, gdzie Służba Bezpieczeństwa Ukrainy (SBU) wszczęła wobec niej dochodzenie. Dotyczyło ono nielegalnego importu helikoptera wojskowego, ale po okołu 3 miesiącach analiz oraz zbierania dokumentów Gromyko wykazał, że maszyna ma cywilny charakter.

Teraz nadszedł czas, aby przywrócić ten śmigłowiec do celów bojowych, a zatroszczą się o to piloci wojskowi Sił Zbrojnych Ukrainy. Śmigłowiec jest w dobrym stanie i może uratować ciężko rannych z linii frontu, szybko zabierając ich do najlepszych szpitali na Ukrainie - podkreślił Gromyko.

Śmigłowiec MBB Bo 105 (Bölkow Bo 105) to lekka, dwusilnikowa maszyna wielozadaniowa, która została opracowana w latach 70. w niemieckim koncernie Messerschmitt-Bölkow-Blohm GmbH. Śmigłowiec posiada metalowo-kompozytową konstrukcję oraz podwozie płozowe. W zależności od wersji na jego pokładzie zmieści się łącznie pięć osób lub sześć osób (w tym jeden lub dwóch pilotów). W MBB Bo 105 długość kadłuba wynosi 8,8 m, a jego szerokość to 2,5 m.

Maszyna ma wysokość 3 m, a średnica jej wirnika wynosi blisko 10 m. Warto tutaj podkreślić, że Bo 105 jako pierwszy śmigłowiec na świecie został wyposażony w sztywny wirnik główny. Śmigłowiec napędzany jest dwoma silnikami turbowałowymi Allison 250-C 20B. Może osiągnąć maksymalną prędkość 242 km/h, a jego prędkość przelotowa to 205 km/h. Pułap praktyczny, na jakim może lecieć maszyna to 3050 m, a zasięg wynosi około 555 km.

Istnieje kilka wersji MBB Bo 105, w tym wersje wojskowe Bo 105M (VBH) i Bo 105P (PAH-1). Drugi ze wspomnianych modeli był używany jako śmigłowiec przeciwpancerny uzbrojony w sześć kierowanych pocisków rakietowych Euromissile HOT, a jego pierwszymi nabywcami były Siły Zbrojne Niemiec. Ten model można również uzbroić w osiem pocisków BGM-71 TOW. MBB Bo 105 nie jest dostosowany do europejskich norm bezpieczeństwa JAR OPS 3, dlatego jego użycie, zarówno w celach komercyjnych, jak i ratowniczych było dozwolone w Unii Europejskiej tylko do 2009 roku.

Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie