Skandal w zespole akrobacyjnym Red Arrows. Piloci traktowali kobiety jak własność

Skandal w zespole akrobacyjnym Red Arrows. Piloci traktowali kobiety jak własność

Zespół Red Arrows podczas pokazu
Zespół Red Arrows podczas pokazu
Źródło zdjęć: © Mod.uk
Łukasz Michalik
05.11.2023 13:44

Elitarny zespół akrobacyjny Red Arrows, w którym służą restrykcyjnie dobierani, najlepsi brytyjscy piloci, ostatnio zyskał niechlubną sławę. Wynikła ona nie z perfekcyjnych pokazów, ale z powodu dochodzeń, które ujawniły targające zespołem skandale obyczajowe. Wyjaśniamy, czym jest zespół Red Arrows i z jakiego sprzętu korzysta.

Podsumowanie doniesień o skandalach związanych z Red Arrows przedstawił niedawno serwis Konflikty. Informacje na ten temat są wynikiem przeprowadzonych w zespole dwóch niezależnych dochodzeń.

Ich rezultat okazał się na tyle bulwersujący, że do sprawy odniósł się szef sztabu Królewskich Sił Powietrznych (RAF – Royal Air Force), generał (Air Chief Marshal) sir Richard Knighton.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jak głosi cytowany przez Konflikty raport, służące w Red Arrows kobiety były "postrzegane jako własność" mężczyzn, którzy oczekiwali, że będą one traktować świadczenie usług seksualnych jako część swoich obowiązków.

Zachowanie, które powinno być uznane za niedopuszczalne, było w eskadrze powszechne i znormalizowane.

Szef sztabu Royal Air Force, gen. sir Richard KnightonGen. sir Richard KnightonSzef sztabu Royal Air Force

Zespół akrobacyjny Red Arrows

Red Arrows to zespół akrobacyjny reprezentujący Królewskie Siły Powietrzne. Powstał w 1964 roku i początkowo latał na samolotach Folland Gnat. W ciągu dwóch lat wykształciła się obecna struktura zespołu, składającego się z dziewięciu pilotów zasiadających – od 1979 roku - za sterami samolotów BAE Hawk.

Selekcja do Red Arrows jest bardzo rygorystyczna – pilotami zespołu są wyłącznie ochotnicy, mający za sobą co najmniej 1500 godzin nalotu, doświadczenie z eskadry bojowej, a także ponadprzeciętne umiejętności pilotażu.

Służba w Red Arrows trwa trzy lata, a każdego roku następuje rotacja – odchodzi trzech pilotów o najdłuższym stażu, a zespół zasila trzech nowych. Pozwala to na zachowanie stałego poziomu doświadczenia.

Samolot BAE Hawk

Od 1979 roku zespół Red Arrows lata na samolotach BAE Hawk. Są to maszyny szkolno-treningowe, z dwuosobową kabiną (w Red Arrows podczas przelotów na miejsce pokazów drugie miejsce zajmuje mechanik, obsługujący tylko jeden konkretny samolot).

BAE Hawk to samolot jednosilnikowy, zbudowany w układzie dolnopłata. Maszyna ma długość nieco ponad 11 metrów i rozpiętość skrzydeł 9,4 m. Gotowy do startu samolot waży 5700 kg, może rozpędzić się do 1020 km/h i ma zasięg 2,9 tys. km.

BAE Hawk okazał się brytyjskim sukcesem eksportowym. Samolot doczekał się trzech wersji rozwojowych i wariantów bojowych, a ok. 900 wyprodukowanych egzemplarzy trafiło do sił powietrznych 22 krajów. Powstała także wersja morska T-45 Goshawk, przeznaczona do szkolenia pilotów amerykańskiej marynarki wojennejUSMC.

Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)