Samoloty Super Étendard dla Ukrainy. To pogromcy brytyjskiej floty z wojny o Falklandy

Argentyna chce przekazać Ukrainie samoloty myśliwsko-szturmowe Super Étendard. Choć są to maszyny wycofane z użytku, mają ważną dla Ukrainy zdolność: są zintegrowane z pociskami przeciwokrętowymi AM-39 Exocet. Swoją skuteczność potwierdziły przed laty w wojnie o Falklandy.

Samolot Super Étendard podczas startu z lotniskowca
Samolot Super Étendard podczas startu z lotniskowca
Źródło zdjęć: © Dassault Aviation
Łukasz Michalik

13.06.2024 | aktual.: 13.06.2024 16:54

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Jak informuje argentyński serwis Infobae, władze Argentyny rozpoczęły – w porozumieniu ze Stanami Zjednoczonymi i Francją – starania o przekazanie Ukrainie pięciu samolotów Super Étendard.

Inicjatywa jest utrudniona i wymaga międzynarodowej współpracy ze względu na brytyjskie embargo, wprowadzone podczas wojny o Falklandy w 1982 roku.

Aby samoloty, które Argentyna wycofała przed rokiem ze służby ponownie nadawały się do użytku, konieczne jest m.in. uzupełnienie ładunków pirotechnicznych, odpowiedzialnych za działanie foteli wyrzucanych.

Wynika to z faktu, że są zintegrowane z francuskim uzbrojeniem precyzyjnym, a także z pociskami przeciwokrętowymi AM-39 Exocet.

Super Étendard, filar francuskiego lotnictwa pokładowego

Dassault Super Étendard to francuski samolot pokładowy, opracowany jako maszyna myśliwsko-szturmowa (z naciskiem na tę drugą funkcję). Został zaprojektowany w latach 60. w celu zastąpienia maszyn Dassault Étendard, które od lat 50. służyły we francuskim lotnictwie pokładowym.

Samoloty Super Étendard zaczęły wchodzić do służby pod koniec lat 70., a z czasem zostały zmodernizowane w celu dostosowania do przenoszenia broni jądrowej, a także precyzyjnej broni powietrze-ziemia (AS-30) i pocisków przeciokrętowych. Francja wycofała je w 2016 roku.

Samolot Dassault Super Étendard – dane techniczne

Super Étendard ma 14,3 metra długości i 9,6 m rozpiętości skrzydeł. Maksymalna masa startowa samoloty sięga 12 ton, z czego 2,1 tony przypada na uzbrojenie, przenoszone na sześciu węzłach podwieszeń. Samolot jest ponadto uzbrojony w dwa stałe, 30-mm działka DEFA.

Super Étendard ma zasięg do 1,8 tys. km, który można zwiększyć za pomocą dodatkowych zbiorników albo tankowania w locie. Prędkość maksymalna nieznacznie przekracza 1200 km/h, a pułap 13,7 km.

Bojowy sukces Super Étendardów

Samoloty Super Étendard mają za sobą ważny sukces. Podczas wojny o Falklandy, mimo brytyjskiej przewagi, lotnictwo Argentyny wyposażone w te właśnie maszyny zadało Brytyjczykom poważne straty.

Super Étendardy zdołały zaatakować brytyjski niszczyciel rakietowy HMS Sheffield pociskami przeciwokrętowymi AM-39 Exocet. Choć w okręt trafił tylko jeden z dwóch wystrzelonych pocisków, w którym prawdopodobnie nie detonowała głowica, energia trafienia i zapas niewykorzystanego przez rakietę paliwa były na tyle duże, że HMS Sheffield został ciężko uszkodzony.

Zginęło i odniosło rany kilkudziesięciu brytyjskich marynarzy, a niszczyciel na skutek pożaru – mimo podejmowanych prób ratowania okrętu - zatonął. W podobny sposób argentyńskie Super Étendardy zatopiły brytyjski statek transportowy Atlantic Conveyor.

Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski