Są już w Ukrainie. Tego chciał prezydent Zełenski

Są już w Ukrainie. Tego chciał prezydent Zełenski

BvS 10
BvS 10
Źródło zdjęć: © dieselarmy
Mateusz Tomczak
23.05.2023 12:57

Do sieci trafiły nagrania potwierdzające, że ukraińska armia korzysta z BvS 10. Przybliżamy możliwości oraz najważniejsze cechy tych nietypowych jednostek.

Informacje o dostawach transporterów opancerzonych BvS 10 do Ukrainy pojawiały się w przestrzeni publicznej. Można było trafić również na zdjęcia potwierdzające szkolenia ukraińskich żołnierzy z obsługi tych jednostek. Najnowsze doniesienia to potwierdzenie, że weszły one już do służby i pomagają w walce z rosyjskim agresorem.

Skąd Ukraina ma BvS 10?

BvS 10 to nietypowe, posiadające unikatowe cechy przydatne w trudnym terenie transportery opancerzone. Chociaż jest to sprzęt mający szwedzkie i brytyjskie pochodzenie, na Ukrainę trafił w ramach wsparcia udzielanego temu krajowi przez Holandię.

O przekazanie BvS 10 aktywnie zabiegał prezydent Wołodymyr Zełenski. Podczas ostatniej wizyty w Holandii oglądał najważniejszy sprzęt, jaki przygotowano w ramach najnowszej transzy pomocowej. Chodziło m.in. o system obrony powietrznej Patriot, bojowe wozy Fennek i wspomniane transportery opancerzone BvS 10. Nie ujawniono liczby przekazywanych Ukrainie egzemplarzy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Przegubowy transporter opancerzony w Ukrainie

BvS 10 (niekiedy określany jako BvS 10 Viking) już na pierwszy rzut oka mocno odbiega od innych jednostek zaliczanych do kategorii transporterów opancerzonych. Największym wyróżnikiem jest tutaj przegubowa konstrukcja.

BvS 10 składa się z dwóch jednostek – frontowej oraz tylnej. Producent przewidział szerokie możliwości rozbudowy/zmiany wyposażenia, dzięki czemu BvS 10 można wyposażyć np. w dodatkowy pancerz, uchwyty na broń lub wykorzystywać do przewozu jak największej liczby żołnierzy (12 + kierowca) czy sprzętu.

Chociaż konstrukcja BvS 10 może sugerować co innego, to jednostka doskonale sprawdzająca się w trudnym terenie. Pierwotnie została zaprojektowana do pracy w warunkach arktycznych i pustynnych.

To pojazd gąsienicowy o masie zaledwie 8,5 tony (5 ton na przedni człon, 3,5 tony na tylny) z silnikiem o mocy 275 KM, który jest w stanie rozwinąć prędkość ok. 65 km/h. Poza pokonywaniem ciężkiego terenu i nawet wysokich przeszkód może poruszać się również w wodzie (do 5 km/h).

Pancerz zapewnia ochronę poziomu drugiego wg STANAG 4569 przed ostrzałem i przed mniejszymi minami przeciwpancernymi. Podstawowe wyposażenie służące do ataku to natomiast karabin maszynowy kal. 5,56 mm (zwiększany do maksymalnie kal. 12,7 mm) oraz granatnik automatyczny kal. 40 mm. Możliwe jest też dodanie wyrzutni grantów dymnych.

Mateusz Tomczak, dziennikarz Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie