Turcja chce kupić nowe latające cysterny. Pojedynek Airbusa i Boeinga
Turcja analizuje możliwość zakupu nowych latających cystern, wybierając między Boeingiem KC-46A Pegasus a Airbusem A330 MRTT w celu zastąpienia starzejących się KC-135.
Jak podaje portal Breaking Defense Turcja stoi przed decyzją o zakupie następców obecnie używanych KC-135. Wybór dotyczy dwóch modeli: Boeing KC-46A Pegasus oraz Airbus A330 MRTT. Jak poinformował turecki urzędnik, negocjacje z obydwoma producentami są w toku, choć nie podano jeszcze szczegółów dotyczących liczby samolotów ani harmonogramu zakupu.
Tureckie Siły Powietrzne obecnie eksploatują siedem samolotów KC-135R Stratotanker, które stacjonują w bazie Incirlik. Ekspert ds. obronności Barin Kayaoglu podkreśla, że zakup nowych tankowców jest nie tylko potrzebny, ale i pilny. Wybór między amerykańskim Boeingiem a europejskim Airbusem ma również znaczenie geopolityczne. Zakup Boeinga mógłby wzmocnić relacje Turcji z USA, natomiast wybór Airbusa mógłby utrzymać dobre stosunki z Europą.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Rozwój tureckiej infrastruktury lotniczej
Podczas wizyty w tureckiej firmie obronnej ASFAT, dziennikarze mieli okazję zobaczyć, jak Turcja modernizuje swoją infrastrukturę lotniczą. W Kayseri, w 2. Dyrekcji Fabryki Utrzymania Lotnictwa, odbywa się modernizacja i konserwacja samolotów, w tym A400M Atlas. Po zakończeniu prac nad ostatnim z dziewięciu samolotów A400M fabryka będzie gotowa do przyjęcia zleceń na modernizację maszyn z innych krajów.
Mustafa Ilbas, prezes ASFAT, zapowiedział, że po zakończeniu obecnych projektów, firma planuje przyjmować samoloty z zagranicy do modernizacji. Obecnie w fabryce trwają prace nad samolotami C-130B i C-130E, a w planach jest rozbudowa infrastruktury, aby móc obsługiwać wszystkie modele C-130, w tym C-130J. Te ostatnie mogłyby do Turcji trafić z Wielkiej Brytanii, bowiem ta jest zainteresowana pozyskaniem eskadry 12 samolotów C-130J wycofanych z brytyjskiego RAF.
Airbus A330 MRTT
Airbus A330 MRTT (Multi Role Tanker Transport) to wielozadaniowy samolot oparty na kadłubie cywilnego A330 o długości 59 metrów i masie własnej 125 ton zaprojektowany w duchu łatwej konfiguracji w stosunku do potrzeb. Samolot może służyć jako latająca cysterna 111 ton paliwa wyposażona w sztywny centralny podkadłubowy podajnik paliwa tzw. boom oraz dwa elastyczne węże pod skrzydłami.
Drugą opcją jest wariant transportowy mogący w ładowni pomieścić 45 ton różnego rodzaju ładunku. Daje to dużą elastyczność w stosunku do starszych konstrukcji, które mogły być tylko latającymi cysternami. Zasięg Airbusa to niemal 15 tys. kilometrów.