Nowy rekord prędkości elektrycznego samolotu. Maszyna z silnikiem Siemensa osiągnęła prędkość 343 km/h

Aż dwa rekordy ustanowił mały samolot akrobacyjny. Samolot Extra 330LE napędzany silnikiem Siemensa po raz pierwszy wzbił się w powietrze w zeszłym roku. Dziś przyszedł czas na bicie rekordów.

Obraz
Źródło zdjęć: © siemens | siemens
Bolesław Breczko

Dwa rekordy prędkości, jakie ustanowił elektryczny samolot to: 337,5 km/h w kategorii do 1000 kg oraz 342,86 km/h w kategorii powyżej 1000 kg. Poza tymi dwoma dokonaniami samolot daje konstruktorom inne powody do dumy. Na niemieckim lotnisku Dinslaken Schwarze Heide po raz pierwszy elektryczny samolot posłużył jako holownik szybowca. Extra 330LE wyniósł jednostkę LS8-neo na wysokość 600 metrów w czasie 76 sekund.

Silnik Siemiensa został specjalnie zaprojektowany do wykorzystania w samolotach. Wg producenta dzięki rekordowej wydajności (260 kilowatów przy wadze 50 kg) silnik będzie mógł być wykorzystywany w maszynach o wadze do 2 ton. Siemens planuje wykorzystać ten motor w projekcie, nad którym pracuje razem z firmą Airbus. Współpraca ma na celu opracowanie opłacalnego hybrydowo-elektrycznego napędu dla samolotów komercyjnych.

- Myślę, że do 2030 roku zobaczymy pierwsze elektryczne samoloty, które będą wstanie przewieźć 100 pasażerów na trasie 1000 km – uważa Frank Anton, szef eAircraft w Siemensie. – Wystarczy sześć naszych silników do zasilenia typowej 19-osobowej jednostki.

- Jeśli silniki elektryczne okażą się bezpieczne i wydajne to niewątpliwie staną się przyszłością lotnictwa - mówi w rozmowie z WP Maciej Stroiński z Aeroklubu Polskiego. - Z danych Siemensa wynika, że będą lżejsze od silników spalinowych, a to bezpośrednio przełoży się na oszczędności. Z drugiej strony jestem przekonany, że na początku wiele osób będzie podchodzić do silników elektrycznych z nieufnością. Tak samo jest teraz z samolotami zbudowanymi z lekkich materiałów kompozytowych. Niektórzy piloci po prostu nie są w stanie im zaufać. Ale jeśli samoloty elektryczne okażą się bezpieczne, to jest to przyszłość.

Wybrane dla Ciebie
Są potężną bronią Rosji. Ukraińcy rozebrali je do ostatniej śrubki
Są potężną bronią Rosji. Ukraińcy rozebrali je do ostatniej śrubki
Polacy stworzyli bezzałogowego "PassAta". Ich łódź ściga się na Atlantyku
Polacy stworzyli bezzałogowego "PassAta". Ich łódź ściga się na Atlantyku
NATO poderwało giganta. Okrążył Rosjan i zawrócił
NATO poderwało giganta. Okrążył Rosjan i zawrócił
Strykery dla Polski. Niezła wiadomość dla wojska, fatalna dla przemysłu
Strykery dla Polski. Niezła wiadomość dla wojska, fatalna dla przemysłu
Rosjanie stracili cenny sprzęt. Jest nagranie z ataku
Rosjanie stracili cenny sprzęt. Jest nagranie z ataku
To może być przełom. Ta egzoplaneta może mieć księżyc
To może być przełom. Ta egzoplaneta może mieć księżyc
Byli o krok od zakupu Gripenów. Nagle zwrot akcji. Wybierają inaczej
Byli o krok od zakupu Gripenów. Nagle zwrot akcji. Wybierają inaczej
Polski przemysł zbrojeniowy się rozpędza. PGZ w grupie liderów wzrostu
Polski przemysł zbrojeniowy się rozpędza. PGZ w grupie liderów wzrostu
Rząd bierze się za schrony. Do końca roku magazyny obrony cywilnej i aplikacja
Rząd bierze się za schrony. Do końca roku magazyny obrony cywilnej i aplikacja
Urosły 12 mln lat temu. Nie zmieniły się od tego czasu
Urosły 12 mln lat temu. Nie zmieniły się od tego czasu
Chcą budować satelity z innych satelitów. Czas na orbitalny recykling
Chcą budować satelity z innych satelitów. Czas na orbitalny recykling
Wygląda jak Shahed. Chiny testują nowego drona
Wygląda jak Shahed. Chiny testują nowego drona
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇