Pierwszy raz zauważono go w Ukrainie. Polski AWRU trudno też spotkać w kraju

Portal Militarny na swoim koncie na Facebooku zwrócił uwagę, że w Ukrainie po raz pierwszy zauważono Artyleryjski Wóz Remontu Uzbrojenia (AWRU) na podwoziu opancerzonej ciężarówki Jelcz P662D.35. Podkreślono, że jest on "bardzo rzadko widywany nawet w naszej armii". Przybliżamy, czym jest AWRU i do czego służy.

Artyleryjski Wóz Remontu Uzbrojenia (AWRU) - zdjęcie ilustracyjne
Artyleryjski Wóz Remontu Uzbrojenia (AWRU) - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © ©Huta Stalowa Wola
Karolina Modzelewska

30.06.2023 | aktual.: 01.07.2023 14:55

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Artyleryjskie Wozy Remontu Uzbrojenia to sprzęt produkowany przez Hutę Stalowa Wola, która również tworzy chwalone przez Ukraińców Kraby. AWRU są elementem kompanijnego modułu ogniowego RAK, który zgodnie z deklaracjami Ministerstwa Obrony Narodowej w docelowej konfiguracji "będzie składać się z ośmiu 120 mm samobieżnych moździerzy kołowych RAK, czterech artyleryjskich wozów dowodzenia (AWD) na podwoziu KTO Rosomak, dwóch artyleryjskich wozów rozpoznania (AWR) oraz pojazdów zabezpieczenia logistycznego, tj.: trzech artyleryjskich wozów amunicyjnych (AWA) i jednego artyleryjskiego wozu remontu uzbrojenia (AWRU)".

AWRU zauważony w Ukrainie

AWRU został osadzony na podwoziu samochodu ciężarowego JELCZ P662D.35. Posiada czteroosobową kabinę opancerzoną JELCZ 144 i napęd 6×6. Pojazd został przystosowany do jazdy w warunkach terenowych, co znacznie ułatwia mu wykonywanie przypisywanej roli. Maszyna jest przeznaczona do diagnostyki oraz napraw sprzętu wojskowego w warunkach polowych np. remontu uzbrojenia i elektroniki, czy dostarczania podzespołów i części zamiennych. Ukraińcy najprawdopodobniej wykorzystują AWRU właśnie w takim celu - do naprawy zniszczonego sprzętu lub jego modernizacji.

Kluczowym elementem AWRU jest kontener warsztatowy składający się z przedziału użytkowego i technicznego. Ma 6 m długości, blisko 2,5 m szerokości i 2,5 m wysokości. Kontener posiada zabudowę modułową oraz zestaw podpór hydraulicznych, umożliwiających sprawny załadunek na podwozie i rozładunek. W przedziale użytkowym znajdują się m.in. narzędzia i urządzenia warsztatowe oraz zestaw części zamiennych, a także stanowiska warsztatowe. W przedziale technicznym można natomiast znaleźć różnego rodzaju moduły np. klimatyzacji, sprężarki powietrza, filtrowentylacji i osuszacza czy zasilania elektrycznego SZR.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Artyleryjski Wóz Remontu Uzbrojenia (AWRU) wyposażono w stanowisko strzeleckie z karabinem maszynowym 7,62 mm. Ma także nawigację satelitarną, system teleinformatyczny i łączności, w tym pokładowy zestaw urządzeń łączności wewnętrznej FONET oraz radiostację pokładową UK. Takie rozwiązania zapewniają mu możliwość zautomatyzowanej komunikacji ze szczeblem dowodzenia, co odgrywa kluczową rolę, gdy sprzęt naprawiany jest w pobliżu pola walki.

Warto przypomnieć, że w maju 2021 r.w Hucie Stalowa Wola szef MON Mariusz Błaszczak podpisał umowę na dostawy 21 Artyleryjskich Wozów Amunicyjnych oraz siedmiu Artyleryjskich Wozów Remontu Uzbrojenia wraz z pakietem szkoleniowym. Ich dostawy miały być realizowane w latach 2022-2024. Z kolei w kwietniu 2023 r. pojawiły się informacje, że do Ukrainy zostaną dostarczone trzy kompanijne moduły ogniowe RAK, które uwzględniają AWA i AWRU.

Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski