Wyścig po broń hipersoniczną. USA wskrzeszają skasowany program
Siły Powietrzne USA planują wznowienie programu hipersonicznego pocisku ARRW, który wcześniej został zawieszony. Wyjaśniamy dlaczego oraz przypominamy jego założenia.
Jak podaje portal Defense News, Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych rozważają wznowienie programu hipersonicznego pocisku AGM-183A Air-launched Rapid Response Weapon (ARRW), który wcześniej został zawieszony. Generał David Allvin, szef sztabu Sił Powietrznych, poinformował o tym podczas przesłuchania przed Komisją Sił Zbrojnych Izby Reprezentantów. Wskazał, że w budżecie na rok fiskalny 2026 planowane jest uwzględnienie finansowania zarówno dla ARRW, jak i dla Hypersonic Attack Cruise Missile (HACM).
Generał Allvin podkreślił, że USAF mają w planach dwa różne programy hipersoniczne. ARRW to większy system o strategicznym zasięgu, który przeszedł już kilka testów. Z kolei HACM to inny projekt, który również ma być rozwijany. Broń hipersoniczna zdolna do manewrowania i poruszania się z prędkością ponad pięciokrotnie większą od dźwięku jest trudniejsza do śledzenia i zestrzelenia niż tradycyjne pociski balistyczne.
Chiny i Rosja zainwestowały znaczne środki w badania nad bronią hipersoniczną, co wywołało zaniepokojenie wśród amerykańskich decydentów. Sukcesy tych krajów zwiększyły presję na amerykańskie siły zbrojne, by rozwijały własne zdolności w tej dziedzinie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wskrzeszenie programu ARRW
Program ARRW opracowywany przez Lockheed Martin był postrzegany jako obiecująca opcja dla rozwoju amerykańskiej broni hipersonicznej. Jednak po nieudanych testach pod koniec 2022 i na początku 2023 r., przyszłość programu stanęła pod znakiem zapytania. Następnie marcu 2023 r. Andrew Hunter ówczesny szef ds. zakupów, poinformował, że Siły Powietrzne nie planują zakupu pocisków ARRW po zakończeniu fazy prototypowej.
Co prawda w budżecie na rok fiskalny 2025, opublikowanym w marcu 2024 r., nie uwzględniono środków na zakup ani badania i rozwój ARRW. Jednakże, jak zaznaczył Allvin, Siły Powietrzne chcą przejść z fazy badań i rozwoju do fazy zakupu w najbliższej przyszłości.
Sekretarz Sił Powietrznych, Troy Meink, podkreślił, że kluczowe jest obniżenie kosztów i zwiększenie wolumenu produkcji, aby systemy pociski ARRW dostępne w większej liczbie.
Pocisk AGM-183A ARRW był konstrukcją składającą się dwóch modułów, z czego jeden był silnikiem rakietowym rozpędzającym pocisk do prędkości 5 Ma i wynoszącym go na orbitę. Z kolei drugą częścią była głowica szybująca mająca być w teorii zdolną do osiągnięcia prędkości nawet 20 Ma (blisko 20-krotność prędkości dźwięku).