Katastrofa w Australii. Runął unikatowy samolot wojskowy

Jak podaje australijski resort obrony, w północnej części Australii rozbił się samolot Bell-Boeing V-22 Osprey. To unikatowa maszyna ze względu na charakterystyczną budowę. Wyjaśniamy jej możliwości.

V-22 Osprey.
V-22 Osprey.
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons
Norbert Garbarek

27.08.2023 11:30

Na pokładzie zmiennowirnikowca w momencie katastrofy znajdowało się ok. 20 żołnierzy amerykańskich sił zbrojnych. Przypominamy, że incydent miał miejsce podczas ćwiczeń wojskowych na Wyspie Melville’a.

Trudne początki samolotu

Już na etapie projektowania maszyny projektanci spotkali się z krytyką, z której wynikało, że maszyna nigdy nie będzie gotowa do służby. Krytycy zwracali uwagę na złe właściwości fizyczne dwóch rotorów. Już wkrótce po wykonaniu pierwszego oblotu w marcu 1989 r. wydarzyło się kilka wypadków.

Pierwsza katastrofa miała miejsce w 1991 r., druga rok później – w 1992 r. i poniosło w niej śmierć siedem osób. Trzecia wydarzyła się w kwietniu 2000 r. (19 ofiar śmiertelnych), a czwarta kilka miesięcy później – w grudniu tego samego roku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Szereg katastrof Ospreyów sprawił, że zdecydowano się na wprowadzenie ograniczeń dotyczących dopuszczalnej prędkości zniżania (4 m/s). Pentagon ostatecznie zatwierdził produkcję seryjną maszyn V-22, a dziś USA jest największym użytkownikiem rzeczonych samolotów – z amerykańskim korpusem piechoty morskiej na czele w kontekście liczby V-22 pozostających w aktywnej służbie.

Przypomnijmy, że jednostkę napędową Bell-Boeing Osprey stanowią dwa silniki turbinowe Rolls-Royce AE-1107C-Liberty. Każdy z nich generuje moc 6150 KM i pozwala na rozpędzenie konstrukcji do prędkości maksymalnej ponad 500 km/h. Przelotowa prędkość V-22 wynosi natomiast ok. 370 km/h.

Osprey, który jest pierwszym seryjnie produkowanym statkiem powietrznym z obracanym układem napędowym charakteryzuje się obecnością wirników o średnicy ok. 12 m. Zmiennowirnikowiec startuje i ląduje jak śmigłowiec, jednak po starcie następuje obrót gondoli z silnikami, w efekcie czego samolot utrzymuje lot poziomy.

Masa własna V-22 Osprey wynosi ok. 15 tys. kg, natomiast startowa niespełna 27,5 tys. kg. Poruszająca się na pułapie do 8 tys. m maszyna może pokonać dystans nawet 4,4 tys. km. W kontekście uzbrojenia, V-22 jest wyposażony w dwa wielkokalibrowe karabiny maszynowe GAU-18 kal. 12,7 mm oraz dwa karabiny GAU-17 (Minigun).

Norbert Garbarek, dziennikarz Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)