Turcja chce kupić nowe latające cysterny. Pojedynek Airbusa i Boeinga

Turcja analizuje możliwość zakupu nowych latających cystern, wybierając między Boeingiem KC-46A Pegasus a Airbusem A330 MRTT w celu zastąpienia starzejących się KC-135.

Wizualizacja kanadyjskiego A330 MRTT z opuszczonym sztywnym przewodem i rozwiniętymi giętkimi przewodami do tankowania w locieWizualizacja kanadyjskiego A330 MRTT z opuszczonym sztywnym przewodem i rozwiniętymi giętkimi przewodami do tankowania w locie
Źródło zdjęć: © Airbus
Przemysław Juraszek

Jak podaje portal Breaking Defense Turcja stoi przed decyzją o zakupie następców obecnie używanych KC-135. Wybór dotyczy dwóch modeli: Boeing KC-46A Pegasus oraz Airbus A330 MRTT. Jak poinformował turecki urzędnik, negocjacje z obydwoma producentami są w toku, choć nie podano jeszcze szczegółów dotyczących liczby samolotów ani harmonogramu zakupu.

Tureckie Siły Powietrzne obecnie eksploatują siedem samolotów KC-135R Stratotanker, które stacjonują w bazie Incirlik. Ekspert ds. obronności Barin Kayaoglu podkreśla, że zakup nowych tankowców jest nie tylko potrzebny, ale i pilny. Wybór między amerykańskim Boeingiem a europejskim Airbusem ma również znaczenie geopolityczne. Zakup Boeinga mógłby wzmocnić relacje Turcji z USA, natomiast wybór Airbusa mógłby utrzymać dobre stosunki z Europą.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Rozwój tureckiej infrastruktury lotniczej

Podczas wizyty w tureckiej firmie obronnej ASFAT, dziennikarze mieli okazję zobaczyć, jak Turcja modernizuje swoją infrastrukturę lotniczą. W Kayseri, w 2. Dyrekcji Fabryki Utrzymania Lotnictwa, odbywa się modernizacja i konserwacja samolotów, w tym A400M Atlas. Po zakończeniu prac nad ostatnim z dziewięciu samolotów A400M fabryka będzie gotowa do przyjęcia zleceń na modernizację maszyn z innych krajów.

Mustafa Ilbas, prezes ASFAT, zapowiedział, że po zakończeniu obecnych projektów, firma planuje przyjmować samoloty z zagranicy do modernizacji. Obecnie w fabryce trwają prace nad samolotami C-130B i C-130E, a w planach jest rozbudowa infrastruktury, aby móc obsługiwać wszystkie modele C-130, w tym C-130J. Te ostatnie mogłyby do Turcji trafić z Wielkiej Brytanii, bowiem ta jest zainteresowana pozyskaniem eskadry 12 samolotów C-130J wycofanych z brytyjskiego RAF.

Airbus A330 MRTT

Airbus A330 MRTT (Multi Role Tanker Transport) to wielozadaniowy samolot oparty na kadłubie cywilnego A330 o długości 59 metrów i masie własnej 125 ton zaprojektowany w duchu łatwej konfiguracji w stosunku do potrzeb. Samolot może służyć jako latająca cysterna 111 ton paliwa wyposażona w sztywny centralny podkadłubowy podajnik paliwa tzw. boom oraz dwa elastyczne węże pod skrzydłami.

Drugą opcją jest wariant transportowy mogący w ładowni pomieścić 45 ton różnego rodzaju ładunku. Daje to dużą elastyczność w stosunku do starszych konstrukcji, które mogły być tylko latającymi cysternami. Zasięg Airbusa to niemal 15 tys. kilometrów.

Źródło artykułu: WP Tech
Wybrane dla Ciebie
Ziemska atmosfera na Księżycu. Jak to w ogóle możliwe?
Ziemska atmosfera na Księżycu. Jak to w ogóle możliwe?
Stracili trzy cenne wozy. Skuteczne uderzenie Ukraińców
Stracili trzy cenne wozy. Skuteczne uderzenie Ukraińców
Chcą zasilać farmy fotowoltaiczne nocą. Wiązkami laserowymi z orbity
Chcą zasilać farmy fotowoltaiczne nocą. Wiązkami laserowymi z orbity
Ukrainiec ocenił rakiety Sapsan. Widzi przewagę nad Iskanderami
Ukrainiec ocenił rakiety Sapsan. Widzi przewagę nad Iskanderami
Nawet nie wystartował. Rosyjski An-26 trafiony przez Ukraińców
Nawet nie wystartował. Rosyjski An-26 trafiony przez Ukraińców
Wybuchł w latach 50. Odradza się w wyjątkowo szybkim tempie
Wybuchł w latach 50. Odradza się w wyjątkowo szybkim tempie
Szykuje się zjawiskowa noc. Nawet 150 spadających gwiazd na godzinę
Szykuje się zjawiskowa noc. Nawet 150 spadających gwiazd na godzinę
Oceany lawy i gęsta atmosfera. James Webb zbadał egzoplanetę TOI-561 b
Oceany lawy i gęsta atmosfera. James Webb zbadał egzoplanetę TOI-561 b
Sprawdza się w Ukrainie. Polska chce jej więcej
Sprawdza się w Ukrainie. Polska chce jej więcej
Porty zmieniają się na naszych oczach. Wkrótce niskoemisyjne inwestycje
Porty zmieniają się na naszych oczach. Wkrótce niskoemisyjne inwestycje
Możesz ją jeść bez obaw. Spowalnia starzenie
Możesz ją jeść bez obaw. Spowalnia starzenie
Grają na dwa fronty. Wsparcie dostają pod osłoną nocy
Grają na dwa fronty. Wsparcie dostają pod osłoną nocy
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟