Policzyli, ile samolotów zostało Rosji. Liczba może zaskakiwać
Ukraiński ekspert lotniczy Walery Romanenko w rozmowie z ukraińską stacją telewizyjną Espresso opowiedział, ile samolotów Su-34, których możliwości przypominamy, pozostało armii Federacji Rosyjskiej. Twierdzi, że "potencjał Rosji pozostaje dość duży".
29.02.2024 | aktual.: 29.02.2024 11:20
Ostatnie dni nie były najlepsze dla rosyjskiego lotnictwa. Armia agresora straciła bowiem – jak wylicza agencja Unian – łącznie 10 samolotów. Mimo tak dużych strat, Rosja nadal ma potężny arsenał, jeśli chodzi o pozostające w służbie maszyny. Przypomnijmy, że ukraiński wywiad informował niedawno, że Federacja Rosyjska ma do dyspozycji łącznie niemal 300 samolotów bojowych. Wiele z nich, jak się okazuje, stanowią cenne dla Rosjan Su-34.
– Dziś Rosjanie mają 120 samolotów Su-34, które ostatnio zestrzeliwano najaktywniej. Kiedy Federacja Rosyjska zaczynała inwazję, miała 140 takich samolotów, jednak w ciągu dwóch lat wojny udało im się zbudować jeszcze 16 Su-34 – wylicza Romanenko. Podkreśla jednak, że wojsko nie jest w stanie zrekompensonować części strat ponoszonych na froncie, choć w niektórych przypadkach liczba nowych maszyn przewyższa liczbę zestrzelonych (np. 10 zniszczonych Su-35 i 15 wyprodukowanych nowych Su-35).
Ekspert z Ukrainy zauważa, że przed armią obrońców jest jeszcze sporo pracy. – Potencjał Federacji Rosyjskiej w kwestii lotniczej pozostaje dość duży. Potrzebujemy nowych zachodnich systemów obrony powietrznej, które pomogą nam zniwelować przewagę Rosji w lotnictwie – twierdzi. Dodaje też, że do wzmocnienia obrony powietrznej przyczyniłyby się dodatkowe systemy obrony powietrznej Patriot.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Cenne myśliwce Rosjan
Su-34 jest według portalu Defence Blog jednym z najdroższych samolotów rosyjskiej armii. Cenę pojedynczego egzemplarza szacuje się bowiem na ok. 36 mln dolarów. Każdy zlikwidowany Su-34 jest więc cenną stratą, której zrekompensowanie pochłania dużo czasu i pieniędzy.
Bombowiec taktyczny Su-34 (kwalifikowany również jako samolot myśliwsko-bombowy) powstał w latach 90. ubiegłego wieku, aby zastąpić starsze dwusilnikowe maszyny frontowe Su-24. Z uwagi na fakt, iż Su-34 powstał na bazie Su-27, samolot zachował wiele elementów ze swojego protoplasty. Producent postanowił jednak wzmocnić kadłub samolotu, jego kabinę oraz podwozie.
Zobacz także
Rosyjski Su-34 mierzy ponad 23 m długości, a jego rozpiętość skrzydeł sięga niemal 15 m przy wysokości 6 m. Masa samolotu to z kolei 17,7 t, zaś jego masa startowa może wynosić 38,2 t. Na uzbrojenie przenoszone na 12 węzłach podwieszenia przypada ok. 8 t, z kolei podstawową bronią, którą Su-34 może atakować wrogie cele, jest działko lotnicze GSz-30-1 kal. 30 mm.
Za napęd tej rosyjskiej konstrukcji odpowiadają dwa silniki turboodrzutowe dwuprzepływowe AŁ-31F M1, które generują ciąg na poziomie ponad 132 kN każdy (z dopaleniem). Jednostka napędowa rozpędza samolot do prędkości 1400 km/h na poziomie morza oraz 1900 km/h na wysokości 11 km n.p.m. Zasięg Su-34 sięga 4000 km, zaś pułap, na którym maszyna operuje, to 17 km.
Norbert Garbarek, dziennikarz Wirtualnej Polski