Turecki samolot Kaan lepszy od F-35? Fakty przeczą marketingowi

Komentując rozwój tureckiego samolotu 5. generacji Kaan, Temel Kotil – dyrektor generalny tureckiego kooncernu TAI – przekonywał, że jest on lepszy od F-35. Choć samolot jest bez wątpienia dużym sukcesem Turcji, warto zweryfikować deklaracje jego twórców. Czy Kaan faktycznie ma przewagę nad F-35?

Turecki samolot 5. generacji KaanTurecki samolot 5. generacji Kaan
Źródło zdjęć: © TAI
Łukasz Michalik

Przewagi, jakie zdaniem Temela Kotila ma Kaan nad F-35, przedstawił niedawno dziennikarz Wirtualnej Polski, Norbert Garbarek. Dyrektor generalny TAI przekonywał, że turecki samolot zabiera więcej uzbrojenia od F-35, a także ma nad amerykańską maszyną przewagę w postaci dwóch silników.

Analizy tych wypowiedzi podjął się autor serwisu Defence24 Maciej Szopa. Czy Turcja faktycznie zbudowała lepszy samolot bojowy od Stanów Zjednoczonych?

Rzetelne porównanie na obecnym etapie prac jest niemożliwe. Gdy F-35 w wielu krajach ma gotowość operacyjną i jest zamawiany całymi setkami, turecka konstrukcja – choć ma już za sobą pierwszy lot – jest na razie na etapie prototypu.

Co więcej, słowa Temela Kotila o różnicy w udźwigu nie są precyzyjne. F-35 zabiera ograniczony – m.in. z uwagi na uwarunkowania stealth – zapas broni, mieszczący się w wewnątrzkadłubowych komorach (w konfiguracji z bronią na zewnętrznych zaczepach maszyna jest łatwa do wykrycia).

F-35 i Kaan - różnice pomiędzy samolotami

Masa przenoszonej przez F-35 broni jest jednak istotnie wyższa od danych podawanych przez Turków i wynosi około 8 ton. Udźwig samolotu Kaan – choć oficjalnie sięga 10 ton – jest na razie niezweryfikowany.

Drugą – rzekomą – przewagą tureckiego samolotu mają być dwa silniki. Dwusilnikowe konstrukcje faktycznie mają inną charakterystykę od jednosilnikowych, a dwa silniki są typowe m.in. dla maszyn morskich czy wyspecjalizowanych samolotów przewagi powietrznej.

W przypadku samolotu Kaan zastosowanie dwóch silników wydaje się jednak nie tyle wybraną opcją, co koniecznością. Wynika ona z faktu, że Turcja ma najprawdopodobniej problem z odpowiednio wydajnymi jednostkami napędowymi. Sposobem na ominięcie tego ograniczenia okazało się w tym przypadku zastosowanie dwóch jednostek napędowych z F-16, czyli silników General Electric F110.

Wybrane dla Ciebie
Rosyjski szpieg nad Bałtykiem. Polska poderwała myśliwce
Rosyjski szpieg nad Bałtykiem. Polska poderwała myśliwce
Ukraińcy zniszczyli Oriesznika. Nikt o tym nie wiedział
Ukraińcy zniszczyli Oriesznika. Nikt o tym nie wiedział
Zniszczyli prawie połowę. Rosjanie tracą Pancyry
Zniszczyli prawie połowę. Rosjanie tracą Pancyry
Nowa broń Rosjan. To moduł na bazie Impuls-M
Nowa broń Rosjan. To moduł na bazie Impuls-M
Czarny kot przebiegł drogę? Stąd wzięła się ich sława
Czarny kot przebiegł drogę? Stąd wzięła się ich sława
Ma rozmiary walizki. Poleci w otchłań przestrzeni kosmicznej
Ma rozmiary walizki. Poleci w otchłań przestrzeni kosmicznej
Wstrzymali ruch samochodów elektrycznych przez Most Krymski. Boją się eksplozji
Wstrzymali ruch samochodów elektrycznych przez Most Krymski. Boją się eksplozji
Szukali odpowiedzi 80 lat. Zaobserwowano wyjątkowe fale na Słońcu
Szukali odpowiedzi 80 lat. Zaobserwowano wyjątkowe fale na Słońcu
Ukrainiec o bombach Rosjan. Mówi o ich celności
Ukrainiec o bombach Rosjan. Mówi o ich celności
Chińczycy na Księżycu coraz bliżej. W 2026 r. pierwsze testy
Chińczycy na Księżycu coraz bliżej. W 2026 r. pierwsze testy
Test zakończony. Kometa 3I/ATLAS minęła Słońce
Test zakończony. Kometa 3I/ATLAS minęła Słońce
Rosną do gigantycznych rozmiarów. Ale dlaczego?
Rosną do gigantycznych rozmiarów. Ale dlaczego?