Rosyjski sen o "Białym Łabędziu". Tu‑160M ma na nowo podbijać przestworza

Ruszyły państwowe testy pierwszego zmodernizowanego bombowca strategicznego Tupolew Tu-160M, o czym poinformował rosyjski koncern Rostec. Rosja od dłuższego czasu pracuje nad konstrukcją tych maszyn. Są one budowane niemalże od podstaw. Jak zaznacza jednak Defence Express, Rosjanie wykorzystują w nich części pamiętające czasy Związku Radzieckiego.

Tu-160 - zdjęcie ilustracyjne
Tu-160 - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © mil.ru
Karolina Modzelewska

Rosja uruchomiła program wznowienia produkcji bombowców strategicznych Tupolew Tu-160 (w kodzie NATO: Blackjack) za sprawą decyzji Władimira Putina. Pierwsze doniesienia o nim pojawiły się w maju 2015 r. Kreml przekazał wówczas, że powstanie do 50 nowych Tu-160. W styczniu 2018 r. podpisano pierwszy kontrakt na budowę 10 bombowców Tu-160M, które mają być dostarczone do końca 2027 r. Jednocześnie trwają prace modernizacyjne istniejącej floty Tu-160 do najnowszej wersji. Wprowadzanie zmiany mają wzmocnić możliwości rosyjskiego lotnictwa strategicznego, które bazuje właśnie na tych maszynach i na bombowcach Tu-95MS.

Rosja modernizuje bombowce Tu-160

Pierwszy zmodyfikowany egzemplarz odbył swój dziewiczy lot na początku stycznia 2022 r. Od dłuższego czasu trwały jego testy fabryczne, a teraz ruszyły testy państwowe, za które odpowiada Ministerstwo Obrony Rosji i United Aircraft Corporation (UAC). Zmodernizowany bombowiec Tu-160M powstał niemalże od podstaw, ale Defence Express zwraca uwagę, że do jego budowy wykorzystano elementy wyprodukowane w czasach Związku Radzieckiego.

Według serwisu są to części zamienne i części płatowców, które pozostawały w zakładach Kazańskiego Zjednoczenia Przemysłu Lotniczego (KAPO) od lat 80. XX wieku. Jak zaznacza Defence Express, to racjonalne podejście, szczególnie w obliczu trwającej w Ukrainie wojny. Korzystając ze starych elementów, Rosja omija wyzwania związane z produkcją m.in. kadłuba Tu-160M, która generowałaby koszty i pochłaniała zasoby w postaci tytanu oraz energii elektrycznej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy warto kupić monitor mobilny ViewSonic VG1655?

Podejście Kremla nie jest jednak doskonałe. Serwis uważa, że posiada co najmniej kilka wady. Wiążą się m.in. z jakością części, które znajdowały się w magazynach KAPO i poziomem ich zużycia. Istotna jest też sama ich dostępność. Tak naprawdę nie wiadomo, ile części zostało i ile bombowców można z nich zmontować. Uwagę zwraca również tempo prac nad zmodernizowanymi maszynami. Nie wiadomo, ile konkretnie czasu zajęło stworzenie pierwszego Tu-160M z tej puli. Jasne jest natomiast, że testy państwowe ruszyły blisko półtora roku później. Można więc spodziewać się, że wzmocnienie rosyjskiego lotnictwa strategicznego zajmie trochę czasu.

W styczniu 2022 r. Jurij Slyusar, dyrektor generalny United Aircraft Corporation informował, że nowo zbudowany bombowiec strategiczny Tu-160M został zmodernizowany w 80 proc. Wyjaśniał, że zmiany dotyczą głównie zamontowanych w maszynie systemów oraz jej wyposażenia. Wówczas pojawiły się też zapowiedzi, że bombowiec nazywany przez wielu "Białym Łabędziem" będzie w przyszłości przenosił najnowszą hipersoniczną broń Rosji.

Z ostatniego oświadczenia koncernu Rostec wynika, że Tu-160M został wyposażony w zaawansowane systemy uzbrojenia i walki radioelektronicznej oraz pokładowy sprzęt radioelektroniczny oparty na najnowocześniejszej technologii. Pierwowzór Tu-160M, czyli bombowiec strategiczny Tu-160, nazywany przez pilotów "Białym Łabędziem" ze względu na malowanie i konstrukcję, to rosyjski naddźwiękowy samolot o zmiennej geometrii skrzydeł, który uznaje się za najcięższy naddźwiękowy samolot wojskowy na świecie. Jego produkcja oficjalnie zakończyła się w 1994 r.

Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie