Naukowcy zaobserwowali "nieuchwytną cząstkę" - neutrino. Rozwikłano 100-letnią zagadkę

Gigantyczny detektor umieszczony na Biegunie Południowym wykrył ślady cząstki poszukiwanej przez ponad 100 lat. Neutrino wysyłane przez czarną dziurę w kosmos trafiło na Ziemię po przebyciu miliardów lat świetlnych. Tam czekali na nią naukowcy.
Po ponad 100 latach, nareszcie udało się udowodnić ich istnienie
Po ponad 100 latach, nareszcie udało się udowodnić ich istnienie (Science Communication Lab)
WP

Po raz pierwszy w historii udało się zaobserwować neutrino. Cząstka wysłana przez blazar, supermasywną czarną dziurę dotarła do Ziemi. Przełomowe odkrycie zostało opisane w czwartek w dwóch artykułach naukowych w czasopiśmie Science.

Już wcześnie udawało się zarejestrować neutrino na Ziemi, jednak to pierwszy w historii przypadek zauważenia tej cząstki przybyłej daleko z kosmosu. I to z dalekiego, potężnego i niebezpiecznego miejsca, jakim jest supermasywna czarna dziura. Znajduje się ponad 4 miliardy lat świetlnych od nas.

icecube.wisc.edu
WP

Po przeanalizowaniu wyników badań, astronomowie określili konkretne źródło neutrina - był to blazar TXS 0506+056. Jest to typ galaktyki aktywnej, znajdującej się w gwiazdozbiorze Oriona. W jej centrum znajduje się supermasywna czarna dziura z której emitowane są cząsteczki neutrin w kierunku zbiegającym się z orbitą Ziemi.

Cząstka-duch zaobserwowana na Biegunie Południowym przeszła przez gigantyczny detektor neutrin o nazwie IceCube. Jest to budynek w kształcie sześcianu o rozmiarze 1 km, umieszczony około 2,5 km pod powierzchnią. Jego budowa trwała od 2006 do 2010 roku, i pochłonęła ponad 279 milionów dolarów.

Czytaj też: Naukowcy wytworzyli wodór w stanie mikrograwitacji. To ogromny krok do podróży kosmicznych

WP

Najważniejszym osiągnięciem przy wykryciu neutrin jest to, że udało się potwierdzić, skąd pochodzą wysokoenergetyczne promieniowanie kosmiczne. Wiedzieliśmy o ich istnieniu już od ponad stu lat, ale dopiero teraz udało się potwierdzić ich źródło, a tym samym istnienie.

Linki do badań znajdziecie tutaj i tutaj.