Ochronią amerykańskie myśliwce przed rakietami. Te wabiki mają być jednymi z najlepszych
Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych powierzyła firmie BAE Systems zadanie opracowania dwuzakresowego wabika lotniczego (Dual Band Decoy – DBD), który ma być jednym z najbardziej zaawansowanych na świecie środków przeciwdziałania pracującym na częstotliwościach radiowych. Zadaniem DBD będzie ochrona myśliwców przed wrogimi pociskami powietrze–powietrze.
21.05.2024 10:26
W konstrukcji DBD wykorzystane zostaną wiedza i doświadczenie zdobyte przy budowie przez inżynierów BAE Systems sprawdzonego w walce wabika AN/ALE-55 holowanego na kablu światłowodowym połączonym z układem walki radioelektronicznej zainstalowanym na pokładzie samolotu. W wabiku zastosowana będzie najnowsza technologia zakłócania radarów, powodująca odciągnięcie nieprzyjacielskich rakiet od samolotu. DBD może zostać wypuszczony samodzielnie przez pilota lub w trybie automatycznym, w odpowiedzi na zagrożenie, zapewniając ochronę w przestrzeni chronionej zintegrowany system obrony powietrznej przeciwnika.
– Tworząc dwuzakresowy wabik, będziemy bazować na latach doświadczeń z produkcji i zastosowania systemu zakłócającego o dużej mocy AN/ALE-55 – powiedział Don Davidson, dyrektor linii produktów Advanced Compact Electronic Warfare Solutions w BAE Systems. – Dwupasmowy wabik zapewni szerokie możliwości, które można dostosować do różnych samolotów i które można aktualizować w celu stawienia czoła nowym zagrożeniom.
Dwuzakresowy wabik zawiera specjalne płytki drukowane, produkowane przez firmę we własnym zakresie, zapewniające lepszą wydajność i większe możliwości przy zmniejszonych rozmiarze, wadze i pobieranej mocy. DBD stanowi integralną część całościowego, wielowarstwowego rozwiązania BAE Systems służącego do ochrony statków powietrznych, o nazwie Intrepid Shield. Ma ono gwarantować platformom latającym swobodę manewru w przestrzeni bardzo nasyconej nieprzyjacielskimi środkami rażenia, przy wykorzystaniu pełnego widma elektromagnetycznego do wykrywania, identyfikacji i przeciwdziałania zaawansowanym zagrożeniom.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wabiki mają kilka trybów pracy. Po pierwsze mogą emitować sygnał zagłuszający pracę radaru pocisku powietrze–powietrze. Skuteczne zagłuszenie spowoduje utracenie przez pocisk widzenia celu. Alternatywnie można zastosować fałszowanie sygnału powodujące, że pocisk myśli, że cel znajduje się w innym punkcie przestrzeni niż w rzeczywistości. Podobna metoda jest stosowana do fałszowania sygnałów nawigacji satelitarnej.
Wreszcie wabik ma możliwość wygenerowania, na podstawie fal odebranych z radaru pocisku, takiej wiązki fal elektromagnetycznych, które powodują, że wabik daje znacznie większe echo radiolokacyjne niż ochraniany samolot i w ten sposób ściąga na siebie wrogi pocisk. W trybie zagłuszania i fałszowania wabik jest ciągnięty na kilkukilometrowym przewodzie światłowodowym, którym są przekazywane komendy do zagłuszania a w trybie ściągania pocisku na siebie przewód jest przecinany, aby dodatkowo zwiększyć odległość wabika od ochranianego samolotu.
Pod względem fizycznym wabik ma kształt przypominający lotkę lub miniaturowy pocisk powietrze-powietrze. Dla zachowania stabilności w locie w tylnej części znajdują się lotki, które w zależności od warunków lotu takich jak ciśnienie czy prędkość automatycznie się rozkładają lub składają zapewniając optymalny tor lotu za samolotem holującym.
DBD będzie instalowany w samolotach F/A-18E/F Super Hornet Marynarki Wojennej USA, które dzisiaj są wyposażone w wabiki AN/ALE-55 również wyprodukowane przez BAE Systems. Prace nad DBD będą prowadzone w zakładzie BAE System w Nashua w USA. Brytyjski koncern jest głównym dostawcą systemów tego rodzaju dla amerykańskich sił zbrojnych. Przykładowo w bombowcach B-1B stosuje się wabiki AN/ALE-50, a w myśliwcach piątej generacji F-35 są wabiki AN/ALE-70, będące rozwinięciem technologicznym AN/ALE-55.