Okręty SIGINT typu 424 dla niemieckiej marynarki wojennej. To pływający szpiedzy
Po Szwecji i Polsce, również Niemcy rozbudowują swoje morskie siły rozpoznania radioelektronicznego. Po zakończeniu trwającej od 2021 roku fazy projektowej zapadła decyzja oznaczająca rozpoczęcie budowy trzech nowych okrętów.
Okręty typu 424 to następcy trzech jednostek klasy Oste (typ 423), użytkowanych obecnie przez niemiecką marynarkę wojenną. Jednostki typu 423 zostały dostarczone pod koniec lat 80. i choć nadal pozostają w służbie, Berlin zatwierdził budowę serii nowszych jednostek.
Trzy okręty typu 424 będą miały kadłuby o długości 132 metrów i załogę składającą się z 42 marynarzy. Wiadomo, że będą przeznaczone do zadań SIGINT (signals intelligence), jednak ich dokładna specyfikacja i możliwości zostały przez Niemcy utajnione.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wiadomo jednak, że trzy okręty zostaną zbudowane z maksymalnym wykorzystaniem rozwiązań i technologii cywilnych, w zakresie – jak zaznacza Zespół Badań i Analiz Militarnych – niewpływającym negatywnie na funkcjonalność okrętów.
Niemieckie okręty powstają w Niemczech
Harmonogram przewiduje, że do 2027 roku Deutsche Marine otrzyma centrum symulatorowe, pozwalające na szkolenie załóg nowych okrętów, a pierwsza jednostka zostanie dostarczona w 2029 roku. Niemcy podkreślają przy tym, że nowe okręty powstaną w całości w kraju, z wykorzystaniem niemieckich technologii i rozwiązań.
To istotna różnica w porównaniu np. ze Szwecją i Polską, które okręty SIGINT budują wspólnie (Polska dostarcza kadłub okrętu, Szwecja jego wyposażenie rozpoznawcze). W ten sposób powstał okręt Artemis dla Szwecji i będą budowane dwie jednostki typu Delfin, przeznaczone dla polskiej marynarki wojennej.
SIGINT, czyli inaczej rozpoznanie elektromagnetyczne, to jeden z rodzajów działalności wywiadowczej. Jego celem jest wykrywanie i analiza promieniowania elektromagnetycznego, czyli m.in. komunikacji radiowej czy działających radarów. Obecnie Polska dysponuje dwoma okrętami o takim przeznaczeniu, ORP "Nawigator" i ORP "Hydrograf".
Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski