Okręty SIGINT typu 424 dla niemieckiej marynarki wojennej. To pływający szpiedzy
Po Szwecji i Polsce, również Niemcy rozbudowują swoje morskie siły rozpoznania radioelektronicznego. Po zakończeniu trwającej od 2021 roku fazy projektowej zapadła decyzja oznaczająca rozpoczęcie budowy trzech nowych okrętów.
11.07.2023 | aktual.: 12.07.2023 11:22
Okręty typu 424 to następcy trzech jednostek klasy Oste (typ 423), użytkowanych obecnie przez niemiecką marynarkę wojenną. Jednostki typu 423 zostały dostarczone pod koniec lat 80. i choć nadal pozostają w służbie, Berlin zatwierdził budowę serii nowszych jednostek.
Trzy okręty typu 424 będą miały kadłuby o długości 132 metrów i załogę składającą się z 42 marynarzy. Wiadomo, że będą przeznaczone do zadań SIGINT (signals intelligence), jednak ich dokładna specyfikacja i możliwości zostały przez Niemcy utajnione.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wiadomo jednak, że trzy okręty zostaną zbudowane z maksymalnym wykorzystaniem rozwiązań i technologii cywilnych, w zakresie – jak zaznacza Zespół Badań i Analiz Militarnych – niewpływającym negatywnie na funkcjonalność okrętów.
Niemieckie okręty powstają w Niemczech
Harmonogram przewiduje, że do 2027 roku Deutsche Marine otrzyma centrum symulatorowe, pozwalające na szkolenie załóg nowych okrętów, a pierwsza jednostka zostanie dostarczona w 2029 roku. Niemcy podkreślają przy tym, że nowe okręty powstaną w całości w kraju, z wykorzystaniem niemieckich technologii i rozwiązań.
To istotna różnica w porównaniu np. ze Szwecją i Polską, które okręty SIGINT budują wspólnie (Polska dostarcza kadłub okrętu, Szwecja jego wyposażenie rozpoznawcze). W ten sposób powstał okręt Artemis dla Szwecji i będą budowane dwie jednostki typu Delfin, przeznaczone dla polskiej marynarki wojennej.
SIGINT, czyli inaczej rozpoznanie elektromagnetyczne, to jeden z rodzajów działalności wywiadowczej. Jego celem jest wykrywanie i analiza promieniowania elektromagnetycznego, czyli m.in. komunikacji radiowej czy działających radarów. Obecnie Polska dysponuje dwoma okrętami o takim przeznaczeniu, ORP "Nawigator" i ORP "Hydrograf".
Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski