Saturn wyprzedził Jowisza w liczbie księżyców. Odkryto 20 nowych naturalnych satelitów

Saturn wyprzedził Jowisza w liczbie księżyców. Odkryto 20 nowych naturalnych satelitów

Źródło zdjęć: © Shutterstock.com
08.10.2019 10:21, aktualizacja: 08.10.2019 13:00

Saturn prześcignął Jowisza w liczbie naturalnych satelitów. Naukowcy dokonali odkrycia 20 nieznanych wcześniej księżyców krążących wokół gazowego olbrzyma. To sprawia, że Saturn ma ich w sumie 82 - najwięcej w Układzie Słonecznym.

Jowisz nie jest już planetą z największą ilością księżyców w Układzie Słonecznym. Wyprzedził go jego sąsiad - Saturn. Naukowcy odkryli 20 nowych naturalnych satelitów krążących wokół gazowego olbrzyma. Teraz Saturn ma ich łącznie 82, podczas gdy Jowisz o trzy mniej.

Astronom z Carnegie Institute of Science, Scott Sheppard i jego zespół zaobserwował nowe księżyce używając Teleskopu Subaru znajdującego się na Hawajach. Odkrycie ogłosiła 7 października organizacja Minor Planet Center działająca przy Międzynarodowej Unii Astronomicznej.

- Wykorzystując jeden z największych teleskopów na świecie, kompletujemy wiedzę o małych księżycach krążących wokół dużych planet. To odgrywa kluczową rolę w tym, aby pomóc nam w ustaleniu, jak planety Układu Słonecznego powstawały i ewoluowały - powiedział Sheppard.

Nowe księżyce Saturna

Spośród 20 odkrytych księżyców, aż 17 okrąża Saturna w kierunku przeciwnym do obrotu samej planety. Dwa księżyce poruszające się na orbicie zgodnej z obrotem Saturna znajdują się bliżej gazowego olbrzyma, a ich okres obiegu wynosi około 2 lata. Pozostałym 18 okrążenie Saturna zajmuje ponad 3 lata.