Coraz więcej Eurofighterów w Europie. Kolejne państwo modernizuje lotnictwo
Hiszpańskie ministerstwo obrony zainicjowało program Halcon II mający na celu pozyskanie 25 wielozadaniowych samolotów bojowych Eurofighter dla sił powietrznych. Jest to kolejny etap modernizacji hiszpańskiego lotnictwa wojskowego, które dokonuje wymiany pokoleniowej stopniowo wycofując myśliwce F/A-18 Hornet, a w ich miejsce wprowadzając myśliwce Eurofighter.
Na realizację drugiego etapu modernizacji lotnictwa hiszpański rząd przeznaczył 4,59 mld euro. Z tego 4 mld euro zostaną przeznaczone na zakup 25 myśliwców, a pozostała suma pokryje dodatkowe wydatki związane z toczącym się już programem Halcon I, w ramach którego zamówiono 20 Eurofighterów. Te maszyny zastąpią najbardziej wyeksploatowane i narażone na trudne warunki eksploatacyjne (słona woda z oceanu) myśliwce F/A-18 stacjonujące w bazie Gando na Wyspach Kanaryjskich. 25 Eurofighterów planowanych do kupna w ramach programu Halcon II pozwoli na rozpoczęcie wycofywania F/A-18 z baz Torrejon i Saragossa.
Hiszpania zamawia 25 myśliwców Eurofighter
Program Halcon II oprócz myśliwców obejmuje również dostawę dwóch symulatorów wraz zapleczem technicznym oraz zapewnienie pakietu logistycznego. W tej chwili nie wiadomo dokładnie, jaka będzie ostateczna konfiguracja zamawianych myśliwców. To stanie się jasne dopiero po ostatecznym zatwierdzeniu umowy przez cały rząd hiszpański i podpisaniu kontraktu z agencją NETMA zajmującą zarządzeniem wielonarodowym programem Eurofighter, w który są zaangażowane Niemcy, Włochy, Wielka Brytania i Hiszpania. Za produkcję myśliwca odpowiadają koncerny Airbus, BAE Systems i Leonardo.
Samoloty zostaną dostarczone w wariancie Tranche 4. Oznacza to, że będą fabrycznie wyposażone w radary AESA ECRS Mk1, wielkoformatowy wyświetlacz wielofunkcyjny i unowocześniony system samoobrony DASS. Radar ECRS Mk 1 ma antenę AESA i nowy komputer procesujący sygnały, co przekłada się na znacznie większe zdolności do wykrywania celów lotniczych, lądowych i morskich. Z kolei dzięki dużemu wyświetlaczowi polepszy się świadomość sytuacyjna pilotów, którzy będą dostawali wszystkie niezbędne informacje na jednym ekranie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Będą na nim konsolidowane dane z sensorów pokładowych jak radar czy zasobniki celownicze, dane pilotażowe, a także informacje taktyczne pozyskiwane z innych źródeł, na przykład z samolotów wczesnego ostrzegania lub dronów. Natomiast zaktualizowany DASS składa się z czujników wykrywających opromieniowanie radarem, odpalanie rakiet, wyrzutni flar i dipoli oraz zasobnika z celem pozorowanym. Pozwala także na prowadzenie walki elektronicznej.
Samoloty w tej konfiguracji są maszynami wielozadaniowymi, a pakiet uzbrojenia obejmuje między innymi pociski powietrze-powietrze Meteor i IRIS-T, pociski manewrujące Taurus KEPD 350, bomby precyzyjne GBU-31 JDAM, pociski przeciwradiolokacyjne AARGM czy przeciwpancerne pociski kierowane Brimstone. Część z nich jest już w uzbrojeniu hiszpańskich sił powietrznych, a inne zostaną dostarczone w bliższej lub dalszej przyszłości.
Coraz więcej Eurofighterów
W obecnej chwili hiszpańskie siły powietrzne mają 69 myśliwców Eurofighter w trzech wersjach: 17 Tranche 1, 32 Tranche 2 i 20 Tranche 3. Stacjonują one w bazach Albacete i Moron. Ich dostawy zakończono w 2020 r.
Dostawy dwudziestu egzemplarzy zamówionych w 2022 r. w ramach programu Halcon I podniesie tę liczbę do 89. Dostawy będą realizowane w latach 2026-2030. W kolejnych latach realizacji kontraktu będzie dostarczanych odpowiednio trzy, pięć, sześć, cztery i dwa samoloty. Wszystkie zostaną zmontowane w zakładach Airbusa w Getafe pod Madrytem. Harmonogram dostaw dla kolejnych 25 egzemplarzy nie został jeszcze ustalony, ale razem da to 114 myśliwców Eurofighter.
F-35 następne w kolejce?
Po wycofaniu 20 F/A-18 służących na Wyspach Kanaryjskich w hiszpańskim lotnictwie pozostanie jest 50 maszyn tego typu. 25 z nich zostanie zastąpionych Eurofighterami w ramach omówionego wyżej programu Halcon II. Jednak co z pozostałymi 25 myśliwcami? Pewne poszlaki mogą wskazywać, że zostaną one zastąpione amerykańskimi myśliwcami F-35 Lightning II.
Pogłoski o hiszpańskim zainteresowaniu F-35 pojawiają się od kilku lat. Dotyczą one zwykle F-35B – wersji krótkiego startu i pionowego lądowania przystosowanej do operowania z niewielkich lotniskowców. Te myśliwce miałyby zastąpić hiszpańskie Harriery operujące z lotniskowca Juan Carlos I. Obecnie są to jedyne zachodnie samoloty mogące wypełniać zadania Harrierów.
Zakup 25 F-35B dla zastąpienia Harrierów i 25 F-35A dla zastąpienia ostatnich F/A-18 wydaje się sensowny. W ten sposób Hiszpania będzie dysponowała 50 myśliwcami piątej generacji, które będą mogły wykonywać najtrudniejsze zadania i będą uzupełnione ponad setką Eurofighterów. Zakup 50 F-35 w dwóch wersjach nie dość, że da hiszpańskim siłom powietrznym większą elastyczność, to będzie także bardziej efektywny ekonomicznie niż pozyskanie jedynie mikrofloty 25 F-35B dla marynarki wojennej. Siły powietrzne i lotnictwo marynarki wojennej będą mogły korzystać ze wspólnych łańcuchów logistycznych czy prowadzić wspólne szkolenie pilotów i mechaników.
Jeśli taki scenariusz zostanie zrealizowany Hiszpania podąży drogą pozostałych głównych użytkowników Eurofighterów: Wielkiej Brytanii, Niemiec i Włoch. We wszystkich tych państwach większa flota Eurofighterów będzie uzupełniona mniejszą liczbą F-35. W przypadku Niemiec będą to jedynie F-35A, w Wielkiej Brytanii będą to jedynie F-35B, a we Włoszech będzie to mieszana flota F-35A i F-35B, ponieważ oba te kraje również będą wykorzystywały te myśliwce na swoich lotniskowcach.