Nowe technologie w Polsce. Kobiety korzystają z nich chętniej niż mężczyźni
Kobiety w Polsce znają się na nowych technologiach lepiej niż mężczyźni - wynika z najnowszego raportu Digital Ethics, przygotowanego przez naukowców z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego we współpracy z firmą Orange.
07.12.2020 | aktual.: 02.03.2022 18:18
- Kobiety w Polsce znają się lepiej niż mężczyźni na nowych technologiach i chętniej z nich korzystają. Są też bardziej niezależne w kwestii wyborów moralnych i bardziej polegają na swoim sumieniu niż męska część społeczeństwa. Mężczyźni z kolei chętniej deklarują, że na czymś się znają - wynika z badań Digital Ethics. Wnioski z raportu przekazał Polskiej Agencji Prasowej rzecznik prasowy Uniwersytetu Łódzkiego Paweł Śpiechowicz.
Z raportu dowiadujemy się, że kobiety chętniej niż mężczyźni robią zakupy w sieci (88 proc. do 22 proc.), częściej korzystają z bankowości elektronicznej (82 proc. do 76 proc.) oraz komunikatorów (83 proc. do 74 proc.). Polki są także zdecydowanie bardziej aktywne w mediach społecznościowych. Na co dzień korzysta z nich 85 proc. pań i 69 proc. panów.
Domeną mężczyzn jest z kolei technologia GPS. Blisko dwa razy więcej z nich (w porównaniu z kobietami) przyznaje także, że posiada dużą wiedzę w dziedzinach takich jak 5G, robotyzacja, sztuczna inteligencja czy autonomiczne pojazdy.
Autorzy badań informują, że kobiety bardziej niż mężczyźni obawiają się nowych technologii. Polki są także zdecydowanie wrażliwsze na kwestie związane z zarządzaniem danymi. Bardziej niż mężczyźni boją się również technologii wszczepiania chipów oraz wpływu fake newsów na codzienne życie.
Polacy ufają naukowcom
Z najnowszego raportu wynika, że Polacy, którzy określają się mianem "znawców technologii" w większości ufają naukowcom i odkryciom naukowym. Wątpliwości co do ich autorytetu ma natomiast 1/3 badanych. Ponad 60 proc. zaawansowanych technologicznie Polaków jest zdania, że "nie da się zdecydować, co jest dobre i złe raz na zawsze". W większości identyfikują się oni także z określeniem "To jest dobre, co akurat sprzyja społeczności, w której żyję, a nie jakieś abstrakcyjne zasady".
Polacy mają również obawy etyczne co do osób, które zarządzają nowoczesnymi technologiami. Ponad 80 proc. badanych uważa za niewłaściwe manipulowanie informacjami w internecie, handel danymi czy monitorowanie ich aktywności w sieci w celu personalizowania reklam. Ponad 70 proc. Polaków boi się bycia manipulowanymi.
Co ciekawe, pojawienie się w sieci atrakcyjnej oferty spowodowałoby, że osoby zaawansowane technologicznie dwa razy częściej byłyby skłonne poświęcić swoje bezpieczeństwo i prywatność, aby z niej skorzystać.
Raport "Digital Ethics – polscy konsumenci wobec wyzwań etycznych związanych z rozwojem technologii" jest efektem współpracy Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego i Orange Polska. Obejmuje on wyniki badań w czterech obszarach: wzorce moralne, znajomość i zakres korzystania z technologii, obawy i wątpliwości etyczne związane z technologią oraz odpowiedzialność i bezpieczeństwo w świecie technologii.