Wieczna zmarzlina odsłoniła ciało wilka sprzed 44 tys. lat. Może kryć żywe bakterie

Syberyjska wieczna zmarzlina kryje w sobie jeszcze wiele tajemnic
Źródło zdjęć: © North-Eastern Federal University
oprac. KMO

28.06.2024 09:45, aktual.: 28.06.2024 09:56

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

W 2021 r. w syberyjskiej wiecznej zmarzlinie nad rzeką Tirekhtyakh w rosyjskim obwodzie Abyyskim odkryto ciało prehistorycznego wilka. Drapieżnik sprzed ponad 44 000 lat został przetransportowany do Akademii Nauk Republiki Sacha w Jakucji i poddany autopsji przez naukowców z Muzeum Mamutów Uniwersytetu Północno-Wschodniego oraz Europejskiego Uniwersytetu w Sankt Petersburgu. Badacze w jego ciele szukali informacji na temat starożytnych wirusów i mikrobioty, a także diety zwierzęcia.

Podczas sekcji, wykonanej w sterylnych warunkach, pobrano próbki narządów wewnętrznych oraz zawartości przewodu pokarmowego, informuje IFL Science. Dzięki analizie bakterii w jelitach wilka naukowcy mają nadzieję dowiedzieć się więcej o jego diecie i stanie zdrowia. "Jego żołądek jest doskonale zachowany, bez zanieczyszczeń. Mamy szansę dowiedzieć się, co jadł, a także co konsumowały jego ofiary," powiedział Albert Protopopov z Akademii Nauk Jakucji.

Potencjalnie żywe bakterie

Naukowcy liczą, że niektóre mikroorganizmy wewnątrz ciała wilka mogły przetrwać tysiące lat w stanie hibernacji. "Współpraca naukowa z Muzeum Mamutów NEFU pozwoliła nam zbadać bakterie z epoki plejstocenu. Żywe bakterie mogą przetrwać w skamielinach przez tysiące lat," zauważył profesor Artemy Goncharov z Państwowego Uniwersytetu Medycznego na Północnym Zachodzie. Naukowcy mają nadzieję, że odkryte mikroorganizmy mogą znaleźć zastosowanie we współczesnej medycynie.

To nie jedyny cenny eksponat w Uniwersytecie Północno-Wschodnim. Niedawno otrzymali kolejnego zamrożonego wilka z regionu Nizhnekołymsk w Jakucji, którego badania rozpoczną po zakończeniu obecnych analiz. Wieczna zmarzlina w tej części świata jest idealnym miejscem do przechowywania i zachowania prehistorycznych zwierząt, takich jak odkryty niedawno ptak sprzed 49 000 lat czy pięknie zachowany szczeniak o imieniu "Dogor".

Tego ostatniego znaleziono w syberyjskiej wiecznej zmarzlinie w Sacha w 2018 r. Szczeniak miał dwa miesiące, kiedy zginął, a obecnie naukowcy szacują jego wiek na 18 000 lat. Jest to wyjątkowy okaz, ponieważ w jego przypadku badacze mają styczność z bardzo dobrze zakonserwowanym futrem, głową, rzęsami. Zwierzę ma nawet zachowane zęby mleczne. Eksperci starają się ustalić, czyim przodkiem był "Dogor", ponieważ przeprowadzone testy genetyczne pokazują, że nie jest to wilk lub pies, co oznacza, że może być nieuchwytnym przodkiem obydwu gatunków.