Niemiecki Hyperloop dominuje w Europie. Zaczynają się poważne testy

Niemiecki Hyperloop dominuje w Europie. Zaczynają się poważne testy

Niemiecki Hyperloop
Niemiecki Hyperloop
Źródło zdjęć: © TUM Hyperloop
Marcin Hołowacz
06.10.2022 11:30

Vactrain (vacuum tube train) to pomysł na wykorzystanie próżni, poduszki magnetycznej i rury, a wszystko po to, żeby uzyskać bardzo szybką formę transportu. Niemal każdy słyszał o nowoczesnym przedłużeniu tej koncepcji, czyli wizji Elona Muska w postaci Hyperloop, lecz Niemcy też chcą szybkiego transportu i rozwijają swoje własne hyperloopowe projekty.

Technical University of Munich (TUM) od dawna opracowuje swój TUM Hyperloop. Według haseł marketingowych to klucz do wizji świata, w którym nie będzie ograniczeń w formie odległości i czasu. Nowa era mobilności ma bazować na specjalnych tunelach, w których utrzymuje się obniżone ciśnienie, co przekłada się na znacznie mniejszy opór przy dużych prędkościach.

Naukowcy z Uniwersytetu Technicznego w Monachium traktują temat bardzo poważnie, a ich projekty wielokrotnie wygrywały już w oficjalnych konkursach o nazwie SpaceX Hyperloop Pod Competition. Warto dodać, że TUM Hyperloop biło przy tym swoje własne rekordy prędkości. Twórcy chętnie się tym chwalą, ponieważ na oficjalnej stronie projektu można znaleźć informację o tym, że to właśnie TUM Hyperloop wygrał z globalną konkurencją i rozwinął najwyższą prędkość na poziomie 482 km/h (wynik prototypu o nazwie Pod IV)

Niemcy wychodzą na prowadzenie. Interesują ich testy w pełnej skali

Robi się coraz ciekawiej, bo twórcy projektu wyjaśniają, że w Bawarii zostanie postawiony demonstrator technologii. Taki demonstracyjny Hyperloop ma być już w pełnej skali, a więc wielkości pasażerskiej. Jeżeli natomiast chodzi o długość testowego odcinka, będą to 24 metry. Trzeba przy tym zaznaczyć, że to pierwsza struktura testowa tego typu w Europie.

Technical University of Munich Hyperloop demonstrator
Technical University of Munich Hyperloop demonstrator© TUM Hyperloop

Zastosowanie znajdzie tu m.in. ultra-wytrzymały beton (ultra-high-strength concrete), oczywiście będzie też lewitacja magnetyczna. Wykorzystanie realistycznej kabiny pasażerskiej i testy w pełnej skali to wielki krok do ew. uzyskania certyfikacji w transportowaniu prawdziwych pasażerów, co jest podkreślane przez Gabriele Semino, lidera projektu TUM Hyperloop.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Podsumowując, można powiedzieć, że Niemcy wychodzą na prowadzenie w temacie rozwijania technologii Hyperloop, bo jako pierwsi w Europie zabierają się za testy w pełnej skali i od lat wygrywali konkursy SpaceX Hyperloop Pod Competition. Na koniec warto podkreślić, że ta koncepcja nie jest tym samym co np. sama kolej magnetyczna. W wizji Hyperloop niezwykle istotnym dodatkiem jest tworzenie sieci specjalnych rur, w których utrzymywana jest próżnia, dzięki czemu opór będzie niższy.

Docelowo osiągane prędkości powinny być zbliżone do 1200 km/h. Omawiane wyżej rekordy prędkości (482 km/h) ustanawiane w konkursach, mają związek jedynie z testowymi rozwiązaniami.

Marcin Hołowacz, dziennikarz Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (58)