Problemy z samolotami Hercules C‑130H. Takie maszyny ma również Polska
01.10.2022 17:44
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
C-130 Hercules to jeden z najpopularniejszych samolotów transportowych świata. Różne państwa, w tym także Polska, użytkują w sumie setki egzemplarzy tego sprzętu. Ich największy użytkownik – Stany Zjednoczone – odkrył niedawno poważny problem.
Problem został zgłoszony przez Air Mobility Command – amerykańskie dowództwo odpowiedzialne za flotę samolotów transportowych i latające cysterny. Na skutek interwencji AMC amerykańskie lotnictwo uziemiło swoją flotę samolotów transportowych C-130H Hercules.
Powodem tej decyzji jest wykrycie uszkodzeń w piastach śmigieł maszyn tej wersji. Są one na tyle poważne, że 128 amerykańskich Herculesów w tej wersji zostało natychmiast wycofanych z lotów. Nie wiadomo, kiedy amerykańskie transportowce ponownie będą mogły latać ani jak długo potrwa wymiana wadliwych podzespołów.
Wszystko zaczęło się od przeglądu technicznego jednego z silników, gdzie mechanicy podczas testów, prowadzonych po remoncie sprzętu, wykryli wyciek. Odesłany do zakładów remontowych silnik został poddany wnikliwej analizie, która poza samym wyciekiem stwierdziła także problem z piastą.
C-130 Hercules w Polsce
Użytkownikiem Herculesów jest także Polska. Pięć samolotów trafiło do naszego kraju w ramach programu bezzwrotnej pomocy wojskowej FMF (Foreign Military Financing). Były to samoloty w wersji C-130E, dostarczane w latach 2009-2012.
W kwietniu 2021 roku Polska i Stany Zjednoczone podpisały kolejną umowę, tym razem dotyczącą dostarczenia do Polski kolejnych pięciu maszyn tego typu.
Tym razem umowa dotyczy samolotów w znacznie nowocześniejszym wariancie C-130H, wyposażonym m.in. w nowy radar APN–241 i zmodernizowaną awionikę. Pierwszy z nich trafił do Polski w lipcu 2022 roku.
C-130 Hercules – warianty samolotu
Samolot Lockheed C-130 Hercules to średnia maszyna transportowa. Jest wyposażony w cztery silniki turbośmigłowe i przy masie startowej przekraczającej 70 ton może wznieść się w powietrze z 19 tonami ładunku. Mogą go tworzyć m.in. trzy samochody Humvee, dwa transportery M113, 94 pasażerów albo 64 spadochroniarzy wraz z wyposażeniem.
Obok wersji transportowej istnieją także warianty strażackie, patrolowe, latające cysterny czy samoloty z wyposażeniem do walki radioelektronicznej, a także - testowane m.in. w ramach programu Rapid Dragon - samoloty zdolne do wystrzeliwania pocisków kierowanych.
Powstała także uzbrojona wersja Herculesa – AC-130 Spectre – przeznaczona do bezpośredniego wsparcia walczących wojsk. Jej ciekawa cechą jest zamontowanie uzbrojenia strzeleckiego i artylerii (m.in. 105-mm haubica M102) pod kątem na jednej z burt samolotu. Dzięki temu poruszający się po okręgu samolot może stale ostrzeliwać wybrany punkt na ziemi.
Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski