Tajemniczy Ił‑76 zestrzelony nad Afryką. Latał do strefy wojny domowej

Tajemniczy samolot Ił-76 rosyjskiej produkcji został zestrzelony przez rebeliantów Sił Szybkiego Wsparcia (RSF). Przedstawiamy kulisy tego incydentu.

Zestrzelony nad Sudanem samolot Ił-76 tuż przed upadkiem.
Zestrzelony nad Sudanem samolot Ił-76 tuż przed upadkiem.
Źródło zdjęć: © X (dawniej Twitter) | Cloooud I
Przemysław Juraszek

W Sudanie pogrążonym od 2023 r. w wojnie domowej doszło de facto do podziału południa kraju na dwie części. Zachód wraz ze stolicą według map stworzonych przez grupę SudanWarMonitor kontroluje RSF, a wschodnią część siły rządowe.

Warto zaznaczyć, że rebelianci z RSF mają być zdaniem analityków z Conflict Observatory wspierani przez Zjednoczone Emiraty Arabskie, a sudańskie siły zbrojne przez Iran. W przypadku tych pierwszych bardzo często widziane na lotnisku Amdjarass były dwa samoloty Ił-76 należące do kirgiskiej firmy New Way Cargo Airlines.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Przykrywka do wysyłania broni

Ta miała dostarczać formalnie pomoc humanitarną ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA), ale - jak twierdzą badacze - była to tylko przykrywka do dostarczania broni. ZEA podobnie jak Rosja aktywnie wspierają siły RSF w regionie.

Teraz jeden ze wspomnianych samolotów Ił-76 został przypadkowo zestrzelony przez bojowników RSF polujących na samoloty egipskiego lotnictwa przeprowadzającego naloty przeciwko rebeliantom. Nie wiadomo czym dokładnie, ale pułap lotu tego samolotu oraz wzmianka o naprowadzanych pociskach wskazuje na jakiś samobieżny system krótkiego zasięgu zdolny zwalczać cele lecące na pułapie ponad 10 km. Możliwe, że RSF przejęło kilka systemów 9K33 Osa będących na wyposażeniu sił zbrojnych Sudanu.

Samoloty Ił-76 - wół roboczy rosyjskiego lotnictwa transportowego

Ił-76 to czterosilnikowy samolot transportowy, którego długość wynosi 47 metrów, a rozpiętość skrzydeł 50 metrów. Jest to maszyna produkcji radzieckiej, zaprojektowana przez biuro konstrukcyjne Iljuszyn w latach 70. XX wieku, a pierwszy lot prototypu odbył się w 1971 roku. Jego produkcja seryjna rozpoczęła się w 1974 roku, a samolot stał się popularny wśród państw byłego Układu Warszawskiego oraz w wielu krajach Trzeciego Świata, które doceniały jego wytrzymałość i wszechstronność.

Ił-76 wyróżnia się dużym zasięgiem na poziomie około 3600 km i możliwością operowania z improwizowanych lotnisk. Dzięki zdolności przewożenia 50 ton ładunku okazał się idealnym rozwiązaniem do zadań logistycznych w trudnych warunkach terenowych. Oprócz wersji transportowej samolot Ił-76 doczekał się także innych modyfikacji, w tym jako samolot gaśniczy, tankowiec (Ił-78) oraz samolot wczesnego ostrzegania znany jako A-50 Berijew.

Przemysław Juraszek, dziennikarz Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)