Niemiecki Hyperloop dominuje w Europie. Zaczynają się poważne testy

Vactrain (vacuum tube train) to pomysł na wykorzystanie próżni, poduszki magnetycznej i rury, a wszystko po to, żeby uzyskać bardzo szybką formę transportu. Niemal każdy słyszał o nowoczesnym przedłużeniu tej koncepcji, czyli wizji Elona Muska w postaci Hyperloop, lecz Niemcy też chcą szybkiego transportu i rozwijają swoje własne hyperloopowe projekty.

Niemiecki HyperloopNiemiecki Hyperloop
Źródło zdjęć: © TUM Hyperloop
Marcin Hołowacz

Technical University of Munich (TUM) od dawna opracowuje swój TUM Hyperloop. Według haseł marketingowych to klucz do wizji świata, w którym nie będzie ograniczeń w formie odległości i czasu. Nowa era mobilności ma bazować na specjalnych tunelach, w których utrzymuje się obniżone ciśnienie, co przekłada się na znacznie mniejszy opór przy dużych prędkościach.

Naukowcy z Uniwersytetu Technicznego w Monachium traktują temat bardzo poważnie, a ich projekty wielokrotnie wygrywały już w oficjalnych konkursach o nazwie SpaceX Hyperloop Pod Competition. Warto dodać, że TUM Hyperloop biło przy tym swoje własne rekordy prędkości. Twórcy chętnie się tym chwalą, ponieważ na oficjalnej stronie projektu można znaleźć informację o tym, że to właśnie TUM Hyperloop wygrał z globalną konkurencją i rozwinął najwyższą prędkość na poziomie 482 km/h (wynik prototypu o nazwie Pod IV)

Niemcy wychodzą na prowadzenie. Interesują ich testy w pełnej skali

Robi się coraz ciekawiej, bo twórcy projektu wyjaśniają, że w Bawarii zostanie postawiony demonstrator technologii. Taki demonstracyjny Hyperloop ma być już w pełnej skali, a więc wielkości pasażerskiej. Jeżeli natomiast chodzi o długość testowego odcinka, będą to 24 metry. Trzeba przy tym zaznaczyć, że to pierwsza struktura testowa tego typu w Europie.

Technical University of Munich Hyperloop demonstrator
Technical University of Munich Hyperloop demonstrator © TUM Hyperloop

Zastosowanie znajdzie tu m.in. ultra-wytrzymały beton (ultra-high-strength concrete), oczywiście będzie też lewitacja magnetyczna. Wykorzystanie realistycznej kabiny pasażerskiej i testy w pełnej skali to wielki krok do ew. uzyskania certyfikacji w transportowaniu prawdziwych pasażerów, co jest podkreślane przez Gabriele Semino, lidera projektu TUM Hyperloop.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Podsumowując, można powiedzieć, że Niemcy wychodzą na prowadzenie w temacie rozwijania technologii Hyperloop, bo jako pierwsi w Europie zabierają się za testy w pełnej skali i od lat wygrywali konkursy SpaceX Hyperloop Pod Competition. Na koniec warto podkreślić, że ta koncepcja nie jest tym samym co np. sama kolej magnetyczna. W wizji Hyperloop niezwykle istotnym dodatkiem jest tworzenie sieci specjalnych rur, w których utrzymywana jest próżnia, dzięki czemu opór będzie niższy.

Docelowo osiągane prędkości powinny być zbliżone do 1200 km/h. Omawiane wyżej rekordy prędkości (482 km/h) ustanawiane w konkursach, mają związek jedynie z testowymi rozwiązaniami.

Wybrane dla Ciebie
Przeleciały obok Ziemi. Miesiąc temu nie wiedzieliśmy, że istnieją
Przeleciały obok Ziemi. Miesiąc temu nie wiedzieliśmy, że istnieją
Polski balon stratosferyczny nada z granicy kosmosu. Start wkrótce
Polski balon stratosferyczny nada z granicy kosmosu. Start wkrótce
Już są w Polsce. Duża dostawa najnowszych abramsów
Już są w Polsce. Duża dostawa najnowszych abramsów
Karpaty zmieniają się w dzicz. Badacze: to otwiera szlaki dla niedźwiedzi
Karpaty zmieniają się w dzicz. Badacze: to otwiera szlaki dla niedźwiedzi
"Bóg wojny w powietrzu". Chiny testują tajemniczą maszynę
"Bóg wojny w powietrzu". Chiny testują tajemniczą maszynę
Smartfon dla dziecka. Zbadali wpływ technologii na zdrowie nastolatków
Smartfon dla dziecka. Zbadali wpływ technologii na zdrowie nastolatków
Nowa przełomowa technologia? Polscy fizycy opracowali superczułe radio
Nowa przełomowa technologia? Polscy fizycy opracowali superczułe radio
Chińskie satelity rozłączyły się na orbicie. Koniec tankowania?
Chińskie satelity rozłączyły się na orbicie. Koniec tankowania?
Fenomenalne zdjęcia plam na Słońcu. To źródło rozbłysków klasy X
Fenomenalne zdjęcia plam na Słońcu. To źródło rozbłysków klasy X
Mieli rozwiązać problem. Zdjęcia pokazują, że nadal występuje
Mieli rozwiązać problem. Zdjęcia pokazują, że nadal występuje
Mają problemy z czołgami. Myślą, jak uniknąć luki w zdolnościach
Mają problemy z czołgami. Myślą, jak uniknąć luki w zdolnościach
Wcale nie jest tam tak strasznie. Co się dzieje w centrum galaktyki?
Wcale nie jest tam tak strasznie. Co się dzieje w centrum galaktyki?
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇