Spektakularny "marsz słoni". Wielki wróg Rosji pręży muskuły

Japonia, która od lat pozostaje w stanie wojny z Rosją na sutek sporu o Kuryle, przeprowadziła tzw. "marsz słoni" z udziałem samolotów V-22 Osprey. Przybliżamy najważniejsze cechy i możliwości tych nietypowych maszyn, z których korzystają siły powietrzne tylko dwóch państw na świecie.

Japońskie V-22 Osprey
Japońskie V-22 Osprey
Źródło zdjęć: © X, @1st_helb
Mateusz Tomczak

15.10.2024 | aktual.: 15.10.2024 17:58

Termin "marsz słoni" wywodzi się jeszcze z czasów II wojny światowej, kiedy duże floty alianckich bombowców przeprowadzały ataki w misjach z wykorzystaniem kilkuset samolotów. Każdy taki atak poprzedzał możliwie szybki, jednoczesny start wszystkich maszyn. W obecnych czasach siły powietrzne wielu państw posługują się tym określeniem w kontekście ćwiczeń z bardzo szybkiego wysyłania w powietrze dostępnych w danej bazie lotniczej samolotów, nawet jeśli są one prowadzone na mniejszą skalę.

"Marsz słoni" japońskich V-22 Osprey

Japończycy decydowali się przeprowadzić ćwiczenia na lotnisku w Kisarazu. Skorzystali ze zmiennowirnikowców V-22 Osprey. Swojego czasu Japonia stała się pierwszym zagranicznym użytkownikiem tych maszyn (do dziś jest jedynym, poza Stanami Zjednoczonymi, dla których to rodzima konstrukcja), z których korzysta do dziś. Nietypowy wygląd V-22 Osprey określanych jako hybryda samolotu i śmigłowca sprawił, że "marsz słoni" z ich udziałem był bardzo widowiskowy i nie zabrakło licznych zdjęć w social mediach.

Japończycy argumentowali zakup V-22 Osprey chęcią rozbudowy zdolności kraju do reagowania zarówno na kryzysy humanitarne, jak i zagrożenia regionalne. Japonia znajduje się w tzw. zachodnim bloku, który jest opozycyjny do chińsko-rosyjskiego.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Możliwości V-22 Osprey

V-22 Osprey powstał jako efekt wysiłków dwóch amerykańskich koncernów - Bell oraz Boeing. Jest to maszyna napędzana przez dwa silniki turbinowe Rolls-Royce AE-1107C-Liberty, z których każdy dysponuje mocą 6150 KM. Zmiennowirnikowiec, który startuje i ląduje jak śmigłowiec, jest w stanie osiągać prędkość maksymalną na poziomie ok. 500 km oraz pułap niemal 8 tys. km.

Uzbrojenie V-22 Osprey to dwa wielkokalibrowe karabiny maszynowe GAU-18 kal. 12,7 mm oraz dwa karabiny GAU-17 (Minigun). Załogę maszyny stanowią trzy osoby, poza nią na pokładzie może znaleźć się do 24 pasażerów.

Unikalna konstrukcja i wynikające z niej niektóre cechy sprawiają, że samoloty V-22 Osprey są wykorzystywane także przez Stany Zjednoczone, chociaż mają na swoim koncie kilka głośnych katastrof, w efekcie których były nawet niekiedy uziemiane.

Mateusz Tomczak, dziennikarz Wirtualnej Polski

Komentarze (6)