Polska potrzebuje nowych śmigłowców. Światowi potentaci szykują ofertę
Airbus, Babcock International Group i CAE podpisały porozumienie w sprawie partnerstwa oraz przygotowania wspólnej oferty dotyczącej kompleksowego pakietu śmigłowców wojskowych i powiązanych usług szkoleniowych dla polskich Sił Powietrznych.
Trzech potentatów połączyło swoje doświadczenia, aby w ramach trwającej modernizacji polskiego lotnictwa śmigłowcowego zaoferować Siłom Zbrojnym RP nowe, istotne zdolności obronne. Zgodnie z postanowieniami porozumienia Airbus będzie odpowiadać za projekt i budowę samego śmigłowca, Babcock za szkolenie, a CAE za zaawansowane rozwiązania symulacyjne.
Polskie śmigłowce to maszyny latające od pół wieku
Siły Zbrojne RP poszukują nowych śmigłowców lekkich, które zastąpiłyby w wojsku przestarzałe Mi-2, które latają od ponad 50 lat. W tej chwili są wykorzystywane głównie do szkolenia i zadań łącznikowych, ale kilka dekad wstecz wypełniały również zadania zwalczania czołgów, wsparcia piechoty, rozpoznania czy stawiania zasłon dymnych. Podobnie i teraz podstawowym zadaniem nowych śmigłowców ma być szkolenie przyszłych pilotów.
Potrzeby w tym zakresie będą w najbliższych latach ogromne, ponieważ do Sił Zbrojnych RP wejdzie kilkadziesiąt nowych śmigłowców różnych typów: AH-64E, S-70i, AW149, AW101, a być może również kolejne. Jednocześnie dobrze by było aby na wypadek wojny śmigłowce szkolne można było przystosować do realizacji zadań bojowych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Firmy zaproponują Polsce śmigłowce H145M
Konsorcjum proponuje wykorzystanie śmigłowca H145M. Jest to jeden z najpopularniejszych śmigłowców w tej klasie na świecie. Wykorzystywany jest przez wiele sił zbrojnych, formacji porządku publicznego czy służb ratunkowych. H145M ma długość około 13 m i wysokość około 4 m. Rozpiętość wirnika wynosi około 11 m. Maksymalna masa startowa wynosi około 3,7 tony. Śmigłowiec jest napędzany dwoma silnikami turbinowymi Safran Arriel 2E. Maksymalna prędkość lotu wynosi około 260 km/h, a zasięg wynosi około 680 km.
"H145 to idealny czterotonowy śmigłowiec podwójnego zastosowania, posiadający wyposażenie do wykonywania szerokiego zakresu misji wojskowych, w tym szkoleń, pomocy w przypadku katastrof, poszukiwań i ratownictwa sił specjalnych, lekkich zadań szturmowych i innych. Jest używany do tych misji przez kluczowych sojuszników Polski w NATO, w tym państwa europejskie, takie jak USA, Wielka Brytania i Niemcy. Jesteśmy przekonani, że wspólnie z naszymi partnerami szkoleniowymi Babcock i CAE, którzy są uznanymi na świecie firmami w dziedzinie szkolenia wojskowego, zapewnimy polskiemu wojsku najlepszy śmigłowiec wielozadaniowy i najlepsze warunki szkoleniowe, pozwalające zmodernizować Lotniczą Akademię Wojskową w Dęblinie z myślą o przyszłych pilotach Apache oraz innych śmigłowców" -
Śmigłowiec H145M to wszechstronna maszyna, którą można wykorzystać do różnych celów, takich jak szkolenie, transport, ewakuacja medyczna, rozpoznanie czy wsparcie ogniowe. W konfiguracji transportowej może pomieścić do 11 pasażerów, a jego wnętrze można dostosować do potrzeb misji ewakuacyjnych, medycznych lub VIP.
Konstrukcja śmigłowca została zaprojektowana tak, aby umożliwić łatwą wymianę wyposażenia. W zależności od zadania, w miejsce standardowych siedzeń można zamontować sprzęt medyczny, w tym nosze i aparaturę podtrzymującą życie, lub inne specjalistyczne wyposażenie. Przekształcenie kabiny na potrzeby różnych operacji zajmuje około godzinę, a zmiana elementów zewnętrznych, takich jak demontaż uzbrojenia i belek na rzecz wciągarki i liny desantowej, może być przeprowadzona przez dwóch mechaników w ciągu pół godziny.
Możliwy montaż różnego rodzaju uzbrojenia, w tym wyrzutni rakiet
Kluczowym elementem śmigłowca w misjach wsparcia ogniowego jest system uzbrojenia HForce, opracowany przez Airbus Helicopters. Umożliwia on montaż różnorodnych typów uzbrojenia, w tym karabinów maszynowych, wyrzutni rakiet oraz działek automatycznych. HForce pozwala na integrację m.in. niekierowanych pocisków rakietowych Thales FZ231, przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike LR2 i Missile Moyenne Portée, rakiet powietrze–powietrze Mistral, a także zasobników z karabinami maszynowymi FN MAG, FN M3P i FN HMP400. Dodatkowo przetestowano możliwość użycia laserowo naprowadzanych pocisków Thales FZ275 LGR o kalibrze 70 mm. Na życzenie klienta śmigłowiec może zostać wyposażony w inne systemy uzbrojenia, zgodnie z wymaganiami operacyjnymi.
Z kolei jest wiodącym dostawcą szkoleń dla sektora obronnego i służb ratunkowych, zarządzającym pełnym cyklem szkoleniowym: od analizy potrzeb szkoleniowych po dostarczanie rozwiązań i realizację szkoleń. Babcock, który jest jednym z największych dostawców szkoleń dla brytyjskich sił zbrojnych, zapewnia również szkolenia dla NATO i brytyjskich służb ratunkowych.
Firmy realizowały już zamówienia sprzętu m.in. dla Wielkiej Brytanii
"Nasze partnerstwo z Airbus i CAE zapewni Siłom Zbrojnym RP wyjątkową platformę o wysokich osiągach, a także sprawdzone rozwiązania w zakresie szkolenia i wsparcia. Babcock odgrywa już istotną rolę w programie modernizacyjnym polskiej Marynarki Wojennej "Miecznik". Cieszymy się na współpracę z Airbus i CAE mającą na celu dostarczenie znaczących zdolności obronnych dla Polski" -
Natomiast CAE to kanadyjska firma specjalizująca się w technologiach symulacyjnych i szkoleniowych dla lotnictwa cywilnego i wojska. Założona w 1947 r., jest globalnym liderem w produkcji symulatorów lotu oraz oprogramowania szkoleniowego. Rozwiązania szkoleniowe CAE z zakresu symulacji obejmują symulatory o wysokiej wierności, rzeczywistość rozszerzoną i mieszaną, adaptacyjne środowiska edukacyjne oparte na sztucznej inteligencji oraz modelowanie i symulację w czasie rzeczywistym.
Zapewniają one realistyczne i immersyjne doświadczenie szkolenia śmigłowcowego. Firma posiada ponad 60 ośrodków szkoleniowych na całym świecie i rozwija technologie cyfrowe wspierające szkolenia oraz operacje lotnicze. W Polsce CAE otworzyło biuro w Krakowie, gdzie rozwija rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji i analizie danych.
"Dzięki ponad 75-letniemu doświadczeniu i globalnej obecności jako preferowany partner szkoleniowy dla sił zbrojnych na całym świecie, nasze najnowocześniejsze rozwiązania w zakresie szkoleń śmigłowcowych i zaawansowane rozwiązania symulacyjne umożliwiają wojskom rozwijanie niezbędnych umiejętności i najlepszych praktyk do realizacji rzeczywistych zadań. Zaawansowana technika i wiedza specjalistyczna CAE, dzięki współpracy z Airbus i Babcock, zapewnią doskonałe wyniki szkoleń, będą wspierać i wzmacniać działania operacyjne oraz gotowość operacyjną Sił Zbrojnych RP. Nasz zespół w pięciu lokalizacjach w Polsce odegra kluczową rolę w tym wysiłku" -
Firmy z Francji, USA i Kanady to światowi potentaci w swoich branżach
W tej chwili trudno jednoznacznie ocenić, jaką dokładnie ofertę przedstawi Siłom Zbrojnym RP opisane konsorcjum. Nie wiadomo jakiej liczby śmigłowców może ona dotyczyć, samo Ministerstwo Obrony Narodowej nie wystosowało jeszcze żadnych konkretnych informacji o swoich wymaganiach. Można jedynie stwierdzić, że na pewno będzie to jeden z faworytów do zdobycia ewentualnego kontraktu, gdy przetarg już ruszy, ponieważ są w niego zaangażowani światowi potentaci w swoich branżach i dysponują ogromnym doświadczeniem zdobytym w trakcie realizacji podobnych zleceń dla innych sił zbrojnych na świecie.
Twórz treści i zarabiaj na ich publikacji. Dołącz do WP Kreatora