Niemcy mogą zmienić zdanie. Czy Arabowie dostaną europejski myśliwiec?
Konflikt Izraela z Hamasem w Strefie Gazy odciska piętno na europejskiej polityce międzynarodowej. W Niemczech nasila się debata nad cofnięciem embargo na sprzedaż do Arabii Saudyjskiej myśliwców Eurofighter. Ten rynek jest też badany przez producentów francuskiego modelu Rafale.
Myśliwce Eurofighter produkowane są w Wielkiej Brytanii i to ona zajmowałaby się ich sprzedażą do Arabii Saudyjskiej. Aby było to jednak możliwe, potrzebuje ona zgody Niemiec, które są partnerami w projekcie Eurofighter i w ich zakładach odbywa się jedna trzecia produkcji niezbędnych podzespołów. Berlin do tej pory odmawiał sprzedaży broni państwom zaangażowanym w konflikt, a Arabia Saudyjska jest zaangażowana w trwającą od 2015 roku wojnę w Jemenie.
Eurofightery czy Rafale?
W swoich zasobach Wielka Brytania ma 70 Eurofighterów, a na liście zamówień pozostaje 48 sztuk zamówionych przez Arabię Saudyjską. Brytyjczykom zależy na odblokowaniu kontraktu przez Berlin, ponieważ produkcja myśliwców zapewnia 5 tys. miejsc pracy w zakładach BAE Systems, które je produkują, oraz kolejne 15 tys. miejsc pracy w zakładach powiązanych z produkcją.
Konkurentem Eurofightera jest francuski samolot Rafale firmy Dassault Aviation. Choć aktualnie Rafale przoduje pod względem liczby zakontraktowanych do produkcji samolotów (310 sztuk) względem Eurofightera (151 sztuk), to podsumowując sprzedaż zagraniczną i krajową, to właśnie owoc brytyjsko-niemieckiej (a także włoskiej i hiszpańskiej) kooperacji ma przewagę. Eurofighter kończy z wynikiem 681 samolotów, przy 596 egzemplarzach Rafale.
Czym się różnią?
Oba samoloty to dwusilnikowe myśliwce wielozadaniowe o podobnych wymiarach i zbudowane w tak zwanym "układzie kaczki", co oznacza, że ster wysokościowy znajduje się w dziobowej części kadłuba, przed skrzydłami. Oba samoloty dostępne są w opcji dla jednego i dwóch pilotów. Eurofighter napędzany jest silnikami dwuprzepływowymi EuroJet EJ200, podczas gdy Rafale wyposażony jest w również dwuprzepływowe silniki SNECMA M88-2. Konstrukcja francuska jest lżejsza, gdyż waży jedynie 9,1 tony w porównaniu do 11 ton konkurenta.
Eurofighter osiąga 2120 km/h prędkości maksymalnej przy pułapie operacyjnym 18300 metrów, a deklarowany zasięg to 3706 kilometrów. Rafale z kolei ma deklarowaną maksymalną prędkość 2130 km/h przy pułapie operacyjnym 16800 metrów. Deklarowany zasięg jest tu podobny, wynosi 3700 kilometrów. Poza całą gamą dostępnych pocisków rakietowych i bomb myśliwce posiadają wbudowaną broń pokładową w postaci: dla Eurofightera - działka Mauser BK-27 o kalibrze 27 mm, a dla Rafale - działka GIAT 30/719B o kalibrze 30 mm.
Mateusz Tomiczek, dziennikarz Wirtualnej Polski