Śmigłowce NH90. Kolejny kraj z nich zrezygnuje?

Według pojawiających się doniesień lotnictwo kolejnego państwa może przedwcześnie zakończyć eksploatację śmigłowców NH90. Tym razem chodzi o belgijskie siły powietrzne, które rozważają wycofanie ze służby czterech używanych śmigłowców wielozadaniowych NH90-TTH latem tego roku.

Belgijski NH90 TTH.Belgijski NH90 TTH.
Źródło zdjęć: © Creative Commons Attribution 2.0 Generic | Steve Lynes

Śmigłowiec NH90 powstał w wyniku współpracy europejskiego przemysłu lotniczego. W 1992 roku konsorcjum NHIndustries, utworzone przez firmy Agusta, Eurocopter i Fokker, podpisało kontrakt na opracowanie i budowę wspólnego śmigłowca wielozadaniowego dostosowanego do potrzeb państw NATO.

Pierwszy lot testowy odbył się 18 grudnia 1995 roku we Francji. Śmigłowiec został zaprojektowany w dwóch wersjach: transportowej TTH (Tactical Transport Helicopter) oraz morskiej NFH (NATO Frigate Helicopter). Produkcja seryjna rozpoczęła się w 2006 roku, a maszyna została zamówiona przez siły zbrojne 14 państw. Belgowie zamówili swoje śmigłowce w 2012 roku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Według doniesień medialnych Belgowie nie są zadowoleni z konstrukcji, głównie z powodu niskiej gotowości operacyjnej, na co zwracano uwagę praktycznie od początku wprowadzenia NH90 do służby. Oczywiście ograniczona liczba maszyn wpływa na gotowość operacyjną, ponieważ niemożliwe jest utrzymanie całej floty w stuprocentowej sprawności.

Każdy śmigłowiec musi co jakiś czas przejść planowane przeglądy i prace serwisowe. Dodatkowo zawsze istnieje ryzyko awarii lub konieczność przeprowadzenia lotu szkoleniowego, co przy zaledwie czterech śmigłowcach NH90 było szczególnie odczuwalne dla belgijskich lotników.

Problemy zaczęły jednak narastać w kolejnych latach, gdy koszt eksploatacji znacząco wzrósł, a serwis wymagał zaangażowania specjalistów bezpośrednio od producenta. Lokalna prasa wskazuje, że wycofanie śmigłowców jest praktycznie przesądzone i nastąpi jeszcze tego lata.

  • Katarski NH90; Airwolfhound.
  • NH90 TTH belgijskich sił powietrznych.
  • Australijski MRH-90 Taipan.
[1/3] Katarski NH90; Airwolfhound. Źródło zdjęć: Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic |

Zwłaszcza że w czerwcu ubiegłego roku zamówiono następcę NH90 oraz dziesięciu pozostających w służbie śmigłowców A109BA. Belgowie zdecydowali się na Airbusy H145M, których zamówiono piętnaście egzemplarzy. Ich dostawy rozpoczną się na przełomie 2026 i 2027 roku.

Co ciekawe, belgijska marynarka wojenna nie zamierza wycofać śmigłowców NH90. Równolegle z czterema NH90 TTH dla sił powietrznych pozyskano tę samą liczbę śmigłowców dla lotnictwa morskiego. Planuje się przebudowę morskich NH90 do roli śmigłowców przeznaczonych do poszukiwania i zwalczania okrętów podwodnych.

Problemy NH90

Mimo że maszynę wyprodukowano w liczbie ponad 500 egzemplarzy i sprzedano do wielu państw, w ostatnich latach zaczęły nasilać się problemy związane z eksploatacją śmigłowców.

Seria problemów związanych z NH90 rozpoczęła się w grudniu 2021 roku w Australii, gdzie tamtejsze ministerstwo obrony uznało, że śmigłowce MRH-90 nie sprostały wymaganiom określonym w kontrakcie – zarówno pod względem gotowości do lotu, jak i kosztów eksploatacji. W efekcie zdecydowano o ich wycofaniu i zamówieniu 40 nowych UH-60M.

Kolejne trudności pojawiły się pół roku później, w czerwcu 2022 roku, tym razem w Norwegii. Tamtejsze siły zbrojne podjęły decyzję o wycofaniu całej floty NH90NFH, powołując się na znaczące opóźnienia w dostawach oraz problemy z utrzymaniem wymaganej gotowości operacyjnej.

Podobne wątpliwości pojawiły się w Szwecji, jednak Sztokholm nie podjął ostatecznej decyzji co do przyszłości maszyn. Natomiast niektórzy użytkowcy mimo są zadowoleni z eksploatacji śmigłowców i jak na przykład Nowa Zelandia planują ich modernizację.

Źródło artykułu:
Rosjanie chcieli pokonać Ukraińców. Znów strącili własny śmigłowiec
Rosjanie chcieli pokonać Ukraińców. Znów strącili własny śmigłowiec
Nowa broń Rosjan. Nagranie promocyjne ujawnia wady
Nowa broń Rosjan. Nagranie promocyjne ujawnia wady
Nowa broń Pekinu. Kiedyś ta maszyna korzystała z ukraińskich silników
Nowa broń Pekinu. Kiedyś ta maszyna korzystała z ukraińskich silników
Zajrzeli w atmosferę egzoplanety. Ależ gorąco!
Zajrzeli w atmosferę egzoplanety. Ależ gorąco!
Czołgi K2PL ze Śląska. Transfer technologii podpisany
Czołgi K2PL ze Śląska. Transfer technologii podpisany
Zdjęcia ujawniły prawdę. Rosjanie robią to w obwodzie kurskim
Zdjęcia ujawniły prawdę. Rosjanie robią to w obwodzie kurskim
Wlecieli w oko cyklonu. Zastała ich oczekiwana cisza
Wlecieli w oko cyklonu. Zastała ich oczekiwana cisza
Co zabijało żołnierzy Napoleona podczas odwrotu z Rosji? Są nowe poszlaki
Co zabijało żołnierzy Napoleona podczas odwrotu z Rosji? Są nowe poszlaki
Umieszczą pociski na orbicie okołoziemskiej. Pierwsze już w 2026 roku
Umieszczą pociski na orbicie okołoziemskiej. Pierwsze już w 2026 roku
Groźniejsze niż pociski balistyczne. Są ogromnym problemem Ukraińców
Groźniejsze niż pociski balistyczne. Są ogromnym problemem Ukraińców
Największy okręt wojenny świata. USS Gerald R. Ford to więcej niż pływające lotnisko
Największy okręt wojenny świata. USS Gerald R. Ford to więcej niż pływające lotnisko
Bolesna strata Rosjan. Stracili lepszy wariant systemu S-300
Bolesna strata Rosjan. Stracili lepszy wariant systemu S-300