Rooikat – samochód pancerny z RPA. Mógł zwalczać sowieckie czołgi

Wojna w Ukrainie pokazuje, że nawet lekkie pojazdy, uzbrojone w szybkostrzelne armaty małego kalibru, mogą zagrozić znacznie cięższym czołgom. Podobna sytuacja wystąpiła podczas walk w Namibii. Na bazie tych doświadczeń w RPA powstał samochód pancerny Rooikat.

Rooikat
Rooikat
Źródło zdjęć: © Jln115, Lic. CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons
Łukasz Michalik

19.04.2022 15:00

Ze względu na długoletnią politykę apartheidu i międzynarodowe sankcje, dotyczące m.in. dostaw broni, RPA znacząco rozwinęła własny przemysł zbrojeniowy.

Dostarczył on wiele nietypowych modeli broni, w tym śmigłowce szturmowe, różnego rodzaju pociski kierowane, modernizacje czołgów czy pojazdy opancerzone, dostosowane do lokalnej taktyki i warunków. Jednym z nich jest samochód pancerny Rooikat (w afrikaans – karakal).

Opracowany w połowie lat 80. pojazd to udane połączenie mobilności i siły ognia. Rooikat został zaprojektowany według bardzo specyficznych wymagań: miał działać na bardzo rozległych, suchych równinach południowej Afryki, uczestnicząc w dalekich, samodzielnych rajdach w warunkach wojny bez wyraźnie zarysowanej linii frontu.

Rooikat – mały kaliber, wysoka skuteczność

Kadłub Rooikata mierzy ponad 7 metrów długości i prawie 3 szerokości, zapewniając wewnątrz miejsce dla 4-osobowej załogi. Pojazd jest wyposażony w sprzęt potrzebny do przeżycia, zapasy wody i zbiornik paliwa, zapewniający bardzo duży, 1000-km zasięg.

Rooikat
Rooikat© Bob Adams, Lic. CC BY-SA 2.0, Wikimedia Commons

Głównym uzbrojeniem samochodu jest 76-mm armata, wywodząca się z armaty okrętowej.

Mimo niewielkiego kalibru jej atutem jest wysoką prędkość wylotowa – pocisk przeciwpancerny opuszcza lufę z prędkością przekraczającą 1600m/s. W praktyce daje to możliwość przebicia czołowego pancerza czołgów T-55 z nawet 2 km.

Rooikat – zalety kołowej trakcji

Pojazd jest – jak na samochód – nieźle opancerzony, co przekłada się na wagę zbliżoną do 30 ton. Opancerzenie chroni przód samochodu przed 23-mm pociskami przeciwpancernymi. Boki i tył są chronione przed ostrzałem pociskami kalibru do 12,7 mm.

Ważną zaletą Rooikata jest kołowa trakcja. Zapewnia ona nie tylko dużą szybkość pojazdu (na drodze nawet 120 km/h), ale także odporność na miny – w przeciwieństwie do pojazdów gąsienicowych, gdzie uszkodzenie gąsienicy uniemożliwia dalsze poruszanie się.

Rooikat może jechać nawet po utracie po jednym kole z każdej strony. Wytrzyma również eksplozję półtonowego IED-a (improwizowanego ładunku wybuchowego).

Doświadczenia z walk z czołgami

Specyficzna konstrukcja Rooikata to efekt doświadczeń, zebranych przez wojska RPA podczas konfliktu znanego jako południowoafrykańska wojna graniczna. Ich przeciwnikiem były wówczas siły Angoli, wsparte korpusem ekspedycyjnym przysłanym przez Kubę, który był wyposażony w ciężki sprzęt produkcji radzieckiej.

Czołgi okazały się wówczas znacznie mniej mobilne od samochodów pancernych Ratel i Eland, używanych przez RPA. Samochody pancerne, uzbrojone w armaty 90 mm, okazały się wówczas godnym przeciwnikiem kubańskich czołgów – były w stanie wymanewrować przeciwnika i zająć dogodną pozycję do strzału.

Wybrane dla Ciebie