Ukraina dostanie szwedzkie myśliwce? Urzędnik zdradza nowe informacje

Wbrew wcześniejszym informacjom, Ukraina kontynuuje rozmowy ze Szwecją w sprawie przekazania myśliwców JAS 39 Gripen. Opisujemy możliwości tych samolotów.

JAS39 Gripen
JAS39 Gripen
Źródło zdjęć: © Saab
Paweł Maziarz

15.07.2024 | aktual.: 15.07.2024 16:51

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Pierwsze informacje o przekazaniu myśliwców JAS 39 Gripen pojawiły się już w sierpniu 2023 r., kiedy to przedstawiciele ukraińskich sił powietrznych odwiedzili Szwecję, aby ocenić samolot. Dowództwo Sił Powietrznych Ukrainy zapowiedziało wtedy, że będzie "walczyć" o przekazanie Gripenów. Szwedzki premier stwierdził jednak, że nie może przekazać samolotów Gripen Ukrainie.

Niedawno szwedzki minister spraw zagranicznych Tobias Billström oświadczył, że Ukraina postanowiła opóźnić zakup myśliwców JAS 39 Gripen do czasu zakończenia przygotowań w związku z transferem amerykańskich myśliwców F-16. Informacje dementują członkowie ukraińskiego rządu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ukraina zainteresowana szwedzkimi myśliwcami

Ukraina nadal jest zainteresowana nabyciem szwedzkich myśliwców wielozadaniowych. Igor Żowkwa, zastępca szefa Biura Prezydenta Ukrainy, dementuje wcześniejsze informacje.

- Nigdy nie słyszałem, żeby Ukraińcy zrezygnowali z myśliwców Gripen. Wręcz przeciwnie, to temat, który mój prezydent stale porusza przed przewodnictwem Szwecji – powiedział.

Ukraiński urzędnik zauważył również, że przed przystąpieniem Sztokholmu do NATO rząd nie mógł składać żadnych obietnic, ale teraz "prezydent ponownie komunikuje się z premierem Szwecji, a nasze Ministerstwo Obrony odpowiednio z odpowiednimi organami rządowymi Szwecji".

Co potrafi JAS 39 Gripen?

Myśliwce wielozadaniowe SAAB JAS 39 Gripen to lekkie maszyny, które zostały wyprodukowane przez Szwedów we współpracy z BAE Systems. Historia tych samolotów sięga lat 80. XX wieku, kiedy to zaczęto pracować nad ich projektem. Pierwszy lot testowy Gripena odbył się w grudniu 1988 r., co stanowiło ważny moment w historii tej maszyny.

JAS-39E Gripen - najnowszy, dwumiejscowy wariant samolotu podczas testów
JAS-39E Gripen - najnowszy, dwumiejscowy wariant samolotu podczas testów© SAAB

Konstrukcja tych samolotów opiera się na układzie kaczki, a ich napęd zapewniają silniki turbowentylatorowe. W zależności od wersji, mogą to być silniki Volvo Aero RM12 lub F414-GE-39E. W obu przypadkach, silniki te gwarantują zdolność do osiągnięcia prędkości 2 Ma, co w przeliczeniu daje około 2130 km/h. Maksymalny pułap, na którym może operować Gripen, wynosi 18 km, co jest imponującym osiągnięciem.

Wymiary myśliwca JAS 39 Gripen są również godne uwagi. Rozpiętość skrzydeł wynosi 8,4 m, a długość samolotu waha się od 14,1 do 14,8 m, w zależności od wersji. Wysokość maszyny wynosi 4,5 m. Są to gabaryty, które sprawiają, że myśliwiec ten jest nieco mniejszy od amerykańskiego F-16.

JAS 39 Gripen z zasobnikiem walki elektronicznej Arexis.
JAS 39 Gripen z zasobnikiem walki elektronicznej Arexis.© Saab | Linus Svensson

Jednak warto zauważyć, że mimo swojego nieco mniejszego rozmiaru, na pokładzie Gripena znalazło się miejsce na imponujące uzbrojenie. Konstrukcja ważąca od 6700 do 7100 kg może pomieścić sześć pocisków AIM-9 Sidewinder lub IRIS-T, cztery rakiety AIM-120 AMRAAM, a także bomby z rodziny GBU i Mk 82. Podstawowym narzędziem do prowadzenia ostrzału jest jednak działko lotnicze Mauser BK-27 kal. 27 mm, które stanowi serce uzbrojenia tego szwedzkiego myśliwca.

Paweł Maziarz, dziennikarz Wirtualnej Polski

Komentarze (2)