Wenus - siostra bliźniaczka Ziemi? Nowe badania rzucają cień na dotychczasowe odkrycia

Wenus - siostra bliźniaczka Ziemi? Nowe badania rzucają cień na dotychczasowe odkrycia

Źródło zdjęć: © flickr.com
05.11.2019 12:38, aktualizacja: 12.11.2019 11:34

Czy Wenus mogła być pełna niegdyś oceanów? Najnowsze badania mocno osłabiły nadzieję na to, że przed wiekami na bliźniaczej siostrze Ziemi panowały warunki sprzyjające rozwojowi życia.

Dzisiaj Wenus jest całkowicie osłoniętym chmurami "piekłem", gdzie temperatury sięgają ponad 370 stopni Celsjusza. Jednak niektórzy naukowcy są zdania, że we wczesnej historii Układu Słonecznego, Wenus mogła mieć klimat bardzo podobny do Ziemi.

We wrześniu zostały opracowane modele, na których próbowano przewidzieć, co doprowadziło do przemiany Wenus w gorącą pustynię. Najnowsze badania jednak sugerują, że na Wenus nie było nigdy oceanów pełnych wody, jak wcześniej sądzili naukowcy.

Poprzednie prace, oparte na chemii atmosfery i wyższych regionach Wenus, wskazywały na ciepłe i mokre środowisko. Nowe badania sugerują, że na planecie nie było wody, a lawa. Wyniki opracowano w oparciu o badanie składu skał na Wenus.

Wcześniej naukowcy uważali, że góry i wyżyny składają się z granitu, podobnie jak kontynenty na Ziemi. Granit potrzebuje dużo wody do uformowania, więc oczywistym wydawał się wniosek, że na Wenus również ona występowała. Jednak badanie płaskowyżu Ovda Regio na Wenus - odwzorowanego danymi radarowymi zebranymi przez misję Magellana, która badała Wenus w latach 1989–1994 - pokazuje, że przepływ fal radiowych jest bardziej typowy dla skały bazaltowej.

- Jeśli wyżyny Ovda Regio są zbudowane ze skały bazaltowej, podobnie jak większość Wenus, prawdopodobnie zostały one ściśnięte do ich obecnych wysokości przez siły wewnętrzne, jak góry powstałe w wyniku ruchów płyt tektonicznych na Ziemi - przyznał Allan Treiman, naukowiec z Instytutu Księżycowego i Planetarnego.

Badanie zostało opublikowane w Journal of Geophysical Research: Planets.