Pierwszy raz zauważono go w Ukrainie. Polski AWRU trudno też spotkać w kraju

Pierwszy raz zauważono go w Ukrainie. Polski AWRU trudno też spotkać w kraju

Artyleryjski Wóz Remontu Uzbrojenia (AWRU) - zdjęcie ilustracyjne
Artyleryjski Wóz Remontu Uzbrojenia (AWRU) - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © ©Huta Stalowa Wola
Karolina Modzelewska
30.06.2023 12:17, aktualizacja: 01.07.2023 14:55

Portal Militarny na swoim koncie na Facebooku zwrócił uwagę, że w Ukrainie po raz pierwszy zauważono Artyleryjski Wóz Remontu Uzbrojenia (AWRU) na podwoziu opancerzonej ciężarówki Jelcz P662D.35. Podkreślono, że jest on "bardzo rzadko widywany nawet w naszej armii". Przybliżamy, czym jest AWRU i do czego służy.

Artyleryjskie Wozy Remontu Uzbrojenia to sprzęt produkowany przez Hutę Stalowa Wola, która również tworzy chwalone przez Ukraińców Kraby. AWRU są elementem kompanijnego modułu ogniowego RAK, który zgodnie z deklaracjami Ministerstwa Obrony Narodowej w docelowej konfiguracji "będzie składać się z ośmiu 120 mm samobieżnych moździerzy kołowych RAK, czterech artyleryjskich wozów dowodzenia (AWD) na podwoziu KTO Rosomak, dwóch artyleryjskich wozów rozpoznania (AWR) oraz pojazdów zabezpieczenia logistycznego, tj.: trzech artyleryjskich wozów amunicyjnych (AWA) i jednego artyleryjskiego wozu remontu uzbrojenia (AWRU)".

AWRU zauważony w Ukrainie

AWRU został osadzony na podwoziu samochodu ciężarowego JELCZ P662D.35. Posiada czteroosobową kabinę opancerzoną JELCZ 144 i napęd 6×6. Pojazd został przystosowany do jazdy w warunkach terenowych, co znacznie ułatwia mu wykonywanie przypisywanej roli. Maszyna jest przeznaczona do diagnostyki oraz napraw sprzętu wojskowego w warunkach polowych np. remontu uzbrojenia i elektroniki, czy dostarczania podzespołów i części zamiennych. Ukraińcy najprawdopodobniej wykorzystują AWRU właśnie w takim celu - do naprawy zniszczonego sprzętu lub jego modernizacji.

Kluczowym elementem AWRU jest kontener warsztatowy składający się z przedziału użytkowego i technicznego. Ma 6 m długości, blisko 2,5 m szerokości i 2,5 m wysokości. Kontener posiada zabudowę modułową oraz zestaw podpór hydraulicznych, umożliwiających sprawny załadunek na podwozie i rozładunek. W przedziale użytkowym znajdują się m.in. narzędzia i urządzenia warsztatowe oraz zestaw części zamiennych, a także stanowiska warsztatowe. W przedziale technicznym można natomiast znaleźć różnego rodzaju moduły np. klimatyzacji, sprężarki powietrza, filtrowentylacji i osuszacza czy zasilania elektrycznego SZR.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Artyleryjski Wóz Remontu Uzbrojenia (AWRU) wyposażono w stanowisko strzeleckie z karabinem maszynowym 7,62 mm. Ma także nawigację satelitarną, system teleinformatyczny i łączności, w tym pokładowy zestaw urządzeń łączności wewnętrznej FONET oraz radiostację pokładową UK. Takie rozwiązania zapewniają mu możliwość zautomatyzowanej komunikacji ze szczeblem dowodzenia, co odgrywa kluczową rolę, gdy sprzęt naprawiany jest w pobliżu pola walki.

Warto przypomnieć, że w maju 2021 r.w Hucie Stalowa Wola szef MON Mariusz Błaszczak podpisał umowę na dostawy 21 Artyleryjskich Wozów Amunicyjnych oraz siedmiu Artyleryjskich Wozów Remontu Uzbrojenia wraz z pakietem szkoleniowym. Ich dostawy miały być realizowane w latach 2022-2024. Z kolei w kwietniu 2023 r. pojawiły się informacje, że do Ukrainy zostaną dostarczone trzy kompanijne moduły ogniowe RAK, które uwzględniają AWA i AWRU.

Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie