Trwa ładowanie...

Aevum Ravn X. Ogromny autonomiczny dron wyśle satelity na orbitę

Niewielka firma z siedzibą w Huntsville w stanie Alabama przedstawiła nowatorski projekt umieszczania satelitów na orbicie. Wykorzysta do tego autonomiczny samolot Ravn X, który może startować ze standardowego pasa lotniczego.
Share

Aevum Ravn X to przełom dla branży kosmicznej
Aevum Ravn X to przełom dla branży kosmicznejŹródło: Aevum Ravn X
dblxsps

Ravn X stworzony przez firmę Aevum to "największy na świecie bezzałogowy system powietrzny (UAS) pod względem masy". Jego przeznaczenie jest wysyłanie niewielkich rozmiarów satelitów w przestrzeń kosmiczną, czego jest w stanie dokonać z wykorzystaniem bardzo niewielkich zasobów. I nie wymaga tak długiego przygotowania, jak rakiety nośne.

Ravn X ma 24 metry długości, 5,5 metra wysokości i rozpiętość skrzydeł 18,3 m. Jego całkowita masa startowa 24950 kg. Jego konstrukcja nie odbiega niczym od budowy standardowych latających pojazdów autonomicznych. Jest górnopłatowcem z pochylonymi ogonami, napędzają go dwa silniki turbowentylatorowe. Jego maksymalna prędkość wynosi 925 km/h i może osiągać wysokość 18 288 metrów.

Aevum Ravn X Aevum Ravn X
Aevum Ravn X Źródło: Aevum Ravn X

Cały system składa się z trzech etapów. Pierwszy stanowi opisywany powyżej samolot autonomiczny. Drugi i trzeci stopień to rakiety przymocowane w częściowo zagłębionej pozycji pod kadłubem, których zadaniem jest dotarcie na orbitę planety. Wszystkie trzy stopnie Ravn X są napędzane standardowym paliwem Jet-A, wykorzystywanym przez samoloty pasażerskie.

dblxsps

Aevum Ravn X

Aevum Ravn X

"Teraz zaczniemy przeprowadzać testy na poziomie pojazdu, które są wymagane do certyfikacji zdatności do lotu i wydania licencji" - powiedział dyrektor generalny Aevum, Jay Skylus.

dblxsps

Ravn X - prostszy, bezpieczniejszy i tańszy, od standardowych rakiet nośnych

Jeszcze zanim Aevum przedstawiło prototyp maszyny Ravn X, otrzymało już pierwsze kontrakty od rządu Stanów Zjednoczonych, na łączną kwotę 1 miliarda dolarów. Pierwsza misja jest szczególnie ważna. ASLON-45 to kontrakt podpisany z Siłami Kosmicznymi Stanów Zjednoczonych, czyli niedawno stworzonym rodzajem sił zbrojnych USA.

Zobacz też: Technologia 5G Huaweia może pomóc brazylijskim rolnikom. O ile nie przeszkodzi w tym rząd

Kluczową cechą Ravn X jest krótki czas przygotowania do lotu. To zaledwie 3 godziny. Po wykonaniu misji, samolot wraca na ziemię i może zostać przygotowany do kolejnej misji. Kolejną jest bezpieczeństwo. W przeciwieństwie do projektu firmy Virgin Galactic, system Ravn X operuje w powietrzu bez pilota.

dblxsps

To z kolei zwiększa bezpieczeństwo, ale pozwala na większe ryzyko. Silniki rakietowe drugiego stopnia są uruchamiane zaledwie pół sekundy po separacji, co minimalizuje utratę energii. Może jednak dojść do sytuacji, w której uruchomienie napędu się nie powiedzie, a w efekcie dojdzie do wybuchu. W przypadku lotu załogowego byłoby to niemożliwe, ze względu na zagrożenie dla życia ludzkiego.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

dblxsps

Podziel się opinią

Share
dblxsps
dblxsps
Więcej tematów