Niepokojące ruchy Rosjan. Na lotnisku pojawiło się wiele bombowców
20.05.2024 09:16, aktual.: 20.05.2024 17:34
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Najnowsze zdjęcia satelitarne rosyjskiej bazy lotniczej Ołenia, położonej zaledwie 200 km od granic Finlandii i Norwegii, sugerują, że Kreml zdecydował się na przeniesienie tutaj większej liczby bombowców strategicznych. Analitycy wojskowi zauważyli, że stacjonuje tutaj 12 bombowców Tu-95MS, 13 Tu-22M3, jeden Tu-160 i dwa wojskowe samoloty transportowe An-12.
Zdjęcia satelitarne, które pokazują rosyjskie bombowce strategiczne w bazie lotniczej Ołenia pochodzą z 15 maja. Jest to jedna z głównych baz, którą Rosjanie wykorzystują do przeprowadzania masowych ataków rakietowych na Ukrainę.
Rosjanie przerzucają bombowce do bazy Ołenia
Szacunki Ministerstwa Obrony Wielkiej Brytanii i Głównej Dyrekcji Wywiadu Ministerstwa Obrony Rosji wskazują, że Kreml posiada łącznie ok. 40 bombowców Tu-95MS i Tu-22M3. Oznacza to, że obecnie w bazie Ołenia znajduje się blisko jedna trzecia floty tych bombowców. Dla kontrastu warto przypomnieć, że pod koniec kwietnia 2024 r. w tej bazie znajdowało się tylko sześć bombowców Tu-22M3, o czym przypomina Defence Express.
Według serwisu przeniesienie kolejnych bombowców do bazy Ołenia sugeruje, że Rosja najprawdopodobniej przygotowuje się do nowych ataków na infrastrukturę krytyczną Ukrainy. Dodatkowo takie ruchy Kremla mogą być motywowane chęcią ochrony najcenniejszych samolotów i obawami przed potencjalnymi atakami ukraińskich dronów dalekiego zasięgu. Niewykluczone, że samoloty transportowe An-12 widoczne w bazie Ołena są wykorzystywane do dostarczania pocisków manewrujących.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zobacz także: SięKlika #32: Co z tym AI w iOS 18, GPT-4o, Panele fotowoltaiczne na torach, Polska gra Manor Lords
Rosyjskie bombowce nad Ukrainą
Bombowce Tu-95MS, Tu-22M3 oraz Tu-160 to maszyny aktywnie zaangażowane w przeprowadzanie ataków rakietowych na Ukrainę. Pierwsze ze wspomnianych samolotów, czyli Tu-95 (w kodzie NATO Bear - pol. niedźwiedź) od ponad 70 lat pozostają w służbie, ale dalej wykazują się dużą skutecznością. Wersja Tu-95MS, którą Rosjanie produkowali od 1992 r. ma blisko 50 metrów długości, podobną rozpiętość skrzydeł i wysokość ponad 13 metrów. Jej ładowność to 20 ton.
Tu-95MS jest w stanie lecieć z prędkością 830 km/h. Rosjanie dostosowali go od przenoszenia szerokiej gamy uzbrojenia. Mogą to być np. pociski manewrujące Ch-101 czy Ch-65. Jego podstawowe uzbrojenie stanowią natomiast stanowią dwa działka pokładowe AM-23 oraz dwa dwulufowe działka GSz-23 kal. 23 mm, umieszczone w ogonie.
Tu-22M3 (w kodzie NATO: Backfire) to zmodernizowana wersja bombowców Tu-22M. Maszyny zyskały liczne ulepszenia, które m.in. sprawiły, że zasięg samolotu zwiększył się do 6800 km, a maksymalna prędkość do 2300 km/h. Zwiększono też ładowność maszyny. Masa startowa tego bombowca wynosi 126 400 kg, z czego 24 tony może stanowić uzbrojenie. Przykładowo Tu-22M3 może przenosić pociski Ch-22 Raduga oraz Ch-47M2 Kindżał, które stanowią spore wyzwanie dla ukraińskiej obrony powietrznej.
Tu-160 (w kodzie NATO: Blackjack), znane też pod nieoficjalną nazwą "Biały Łabędź", którą zawdzięczają swojemu wyglądowi, to naddźwiękowe bombowce o zmiennej geometrii skrzydeł. Uznaje się za je za najcięższe naddźwiękowe samoloty wojskowy na świecie. Ich produkcja oficjalnie zakończyła się w 1994 r., ale maszyny nadal pozostają w służbie. Tu-160 ma długość ok. 55 m, wysokość ponad 13 m i rozpiętość skrzydeł wynoszącą 35,6 m. Bombowiec może przenosić 28 800 kg i latać z prędkością sięgającą 2200 km/h.
Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski