Sankcje w końcu zadziałały? Rosjanie mają problemy z produkcją Su‑57

Dalsza produkcja najnowszych rosyjskich myśliwców Su-57 może stanąć pod znakiem zapytania. Jest to proces uzależniony od dostaw zachodniej mikroelektroniki i specjalistycznego sprzętu produkcyjnego, a elementów tego typu dociera do Rosji coraz mniej.

Budowa rosyjskiego myśliwca Su-57
Budowa rosyjskiego myśliwca Su-57
Źródło zdjęć: © RIA Novosti
Mateusz Tomczak

Analitycy z grupy Frontelligence Insight opublikowali szczegółowe informacje dotyczące tego, co przyprawia Rosjan o największy ból głowy. Powołują się na dokumentację, która wyciekła z biura rosyjskiego producenta elektroniki wojskowej Mikroprbor zaopatrującego m.in. zakłady należące do koncernu Ałmaz-Antiej. Dokonując jej analizy analitycy z grupy Frontelligence Insight ustalili, że produkcja Su-57 może być zagrożona, ponieważ zaczyna brakować kilku kluczowych zachodnich komponentów.

Rosjanie mają problemy z produkcją Su-57

Chodzi przede wszystkim o "moduły MPPU-50, które są integralną częścią produkcji Su-57". Na liście elementów, jakich Rosjanom brakuje znajdują się takie komponenty jak tłumik WA36, zasilacze EA-PS 3150 i PLR7 60-12 czy tokarka firmy Siemens (model KLE 360). W wymienianej korespondencji Rosjanie stwierdzają, że "elementy te mają kluczowe znaczenie w produkcji samolotów, a problemy z ich dostawami mogłyby zagrozić produkcji nowych myśliwców Su-57".

Rosjanie przestawili gospodarkę na tryb wojenny i mimo zachodnich sankcji w produkują więcej sprzętu niż przed wybuchem wojny w Ukaranie. Sankcje często są przez nich udanie obchodzone, a zachodnie komponenty są dostarczane przez rosyjskie firmy pośredniczące, które kupują je za granicą.

O jednym z ostatnio wykrytych przypadków pisał Przemysław Juraszek, dziennikarz Wirtualnej Polski. Z raportu przygotowanego przez grupę InformNapalm wynika, że rosyjskie samoloty Su-30SM latają dzięki komponentom wyprodukowanym we Francji. Śledztwo zaprowadziło do Kazachstanu, gdzie część dystrybutorów zachodnich firm sprzedawało zakazane komponenty do Rosji.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Biorąc pod uwagę, że rosyjska produkcja wojskowa urosła w latach 2023 i 2024, jasne jest, że znajdują sposoby na przemycanie kluczowych komponentów lub kupowanie chińskich zamienników, aby utrzymać produkcję. Chociaż nie możemy całkowicie wyeliminować tych dostaw, powinniśmy dążyć do ich zminimalizowania" - napisali analitycy z grupy Frontelligence Insight.

Najnowocześniejsze samoloty Rosjan

Su-57 to rosyjski myśliwiec piątej generacji, który został opracowany jako konkurent amerykańskiego F-22 Raptor. Jest nazywany najnowocześniejszych samolotem Rosjan, który ostatnio zaczął pojawiać się nad Ukrainą. Może przenosić m.in. zmodernizowane pociski Ch-58 osiągające bardzo dużą szybkość (nawet 3,6 Ma). Sam myśliwiec może natomiast poruszać się z prędkością do ok. 2 Ma, czyli ponad 2450 km/h. Jest w stanie operować na pułapie do 20 tys. m.

Mateusz Tomczak, dziennikarz Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (41)