Portugalskie M113 dla Ukrainy. Wyjaśniamy, czym są te transportery opancerzone

Według serwisu Nascer do SOL, który powołuje się na swoje źródła w portugalskim Ministerstwie Obrony, władze Portugalii przekażą Ukrainie 15 transporterów opancerzonych M113. Wyjaśniamy, co to za sprzęt i jakie ma możliwości.

M113 - zdjęcie ilustracyjne
M113 - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Getty Images | Ian Hitchcock
Karolina Modzelewska

08.05.2022 | aktual.: 08.05.2022 20:35

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Portugala może stać się kolejnym państwem, które przekaże Ukrainie gąsienicowe transportery opancerzone M113. Według "Nascer do Sol" chodzi o 15 pojazdów, które służyły w armii portugalskiej przez ponad 30 lat. Portugalia otrzymała je w 1989 r., kiedy Stany Zjednoczone zdecydowały się na zmniejszenie swojej obecności w Europie. Na wyposażenie armii trafiły wówczas 104 transportery M113A2 z Holandii i 50 transporterów M113A1 z Niemiec.

Portugalskie M113 dla Ukrainy

M113 to amerykańskie transportery opancerzone, opracowane przez FMC (Food Machinery Corp.) na bazie transporterów opancerzonych M59 i M75 z lat 50. XX wieku. W przypadku ich pancerza zastosowano stop aluminium 5083 o jakości lotniczej, a pozostałe elementy wykonano ze stopów lekkich. W ten sposób zwiększono bezpieczeństwo załogi podróżującej pojazdem. Nowa konstrukcja ma chronić zarówno przed ostrzałem z broni palnej, jak i przed odłamkami pocisków artyleryjskich.

Transportery tego typu ważą 12,3 t, ich długość wynosi około 4,8 m, szerokość ponad 2,6 m i wysokość 2,5 m. Na pokładzie M113 zmieści się dwóch członków załogi oraz 11 pasażerów. Pojazd wyprodukowano w ponad 40 wariantach. Portugalia posiada M113 w wersjach podstawowych, czyli modele M113A1 oraz M113A2. Wariant M113A1 został wprowadzony w 1964 r., a produkcja M113A2 ruszyła w 1979 r.. W drugim z wymienionych modeli ulepszono system chłodzenia oraz zawieszenia.

M113 posiada dwusuwowy sześciocylindrowy silnik wysokoprężny 6V53 Detroit z trzybiegową automatyczną skrzynią biegów Allison TX100-1. Nadaje do poruszania się po lądzie i po wodzie. Jego maksymalna prędkość we wspomnianych warunkach to odpowiednio 67,6 km/h i 5,8 km/h. Do podstawowego uzbrojenia tego typu opancerzonych transporterów zalicza się uniwersalny karabin maszynowy M60 kalibru 7,62 × 51 mm oraz karabin maszynowy M2 kalibru 12,7 mm.

Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski