Samolot na energię słoneczną wylądował po 24 godzinach lotu

Eksperymentalny samolot napędzany energią słoneczną Solar Impulse, bezpiecznie wylądował w bazie wojskowej Payerne około 50 km od Berna po 24 godzinach lotu - podaje agencja AP. Samolot wystartował w środę rano z bazy w Szwajcarii i kontynuował lot w nocy ze środy na czwartek, korzystając z energii zmagazynowanej w ciągu dnia w swoich bateriach - poinformował inicjator eksperymentu Bertrand Piccard

Obraz
Źródło zdjęć: © AFP

W nocy 57-letni Borschberg, były pilot wojskowy, krążył nad szwajcarską Jurą na wysokości 650. m z szybkością ok. 42 km/godz. Pewnym problemem było to, że Solar Impulse po starcie leciał zbyt szybko z silnym prądem wznoszącym co uniemożliwiło pełne naładowanie litowo-polimerowych baterii.

Obraz
© Szef zespołu Solar Impulse Bertrand Piccard (po lewej) i pilot Andre Borschberg (po prawej) świętują udane lądowanie (fot. )

Solar Impulse wzbił się w powietrze w środę o godz. 6.5. czasu lokalnego z prędkością 35 km/h z bazy wojskowej Payerne, na zachodzie Szwajcarii, przy bezchmurnym niebie.

Samolot zaprojektowany przez Piccarda, 7 kwietnia odbył swój pierwszy lot, który trwał półtorej godziny. Był to pierwszy z serii lotów próbnych, które mają zakończyć się w ciągu 3 lat lotem dookoła świata.

Solar Impulse jest potężnym szybowcem napędzanym 4 silnikami elektrycznymi, o rozpiętości skrzydeł 8. metrów. Jego górna część płatów i kadłuba oraz centropłat są pokryte dwunastoma tysiącami ogniw słonecznych, przekazujących energię elektryczną do baterii lekkich akumulatorów znajdujących się w kadłubie maszyny.

"Naszym celem jest lot samolotem zasilanym energią słoneczną zarówno w dzień, jak i w nocy - powiedział agencjom prasowym Bertrand Piccard, szef zespołu konstruktorów i współzałożyciel firmy Solar Impulse.

Jak podaje portal Daily Tech, lot rozpoczęty w środę jest drugą próbą przeprowadzenia 24-godzinnego testu w powietrzu. Solar Impulse miał wystartować już tydzień temu, ale próbę odłożono ze względu na kłopoty z komputerem pokładowym maszyny. Samolot ma ich dwa - nawigacyjny i misji oraz komputer stanu maszyny. Zbiera on na bieżąco dane z czujników monitorujących wszystkie istotne elementy Solar Impulse i przesyła do kontroli lotu. Awaria systemu komunikacyjnego, przesyłającego dane z tego właśnie komputera spowodowała odłożenie misji.

Obraz
© Samolot Solar Impulse podczas lotu (fot. )

Według AP, mimo ambitnych celów, zespół konstruktorów Solar Impulse nie liczy, aby samoloty napędzane energią słoneczną zdołały w najbliższym czasie zastąpić maszyny odrzutowe.

Bertrand Piccard powiedział w wywiadzie dla TV CNN, że maszyny w rodzaju Solar Impulse mogą w przyszłości pełnić rolę "latających obserwatoriów" meteorologicznych i naukowych, w wersjach bezpilotowych. Będą bowiem mogły przebywać na dużych wysokościach w powietrzu przez "całe tygodnie". Pilot uważa, że mogą one być także "idealnymi maszynami wycieczkowymi i małego transportu" na duże odległości, jako praktycznie nie emitujące gazów cieplarnianych.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Kluczowa baza NATO zamknięta. Pas startowy w fatalnym stanie
Kluczowa baza NATO zamknięta. Pas startowy w fatalnym stanie
Największa operacja Royal Navy od lat. HMS Prince of Wales na mecie
Największa operacja Royal Navy od lat. HMS Prince of Wales na mecie
Pomogą budować bazę na Marsie. To dwie bakterie
Pomogą budować bazę na Marsie. To dwie bakterie
Badają grzyb z Czarnobyla. Może chronić przed promieniowaniem
Badają grzyb z Czarnobyla. Może chronić przed promieniowaniem
Rosyjskie rafinerie płoną coraz częściej. Listopad był rekordowy
Rosyjskie rafinerie płoną coraz częściej. Listopad był rekordowy
Rozstrzygnięcie programu Karkonosze. Powietrzne tankowce dla Polski
Rozstrzygnięcie programu Karkonosze. Powietrzne tankowce dla Polski
Trump zapowiada zakupy. To najdroższe samoloty wojskowe w historii
Trump zapowiada zakupy. To najdroższe samoloty wojskowe w historii
Niemieckie rakiety. Trafią do amerykańskich wyrzutni?
Niemieckie rakiety. Trafią do amerykańskich wyrzutni?
Skala tych dżetów w głowie się nie mieści. Galaktyka to za mało
Skala tych dżetów w głowie się nie mieści. Galaktyka to za mało
Klęska urodzaju dla Niemiec. Skyrangery powstaną w fabryce motoryzacyjnej
Klęska urodzaju dla Niemiec. Skyrangery powstaną w fabryce motoryzacyjnej
Słynne drony jak AWACS-y. Będą kontrolować przestrzeń powietrzną
Słynne drony jak AWACS-y. Będą kontrolować przestrzeń powietrzną
BWP Taimas. Turecko-chińska hybryda dla Kazachstanu
BWP Taimas. Turecko-chińska hybryda dla Kazachstanu
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀