Poświąteczne wyprzedaże? Kancelaria Premiera ostrzega przed oszustami w sieci
Chociaż o zagrożeniach ze strony cyberprzestępców mówi się coraz więcej, to problem wciąż jest poważny, a liczba oszustw rośnie. Kancelaria Premiera zwraca uwagę, na najpoważniejsze zagrożenia i podpowiada, jak nie dać się oszukać, kupując w sieci.
Jak podaje PAP, Kancelaria Premiera zwraca uwagę, że zgodnie z raportem GUS w 2020 roku ponad 17,6 mln osób w wieku 16-74 lata (60,9 proc. populacji w Polsce) robiło zakupy przez internet, a takie zakupy będą coraz bardziej popularne.
Chociaż osoby kupujące w sieci, zawsze powinny zachować czujność, to w okresie poświątecznych wyprzedaży jest to jeszcze ważniejsze. Wszystko przez wzmożoną aktywność cyberprzestępców, o czym informuje Kancelaria Premiera.
Minister w KPRM Marek Zagórski odpowiedzialny za kwestie cyberbezpieczeństwa zwraca uwagę m.in. na phising, który jest jednym z najpopularniejszych internetowych typów ataków.
- Zazwyczaj opiera się o wiadomości e-mail lub SMS. Cel jest zawsze taki sam - stosujący go cyberprzestępcy robią wszystko, żebyśmy podjęli działania zgodne z ich zamierzeniami. To dlatego kuszą nas sensacyjnymi tytułami, rzekomymi niepowtarzalnymi ofertami, czy promocjami, które nigdy więcej się nie powtórzą - informuje Zagórski.
Do najczęstszych celów ataków należą próby wyłudzenia danych logowania, np. do kont bankowych. Przestępcy często podszywają się pod firmy kurierskie, urzędy, operatorów telekomunikacyjnych czy duże, znany marki, o czym świadczy, chociażby ostatnia aktywność przestępców wykorzystujących brand IKEA.
Zagórski zwraca uwagę również na to, że coraz częściej przestępcy wykorzystują portale społecznościowe, by skontaktować się z potencjalnymi ofiarami. W związku z tym powinniśmy być czujni również wtedy, gdy otrzymamy od znajomych dziwną wiadomość, która nie pasuje do charakteru rozmówcy i np. prosi o przelanie dla niego pieniędzy. Naszą czujność powinny wzbudzić też literówki i przejęzyczenia.
Jak nie dać się oszukać kupując w sieci?
KPRM daje ponadto też kilka wskazówek, które powinny ograniczyć ryzyko oszukania nas podczas internetowych poświątecznych wyprzedaży.
“Przede wszystkim powinniśmy dokonywać zakupów u zaufanych dostawców i najlepiej przez oficjalne prowadzane przez nich sklepy internetowe. Jeśli znajdziemy interesujący nas towar w nieznanym sklepie, powinniśmy się upewnić, że to uczciwa strona”. O tym jak to zrobić, wspominaliśmy już w jednym z naszych wcześniejszych tekstów.
- Cyberprzestępcy często wykorzystują niedostrzegalne na pierwszy rzut oka błędy, czyli rejestrują domeny o nazwie niemal identycznej lub podobnie brzmiącej do nazwy popularnych firm bądź marek - dodaje Zagórski, więc warto sprawdzić, czy adres URL nie ma literówek lub innych błędów.
Warto również zwrócić uwagę na to, jakie formy płatności honoruje sklep. Profesjonalnych sprzedawców internetowych obsługują bezpieczni i uznani operatorzy płatności internetowych. Ale KPRM zwraca też uwagę, by regularnie sprawdzać stan swojego konta bankowego i zgłosić każdą aktywność, która wzbudza nasze podejrzenia.
PAP dodaje również, że należy zachować ostrożność, korzystając z publicznych sieci Wi-Fi. Przestępcy z łatwością potrafią przechwycić ruch sieciowy i zdobyć nasze poufne informacje – loginy, hasła, numery kont. Jeśli chcesz bezpiecznie robić zakupy, wykorzystując publiczną sieć Wi-Fi, utwórz wirtualną sieć prywatną - dodano.
Kancelaria informuje, że jeżeli zostaliśmy oszukani, wyłudzono od nas dane, to powinniśmy to również zgłosić przez stronę incydent.cert.pl. Na liście ostrzeń jest niemal 7,4 tysiąca stron.
Wybierz najlepsze sprzęty technologiczne tego roku i wygraj 5 tys. złotych! Wejdź na imperatory.wp.pl i zagłosuj