Polecą do Ukrainy. Na pokładzie znajdzie się bułgarski sprzęt
Bułgaria zwróciła się do USA i Wielkiej Brytanii z prośbą o pomoc w zorganizowaniu transportu swojego sprzętu do Ukrainy. Plan przewiduje dostarczenie uzbrojenia na pokładach ponad dziewięciu samolotów Boeing C-17. Wyjaśniamy, co to za maszyny.
22.11.2022 17:01
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Nie wiadomo, jaka konkretnie broń znajdzie się na pokładach samolotów, ale – zgodnie z przekazanymi informacjami – pakiet pomocy wojskowej na pewno nie obejmie systemów rakietowych S-300. Bułgarzy tłumaczą to tym, że ich kraj jest opóźniony w modernizacji własnej armii. Przekazanie systemów rakietowych zmniejszyłoby tym samym zdolności państwa do obrony własnej przestrzeni powietrznej.
Ukraiński serwis Defense Express zauważa, że Bułgaria nie posiada również dużego lub średniego samolotu transportowego. Z tego względu dostawa, która ma zostać zrealizowana jednorazowo, odbędzie się z wykorzystaniem przynajmniej dziewięciu samolotów C-17, należących do USA i Wielkiej Brytanii. Wyjaśniamy, jakie są możliwości tych maszyn.
Samoloty C-17 w drodze do Ukrainy
C-17 Globemaster to ciężki samolot, stanowiący kluczową maszynę transportową w Siłach Powietrznych Stanów Zjednoczonych. Produkowana przez Boeinga konstrukcja może zabrać na pokład ponad 100 żołnierzy. Jest też w stanie dostarczać śmigłowce, wozy bojowe oraz systemy przeciwlotnicze. W ekstremalnych warunkach C-17 może jednak znacznie przewyższać zakładane możliwości. Pokazała to m.in. ewakuacja z Kabulu – samolot odleciał wówczas z ponad 800 pasażerami na pokładzie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Maszyna cechuje się imponującymi rozmiarami: ma 53 m długości i 16,79 m wysokości, a rozpiętość jej skrzydeł to 51,75 m. C-17 są wyposażone w cztery silniki turbowentylatorowe Pratt & Whitney F117-PW-100 (każdy o sile ciągu ponad 9 tys. N), a ich prędkość dochodzi do 1000 km/h.
Samolot może latać na pułapie do 13,7 km, a maksymalna masa ładunku, który może przetransportować, wynosi 70 t (przy całkowitej ładowności 77 t). Bez tankowania w powietrzu zasięg C-17 to ok. 8,7 tys. km, ale spada on wraz z tonażem ładunku. Z maszyny korzysta również Polska, jednak nie posiadamy jej na własność – w ramach programu NATO Strategic Airlift Capability mamy rocznie do dyspozycji 150 godzin lotu tym samolotem.
Adam Gaafar, dziennikarz Wirtualnej Polski