Udany test hipersonicznego pocisku dla US Air Force (USAF). Tym razem to projekt DARPA
Amerykanie prowadzą kilka programów dotyczących broni hipersonicznej, których celem jest zaprojektowanie nowego systemu uzbrojenia do 2022 roku.
29.09.2021 14:34
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Nie tak dawno pisaliśmy o połowicznie udanej próbie konkurencyjnego pocisku AGM-183A zaprojektowanego przez Lockheed Martina, a teraz informujemy o zakończonej sukcesem próbie w locie pocisku Hypersonic Air-Breathing Weapons Concept (HAWC).
Ten powstaje pod patronatem agencji DAPRA, a wykonawcami są Raytheon wraz Northrop Grumman. Pierwsze informacje o HAWC pojawiły się w zeszłym roku kiedy okazało się, że planowane testy w locie zostały przełożone na później ze względu na problemy techniczne.
Test obejmował: przeprowadzenie bezpiecznego odłączenia od nosiciela, zapłon silnika startowego, odrzucenie silnika startowego, zapłon silnika głównego oraz lot. Wszystkie elementy zostały zakończone sukcesem. Ponadto DARPA zażądała też 10 mln. USD dla programu HAWC w roku podatkowym 2022, ale agencja nie podała przewidywanej daty przeniesienia projektu do USAF.
W przeciwieństwie do pocisku AGM-183A, gdzie silnik ma wynieść na orbitę głowicę szybującą, to w przypadku programu HAWC mamy do czynienia z pociskiem atmosferycznym, który musi pobierać tlen z atmosfery. Silnik typu scramjet jest w stanie rozpędzić pocisk do ponad 5 MA, czyli 5-krotnej prędkości dźwięku przy zachowaniu bardzo wysokiej manewrowości.
Takie połączenie zapewni możliwość pokonania każdego znanego obecnie systemu obrony antyrakietowej oraz umożliwi niszczenie celów wyłącznie przy pomocy energii kinetycznej bez konieczności wykorzystywania ładunków wybuchowych. Osiągnięcie opiera się na pionierskich rozwiązaniach wykorzystujących silnik typu scramjet stosowany w bezzałogowych projektach X-43 NASA i X-51 Waverider USAF.
Co ciekawe sukces HAWC nie oznacza zatrzymania prac nad pociskiem AGM-183A, ponieważ dwa będą służyły do odrębnych celów. AGM-183A będzie przystosowany do stosowania na bombowcach strategicznych Boeing B-52H Stratofortress, to mniejszy HAWC będzie bazą dla mniejszych pocisków manewrujących odpalanych z samolotów wielozadaniowych.
Mowa tutaj o samolotach pokroju F-35, F-15E, czy F-16, gdzie nowość zastąpi obecnie używane w tej roli poddźwiękowe AGM-158 Joint Air-to-Surface Standoff Missile (JASSM).