Naukowcy zaobserwowali nowe zjawisko. Zaprzeczyło poprzednim teoriom

Źródło zdjęć: © ICRAR/University of Amsterdam
Arkadiusz Stando

28.09.2018 15:39

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Astronomowie zaobserwowali bardzo nietypowe zjawisko, przeczące poprzednim teoriom. To gwiazda neutronowa, krążąca wokół aktywnej gwiazdy, i wytwarzająca ogromnie silne pole magnetyczne oraz tzw. dżety materii.

Gwiazdy neutronowe są niczym innym jak umarłymi gwiazdami. Są pozostałościami ogromnych, masywnych gwiazd, gdy ich zapasy paliwa skończą się i przejdą w stan supernowy. Jedną z nich jest Swift J0243.6+6124, odkryta przez obserwatorium Very Large Array, w Nowym Meksyku oraz kosmiczny teleskop NASA Swift.

Badania naukowców zostały opisane w czasopiśmie "Nature". Jak tłumaczą naukowcy, gwiazdy neutronowe wytwarzają bardzo potężne pole magnetyczne, o sile miliardów razy a nawet biliardów większej, niż pole naszego Słońca.

Gwiazdom neutronowym mogą towarzyszyć inne obiekty - np. gwiazdy. Podobnie jest w przypadku czarnych dziur, a wówczas może dochodzić do potężnych zjawisk zachodzących między tymi dwoma. Podobnie jest w przypadku gwiazdy neutronowej Swift J0243.6+6124, krążącej wokół gwiazdy aktywnej.

Poprzez potężną siłę magnetyczną, gwiazda neutronowa wysysa gaz pochodzący z gwiazdy, którą otacza. Materia jest wręcz wyrzucana z potężną siłą w postaci tzw. dżetów, z prędkością bliską prędkości światła.

"Dżety odkrywają istotną rolę w oddawaniu ogromnych ilości pobieranej przez gwiazdę neutronową czy czarną dziurę grawitacyjnej energii z powrotem do otoczenia" opowiada prof. James Miller-Jones.

Dotychczas takie zjawisko zaobserwowano jedynie w przypadku czarnych dziur. Naukowcy często określali je mianem "pożerania gwiazdy" przez ogromnego kosmicznego potwora. W przypadku gwiazdy neutronowej, to zjawisko ma znacznie mniejszą skalę, twierdzi jeden z badaczy, Jakob van den Eijnden z Uniwersytetu w Amsterdamie.

W przypadku tego obiektu jest trochę inaczej. Pole magnetyczne gwiazdy jest na tyle sile (ok. 10 bilionów razy silniejsze niż naszego Słońca), że naukowcy byli w stanie je zaobserwować. "Odkrycie dżetów pochodzących z gwiazdy neutronowej o silnym polu magnetycznym kłóci się z tym, czego się spodziewaliśmy i pokazuje, że nie wiemy jeszcze wielu rzeczy na temat tego, jak dżety powstają" mówi prof. Miller-Jones.