Ulepszone Su‑57 nad Ukrainą. To najnowocześniejsze samoloty Rosjan
Rosyjski konglomerat lotniczy, United Aircraft Corporation, nieoficjalnie potwierdził rozmieszczenie myśliwców Su-57 Felon w Ukrainie, donosi The Bulgarian Military. Maszyny razem z Su-34 i Su-35 mają stanowić "centralny element bojowy operacji specjalnej", co firma podkreśliła w komunikacie przekazanym rosyjskiej państwowej agencji prasowej TASS. Przypominamy, czym są myśliwce Su-57 i jakie mają możliwości.
30.07.2024 | aktual.: 30.07.2024 11:26
"Najnowszy myśliwiec piątej generacji Su-57 służy do realizowania najbardziej skomplikowanych zadań. Jest w stanie wykonywać misje w warunkach gęstej obrony powietrznej wroga ze względu na zaawansowane funkcje stealth i przeżywalność. Pomimo wysokich parametrów istniejących samolotów Biuro projektowe Suchoj pracuje nad udoskonaleniem i rozszerzeniem funkcjonalności w ramach zadań Północnego Okręgu Wojskowego" - przekazała firma United Aircraft Corporation.
Ulepszone Su-57 nad Ukrainą
Na razie nie wiadomo, o jakie konkretnie ulepszenia chodzi w przypadku Su-57, które pojawią się nad Ukrainą. The Bulgarian Military sugeruje jednak, że Rosjanie najprawdopodobniej skupią się na fazie udoskonaleń produkcyjnych. Serwis przypomina, że od 2024 r. myśliwce Su-57 miały zyskać nowe silniki, dzięki czemu będą latać szybciej, ale też wydajniej pod względem ilości spalanego paliwa. Planowane ulepszenia obejmowały też technologię stealth, kokpit pilota, a także możliwości związane z przenoszeniem nowoczesnego uzbrojenia.
Su-57 to maszyna budząca sporo emocji. Rosyjski myśliwiec piątej generacji, który powstał jako odpowiedź na amerykański program Advanced Tactical Fighter (ATF) i amerykański myśliwiec przewagi powietrznej F-22 Raptor, w 2019 r. był przedstawiany przez prezydenta Rosji, Władimira Putina jako "najlepszy samolot wojskowy na świecie". Wstępnie planowano, że wejdzie do służby w latach 2017-2018, ale ostatecznie nie udało się zrealizować tego założenia. Dopiero w 2019 r. ruszyła masowa produkcja Su-57.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Rosyjskie myśliwce piątej generacji, pomimo zachwalanych przez Rosjan cech, nie pojawiają się zbyt często nad Ukrainą, chociaż z zapowiedzi United Aircraft Corporation wynika, że w przyszłości może się to zmienić. Niewykluczone, że Kreml zwiększy ich użycie po dostawach myśliwców F-16 do Ukrainy. Zwłaszcza że konstrukcja rosyjskich maszyn, a szczególnie wykorzystane do ich budowy materiały kompozytowe takie jak polimery, włókno szklane i aluminiowe wypełniacze o strukturze plastra miodu wpływają na redukcję echa radarowego, emisji podczerwieni i hałasu Su-57. Są one więc trudniejsze do wykrycia przez obronę przeciwlotniczą przeciwnika.
Su-57 mają długość ok. 20 metrów i mogą poruszać się z maksymalną prędkością 2,0 Ma (ponad 2450 km/h). W ich podstawowym uzbrojeniu znajduje się 1 × 30 mm działko 9A-4071K. Myśliwiec ma też 6 wewnętrznych i 6 zewnętrznych węzłów uzbrojenia służących do przenoszenia m.in. pocisków rakietowych, w tym pocisków pocisków R-77 i R-37M, czy pocisków manewrujących Ch-69. O Su-57 często mówi się, że są to najnowocześniejsze rosyjskie samoloty.
Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski