JAS‑39 Gripen dla Ukrainy. Wysłanie maszyn "byłoby dość szybkim procesem"
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Ukraińcy oczekują na dostawy zachodnich myśliwców F-16, ale niewykluczone, że na ich niebie pojawią się też szwedzkie myśliwce JAS 39 Gripen. Oficjalna decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła, ale producent maszyn - firma Saab uważa, że w przypadku zielonego światła dla dostaw wysłanie maszyn byłoby szybkim procesem. Przypominamy, czym jest JAS 39 Gripen i jakie ma możliwości.
W rozmowie z Defense News Mikael Franzén, dyrektor ds. marketingu w firmie Saab zaznaczył: "oczekujemy, że gdyby taka decyzja została zatwierdzona przez szwedzki rząd, wysłanie samolotu na Ukrainę byłoby dość szybkim procesem. Obecnie zmierzamy we właściwym kierunku". Dodał też: "ze Szwecji i spoza Szwecji nadal napływają duże naciski, abyśmy wysłali Gripeny na Ukrainę i jesteśmy gotowi je zapewnić, jeśli rząd podejmie decyzję w tej sprawie".
Serwis przypomina, że już jesienią 2023 r. ukraińscy piloci przeszli szkolenia zapoznawcze na myśliwcach JAS 39 Gripen w Szwecji. Jussi Halmetoji, były pilot myśliwców Gripen i doradcy ds. operacji lotniczych Saaba, przekazał natomiast Defense News, że nauka latania to jedno, a nauka obsługi systemów bojowych to drugie. Jego zdaniem szkolenie na tego typu maszynach z technik stosowanych w ograniczonym zestawie misji zajmuje średnio od 4 do 6 miesięcy.
JAS 39 Gripen - maszyna, która może pomóc Ukrainie
JAS 39 Gripen to maszyny, które mają opinię jednych z najlepszych w swojej kategorii. Są myśliwcami wielozadaniowymi, za których produkcję odpowiadają koncerny Saab i BAE Systems. Prace nad maszynami ruszyły na przełomie lat 70. i 80. XX wieku, a JAS 39 Gripen po raz pierwszy wzbił się w powietrze w 1988 r. Jest to samolot o długości ok. 14 m, który może latać z prędkością sięgającą nawet 2 Ma, czyli ok. 2130 km/h. Podstawowe uzbrojenie Gripenów stanowi działo Mauser BK-27 kal. 27 mm. Dodatkowo myśliwiec może przenosić takie pociski jak np.: AIM-9 Sidewinder, IRIS-T 4, AIM-120 AMRAAM, MICA czy AGM-65 Maverick, czy bomby Mark 82.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Myśliwce JAS 39 Gripen byłyby istotnym dodatkiem do floty maszyn obsługiwanych przez Ukraińców. Mają bowiem istotne i cenne z punktu widzenia Kijowa cechy. Maszyny mogą startować z doraźne wyznaczonych pasów startowych np. z 800-metrowego, prostego odcinka drogi. Dodatkowo ich obsługa nie jest skomplikowana, a jak zaznaczał już Łukasz Michalik, dziennikarz WP Tech, "w zależności od charakteru misji, przywracanie zdolności bojowych (uzupełnienie amunicji, paliwa, diagnostyka, przeprowadzenie niezbędnych przeglądów) trwa zaledwie 10-20 minut". Co więcej, szacunki wskazują, że godzina lotu JAS 39 Gripen kosztuje ok. 40 proc. mniej niż godzina lotu F-16.
Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski