Problemy z samolotami Hercules C-130H. Takie maszyny ma również Polska

Problemy z samolotami Hercules C-130H. Takie maszyny ma również Polska01.10.2022 17:44
Lockheed C-130E Hercules
Lockheed C-130E Hercules
Źródło zdjęć: © Domena publiczna | Howard Blair/TSgt

C-130 Hercules to jeden z najpopularniejszych samolotów transportowych świata. Różne państwa, w tym także Polska, użytkują w sumie setki egzemplarzy tego sprzętu. Ich największy użytkownik – Stany Zjednoczone – odkrył niedawno poważny problem.

Problem został zgłoszony przez Air Mobility Command – amerykańskie dowództwo odpowiedzialne za flotę samolotów transportowych i latające cysterny. Na skutek interwencji AMC amerykańskie lotnictwo uziemiło swoją flotę samolotów transportowych C-130H Hercules.

Powodem tej decyzji jest wykrycie uszkodzeń w piastach śmigieł maszyn tej wersji. Są one na tyle poważne, że 128 amerykańskich Herculesów w tej wersji zostało natychmiast wycofanych z lotów. Nie wiadomo, kiedy amerykańskie transportowce ponownie będą mogły latać ani jak długo potrwa wymiana wadliwych podzespołów.

Wszystko zaczęło się od przeglądu technicznego jednego z silników, gdzie mechanicy podczas testów, prowadzonych po remoncie sprzętu, wykryli wyciek. Odesłany do zakładów remontowych silnik został poddany wnikliwej analizie, która poza samym wyciekiem stwierdziła także problem z piastą.

C-130 Hercules w Polsce

Użytkownikiem Herculesów jest także Polska. Pięć samolotów trafiło do naszego kraju w ramach programu bezzwrotnej pomocy wojskowej FMF (Foreign Military Financing). Były to samoloty w wersji C-130E, dostarczane w latach 2009-2012.

W kwietniu 2021 roku Polska i Stany Zjednoczone podpisały kolejną umowę, tym razem dotyczącą dostarczenia do Polski kolejnych pięciu maszyn tego typu.

Tym razem umowa dotyczy samolotów w znacznie nowocześniejszym wariancie C-130H, wyposażonym m.in. w nowy radar APN–241 i zmodernizowaną awionikę. Pierwszy z nich trafił do Polski w lipcu 2022 roku.

C-130 Hercules – warianty samolotu

Samolot Lockheed C-130 Hercules to średnia maszyna transportowa. Jest wyposażony w cztery silniki turbośmigłowe i przy masie startowej przekraczającej 70 ton może wznieść się w powietrze z 19 tonami ładunku. Mogą go tworzyć m.in. trzy samochody Humvee, dwa transportery M113, 94 pasażerów albo 64 spadochroniarzy wraz z wyposażeniem.

Obok wersji transportowej istnieją także warianty strażackie, patrolowe, latające cysterny czy samoloty z wyposażeniem do walki radioelektronicznej, a także - testowane m.in. w ramach programu Rapid Dragon - samoloty zdolne do wystrzeliwania pocisków kierowanych.

Powstała także uzbrojona wersja Herculesa – AC-130 Spectre – przeznaczona do bezpośredniego wsparcia walczących wojsk. Jej ciekawa cechą jest zamontowanie uzbrojenia strzeleckiego i artylerii (m.in. 105-mm haubica M102) pod kątem na jednej z burt samolotu. Dzięki temu poruszający się po okręgu samolot może stale ostrzeliwać wybrany punkt na ziemi.

Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)