Rosyjski odpowiednik F‑35. Suchoj pracuje nad nowym samolotem 5. generacji
Po raz pierwszy od 30 lat Rosjanie projektują naddźwiękowy, bojowy samolot z jednym silnikiem. Lżejsza i – zapewne – również tańsza maszyna ma stanowić uzupełnienie cięższych samolotów 5. generacji – Su-57.
28.05.2021 20:44
Obniżona sygnatura radarowa, wysoka manewrowość osiągana dzięki dyszy ze zmiennym wektorem ciągu i możliwość do osiągania prędkości Mach 2. A to wszystko w jednosilnikowej maszynie o masie ustalonej na zaledwie 18 ton.
Ujawnione przez agencję TASS plany prezentują się bardzo ambitnie. Zwłaszcza, że nowy samolot będzie pierwszą naddźwiękową, bojową konstrukcją z jednym silnikiem, jaką opracowano w Rosji od ponad 30 lat.
Wersja załogowa i bezpilotowiec
Zgodnie z założeniami koncernu United Aircraft Corporation, do którego należy biuro Suchoja, nowy samolot jest od początku projektowany jako maszyna podwójnego przeznaczenia: samolot pilotowany przez człowieka i jako maszyna bezzałogowa (autonomiczna lub zdalnie kierowana).
Udział partnera zagranicznego
Rosjanie już na wczesnym etapie wskazują na możliwość dalszego rozwijania konstrukcji wraz z partnerem zagranicznym. Jako kraj, który mógłby być zainteresowany taką współpraca wskazywane są Indie.
Warto jednak pamiętać, że poprzedni rosyjsko-indyjski program rozwoju samolotu 5. generacji zakończył się fiaskiem z powodu opóźnień, rosnących kosztów i wątpliwości co do faktycznych możliwości opracowywanej maszyny.
Tandem: lekki i ciężki samolot
Wygląda zatem na to, że zarówno Stany Zjednoczone, jak i Rosja podtrzymują liczącą ponad 40 lat tradycję równoczesnej eksploatacji tandemu w postaci cięższego samolotu przewagi powietrznej i lżejszej, tańszej i prostszej maszyny. W latach 80. w Stanach Zjednoczonych były to samoloty F-15 i F-16, a w ZSRR Su-27 i MiG-29.
Obecnie podobną rolę pełnią w amerykańskim lotnictwie F-22 i F-35. W przypadku rosyjskiego lotnictwa opracowanie nowego Su-57 stworzyło generacyjną lukę, niemożliwą do uzupełnienia konstrukcjami, wywodzącymi się od leciwego MiG-a 29. Nowa, jednosilnikowa maszyna wydaje się zatem naturalnym uzupełnieniem dla cięższego samolotu Suchoja.
Niestety, poza ogólnymi informacjami o nowym, projektowanym samolocie, Rosjanie na razie nie ujawniają na jego temat żadnych konkretów. Wiadomo jedynie, że nowy samolot powstaje jako samodzielna inicjatywa UAC i na obecnym etapie jego rozwój nie jest finansowany z budżetu federalnego.