Turecki samolot Kaan lepszy od F-35? Fakty przeczą marketingowi

Komentując rozwój tureckiego samolotu 5. generacji Kaan, Temel Kotil – dyrektor generalny tureckiego kooncernu TAI – przekonywał, że jest on lepszy od F-35. Choć samolot jest bez wątpienia dużym sukcesem Turcji, warto zweryfikować deklaracje jego twórców. Czy Kaan faktycznie ma przewagę nad F-35?

Turecki samolot 5. generacji KaanTurecki samolot 5. generacji Kaan
Źródło zdjęć: © TAI
Łukasz Michalik

Przewagi, jakie zdaniem Temela Kotila ma Kaan nad F-35, przedstawił niedawno dziennikarz Wirtualnej Polski, Norbert Garbarek. Dyrektor generalny TAI przekonywał, że turecki samolot zabiera więcej uzbrojenia od F-35, a także ma nad amerykańską maszyną przewagę w postaci dwóch silników.

Analizy tych wypowiedzi podjął się autor serwisu Defence24 Maciej Szopa. Czy Turcja faktycznie zbudowała lepszy samolot bojowy od Stanów Zjednoczonych?

Rzetelne porównanie na obecnym etapie prac jest niemożliwe. Gdy F-35 w wielu krajach ma gotowość operacyjną i jest zamawiany całymi setkami, turecka konstrukcja – choć ma już za sobą pierwszy lot – jest na razie na etapie prototypu.

Co więcej, słowa Temela Kotila o różnicy w udźwigu nie są precyzyjne. F-35 zabiera ograniczony – m.in. z uwagi na uwarunkowania stealth – zapas broni, mieszczący się w wewnątrzkadłubowych komorach (w konfiguracji z bronią na zewnętrznych zaczepach maszyna jest łatwa do wykrycia).

F-35 i Kaan - różnice pomiędzy samolotami

Masa przenoszonej przez F-35 broni jest jednak istotnie wyższa od danych podawanych przez Turków i wynosi około 8 ton. Udźwig samolotu Kaan – choć oficjalnie sięga 10 ton – jest na razie niezweryfikowany.

Drugą – rzekomą – przewagą tureckiego samolotu mają być dwa silniki. Dwusilnikowe konstrukcje faktycznie mają inną charakterystykę od jednosilnikowych, a dwa silniki są typowe m.in. dla maszyn morskich czy wyspecjalizowanych samolotów przewagi powietrznej.

W przypadku samolotu Kaan zastosowanie dwóch silników wydaje się jednak nie tyle wybraną opcją, co koniecznością. Wynika ona z faktu, że Turcja ma najprawdopodobniej problem z odpowiednio wydajnymi jednostkami napędowymi. Sposobem na ominięcie tego ograniczenia okazało się w tym przypadku zastosowanie dwóch jednostek napędowych z F-16, czyli silników General Electric F110.

Wybrane dla Ciebie
Polska stawia na kosmos. Rekordowa składka do ESA
Polska stawia na kosmos. Rekordowa składka do ESA
Pierwszy taki śmigłowiec. Właśnie trafia do służby w polskiej armii
Pierwszy taki śmigłowiec. Właśnie trafia do służby w polskiej armii
Prawda wyszła na jaw. To dlatego Tomahawki nie trafiły do Ukrainy
Prawda wyszła na jaw. To dlatego Tomahawki nie trafiły do Ukrainy
Europejski łazik Rosalind Franklin poleci na Marsa. Koniec pecha?
Europejski łazik Rosalind Franklin poleci na Marsa. Koniec pecha?
Ukraińcy pokazali nagranie. Tak strzela Rosomak z Polski
Ukraińcy pokazali nagranie. Tak strzela Rosomak z Polski
Naukowcy zajrzeli do wnętrza czerwonego olbrzyma. Znaleźli tam gwiazdę
Naukowcy zajrzeli do wnętrza czerwonego olbrzyma. Znaleźli tam gwiazdę
Wyładowania elektryczne na Marsie. Nigdy wcześniej ich nie słyszeliśmy
Wyładowania elektryczne na Marsie. Nigdy wcześniej ich nie słyszeliśmy
Lepsze niż F-16? Strącają niemal wszystkie rosyjskie cele
Lepsze niż F-16? Strącają niemal wszystkie rosyjskie cele
Okręty podwodne dla Polski zbudują Szwedzi. Rozstrzygnięcie w programie Orka
Okręty podwodne dla Polski zbudują Szwedzi. Rozstrzygnięcie w programie Orka
Polskie satelity nie lecą w kosmos. Przełożony start misji Transporter-15
Polskie satelity nie lecą w kosmos. Przełożony start misji Transporter-15
Swarovski na wojnie w Ukrainie. Korzystają z niego rosyjscy snajperzy
Swarovski na wojnie w Ukrainie. Korzystają z niego rosyjscy snajperzy
Śmigłowce Royal Navy zyskały nowe rakiety. Pociski Martlet w gotowości
Śmigłowce Royal Navy zyskały nowe rakiety. Pociski Martlet w gotowości
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥