Naukowcy zaobserwowali "nieuchwytną cząstkę" - neutrino. Rozwikłano 100-letnią zagadkę

Naukowcy zaobserwowali "nieuchwytną cząstkę" - neutrino. Rozwikłano 100‑letnią zagadkę

Źródło zdjęć: © Science Communication Lab
Arkadiusz Stando
13.07.2018 10:14, aktualizacja: 13.07.2018 11:18

Gigantyczny detektor umieszczony na Biegunie Południowym wykrył ślady cząstki poszukiwanej przez ponad 100 lat. Neutrino wysyłane przez czarną dziurę w kosmos trafiło na Ziemię po przebyciu miliardów lat świetlnych. Tam czekali na nią naukowcy.

Po raz pierwszy w historii udało się zaobserwować neutrino. Cząstka wysłana przez blazar, supermasywną czarną dziurę dotarła do Ziemi. Przełomowe odkrycie zostało opisane w czwartek w dwóch artykułach naukowych w czasopiśmie Science.

Już wcześnie udawało się zarejestrować neutrino na Ziemi, jednak to pierwszy w historii przypadek zauważenia tej cząstki przybyłej daleko z kosmosu. I to z dalekiego, potężnego i niebezpiecznego miejsca, jakim jest supermasywna czarna dziura. Znajduje się ponad 4 miliardy lat świetlnych od nas.