Samoloty USA na Morzu Czarnym. Rosjanie poderwali myśliwce

Samoloty USA na Morzu Czarnym. Rosjanie poderwali myśliwce
Źródło zdjęć: © East News | Alexey Filippov
Adam Gaafar

04.12.2021 10:29, aktual.: 24.02.2022 15:55

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Dwa rosyjskie myśliwce Su-27 i Su-30 eskortowały nad Morzem Czarnym amerykańskie samoloty rozpoznawcze, które zbliżały się do granicy państwa – podało Narodowe Centrum Zarządzania Obroną Federacji Rosyjskiej.

Incydent miał miejsce w piątek 3 grudnia. Według rosyjskiego centrum radary obrony przeciwlotniczej wykryły nad neutralnymi wodami Morza Czarnego cele, które zbliżały się do granicy państwa. Jak się okazało, były to amerykańskie samoloty rozpoznawcze RC-135 i Bombardier Challenger 650 (CL-650) wyposażony w system ARTEMIS.

Rosjanie eskortowali amerykańskie samoloty

"Aby zidentyfikować cele powietrzne i zapobiec naruszeniom granicy państwowej Federacji Rosyjskiej, w powietrze wzbiły się myśliwce Su-27 i Su -30. Załogi myśliwców zidentyfikowały cele jako strategiczny samolot rozpoznawczy US Air Force RC-135 oraz samolot rozpoznawczy US Army CL-600 ARTEMIS i eskortowały je nad Morzem Czarnym" – poinformowało centrum, cytowane przez agencję prasową TASS.

W komunikacie podkreślono, że po tym, jak amerykańskie samoloty oddaliły się od granicy Rosji, myśliwce Su-27Su -30 powróciły do swojej macierzystej bazy. Centrum zaznaczyło również, że loty rosyjskich maszyn odbyły się w ścisłej zgodności z międzynarodowymi zasadami korzystania z przestrzeni powietrznej.

Boeing RC-135 jest amerykańskim samolotem zwiadowczym, zbudowanym na bazie maszyny transportowej Boeing C-135 Stratolifter. Maszyna posiada cztery silniki turbowentylatorowe, a jej prędkość maksymalna wynosi 933 km/h. Zasięg samolotu to ok. 9100 km.

Bombardier Challenger 650 jest z kolei jedynym odrzutowym samolotem rozpoznawczym armii USA. Maszyna jest wyposażona w system rozpoznania powietrzno-desantowego ARTEMIS, który umożliwia gromadzenie dokładnych danych terenowych oraz pozwala zbierać informacje o lokalizacji obiektów o charakterze strategicznym i taktycznym. Samolot korzystający z tego rozwiązania technologicznego jest dosyć świeżym nabytkiem amerykańskich sił zbrojnych – po raz pierwszy zaprezentowano go w sierpniu ub.r.

Su-27 jest radziecką konstrukcją wywodzącą się z lat 70. Maszyna powstała jako ciężki myśliwiec przechwytujący i przewagi powietrznej. Stanowiła funkcjonalny odpowiednik pierwszej wersji amerykańskiego F-15. W latach 80. konstruktorzy Su-27 założyli budowę wersji dwuosobowej, która pełniłaby funkcję powietrznego punktu dowodzenia. Na tej bazie powstał Su-30, który jest dziś stale udoskonalany.

W 2015 r. Rosjanie rozpoczęli program modernizacyjny, w ramach którego zdolności tych maszyn mają zostać rozszerzone o możliwość przenoszenia pocisków rakietowych Ch-32. W przyszłości Su-30 mają także – zgodnie z założeniami – być nośnikami broni hipersonicznej, która jest rozwijana przez Moskwę od trzech lat.

Źródło artykułu:WP Tech
wiadomościmilitariatechnologia wojskowa