Sąsiad Polski podjął decyzję. Wyda majątek na śmigłowce

Niemieckie władze już od dłuższego czasu sygnalizowały chęć zakupu śmigłowców CH-47F Chinook. Teraz zapadła kluczowa decyzja, która umożliwi realizację tych planów. Jakie dokładnie maszyny pojawią się za naszą zachodnią granicą? Przybliżamy ich najważniejsze cechy.

CH-47F Chinook
CH-47F Chinook
Źródło zdjęć: © amphenol-aerospace
Mateusz Tomczak

CH-47 Chinook to rodzina śmigłowców produkowanych przez amerykańską firmę Boeing. Stany Zjednoczone już w maju ogłosiły, że wniosek strony niemieckiej został zaakceptowany, ale niewyjaśniona pozostawała kwestia sfinansowania transakcji. Jak informuje Reuters, wątpliwości zostały rozwiane. Komisja budżetowa Bundestagu zgodziła się na zakup CH-47F Chinook w pakiecie, na który zostanie przeznaczonych aż 8,5 mld euro.

CH-47F Chinook dla Niemiec

To duża kwota nawet jak na warunki niemieckie. Same śmigłowce będą kosztować 7,2 mld euro. Niemcy kupią ich aż 60. Na pozostałe koszty złożą się kontrakty krajowe oraz dodatkowe wyposażenie maszyn.

Amerykanie argumentują transakcję kolejnym krokiem mającym na celu pomoc sojusznikowi z NATO. Niemcy, które - podobnie jak wiele państw europejskich - zaczęły przykładać większą wagę do modernizacji swojej armii, widzą tu szansę na poprawę jakości swoich sił powietrznych. Zakup większej partii CH-47F Chinook będzie najprawdopodobniej dużym krokiem w kierunku odchodzenia od śmigłowców Sikorsky CH-53.

– Zamawiając 60 ciężkich śmigłowców transportowych za 7,2 mld euro rozpoczynamy jeden z najważniejszych projektów zakupowych ze specjalnego funduszu Bundeswehry – powiedział agencji Reuters członek Zielonych, Sebastian Schaefer.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czym cechuje się CH-47F Chinook?

CH-47F Chinook to wielozadaniowy, ciężki śmigłowiec o dość charakterystycznym wyglądzie. Wynika to z faktu, iż jest to konstrukcja z tandemowym układem przeciwbieżnych wirników. Trzyosobowa załoga CH-47F Chinook może rozwinąć prędkość do 315 km/h.

Istotna cecha CH-47F Chinook to możliwość przenoszenia ładunku o dużej masie. W zależności od wariantu to nawet ponad 11 t. Z tego powodu, chociaż to śmigłowiec wielozadaniowy, bardzo często traktowany jest jako maszyna transportowa. Przestrzeń ładunkowa mieści wiele sprzętu lub kilkadziesiąt osób.

Nie oznacza to jednak, że załoga i znajdujący się na pokładzie żołnierze podczas każdej misji są bezbronni. Na pokładzie CH-47F Chinook mogą znaleźć się nawet trzy karabiny maszynowe 7,62 mm (w standardzie) lub 12,7 mm (w alternatywnym doposażeniu).

Wybrane przez Niemcy warianty CH-47F są jednymi z nowszych. W porównaniu do wcześniejszych producent zastosował w nich usprawnione silniki i pojemniejsze zbiorniki paliwa (co przekłada się na większy zasięg) oraz dodatkowe systemy elektroniczne.

Mateusz Tomczak, dziennikarz Wirtualnej Polski

militariaśmigłowceniemcy
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)